Cena besplatne zaštite: Avast prati korisnike i prodaje njihove podatke

Osetljivi podaci o korisničkom pretraživanju interneta, "prepakovani su" i prodavani posredstvom ćerke firme Jumpshot, pokazala je istraga

Foto: Pixabay.com

Proizvođač besplatnog antivirus softvera “Avast“, sa milionima korisnika širom sveta, preko svoje zavisne firme „Jumpshot“ prodavao je podatke prikupljene o pretraživanju interneta od strane korisnika ovog programa.

Ovaj program pažljivo beleži korisničke klikove i kretnje globalnom mrežom i prikuplja podatke o unetim pojmovima za pretragu na Google-u, YouTube-a, YouTube-u, LinkedIn-u i mnogim drugim, pokazalo je zajedničko istraživanje elektronskih magazina Motherboard i PCMag, koji se bave kompjuterskim temama.

Ovako prikupljeni podaci se potom na poseban način pakuju i prodaju klijentima među kojima su i Google, Yelp, Microsoft, Pepsi, Sephora, Home Depot, Intuit i mnogi drugi.

Firma preko koje se ova transakcija obavlja, Jumpshot, koju je osnovao Avast, na internet stranici opisuje svoju delatnost kao “isporučivanje podataka o korisničkim aktivnostima skrivenim iza nastrožije čuvanih internet kapija”, navodi Cnet.

Kao reakciju na ovo istraživanje, predstavnici Avasta su se obratili javnosti pisanom izjavom u kojoj se između ostalog kaže da Jumpshot “ne prikuplja lične podatke od korisnika, uključujući imena, e-mail adrese ili kontakt podatke”, te kako korisnici imaju na raspolaganju opciju da ne podele ove podatke sa Jumpshot-om.

- Od početka jula 2019. godine započeli smo implementaciju vrlo eksplicitnog mehanizma koji se odnosi na pristanak na deljenje podataka za sve korisnike koji po prvi put preuzimaju Avast antivirus program. Takođe, uveli smo obaveštenja za postojeće korisnike sa opcijama, gde mogu da biraju pristanak ili uskraćivanje pristanka na deljenje svojih podataka -  pojasnili su iz Avasta-a, dodavši da kompanija razume i za ozbiljno uzima “odgovornost da uravnoteži korisničku privatnost sa neophodnošću upotrebe ovih podataka kako bi se bezbednosni softver dalje razvijao”.

Međutim, istraživanje magazina Motherboard i PCMag pokazalo je da Avast, preko prozorčića koji iskače pred korisnika i daje mu izbor da prihvati ili ne prihvati prikupljanje njegovih podataka, korisnika zapravo nigde ne obaveštava o tome da bi njegovi podaci mogli doći u posed neke treće strane, a još manje da bi isti mogli biti i prodavani.

Avastova politika privatnosti propisuje da se uz pristanak korisnika njegovi lični podaci koriste „za potrebe prikupljanja anonimnog paketa podataka koji se isporučuje kompaniji Jumpshot u svrhu kreiranja trend analitike za proizvode i usluge“.

(Telegraf.rs/T.T.)