Ako mislite da možete da prepoznate lažne mejlove, uradite ovaj kviz

Vreme čitanja: oko 2 min.
Foto: Google

Ukucajte "phishing quiz Google" u pretraživač ili kliknite na OVAJ link i za minut ćete biti na stranici koja izgleda kao običan Gmail. Osam mejlova čeka da ih proverite. Neki su prevare, neki su legitimni. Vaš zadatak je da pogodite koji su koji.

Zvuči lako? Nije. Čak i oni koji se bave IT-jem redovno greše na ovom kvizu.

Google je napravio ovaj test da nam pokaže koliko smo zapravo ranjivi. Ne radi se o tome da li znate teoriju o phishing napadima - radi se o tome da li možete da prepoznate prevaru kada je vidite u sandučetu.

Prvi mejl koji dobijete liči na poruku iz Google Drive-a. Neko vam šalje dokument, ima plavo dugme "Open in Drive", sve izgleda normalno. Ali čim postavite kursor preko dugmeta - video URL koji vas vodi na potpuno drugu stranicu. Klasična prevara.

Sledeći mejl obećava da možete da osvojite mikser samo tako. Slike su lepe, logo Coca-Cole daje "legitimnost", a vi samo treba da kliknete i unesete podatke. Naravno, to je samo mamac za vaše lične informacije.

Lažni PayPal računi i druge sofisticirane prevare

Najgori deo kviza su mejlovi koji stvarno liče na prave poruke. Dobijate "račun" od PayPal-a za 500 dolara koji na prvi pogled izgleda potpuno normalno. Adresa pošaljica je tačna, format je dobar, čak i logo je na mestu.

Tek kada pročitate pažljivo, shvatate da piše "Note from seller" umesto "Invoice from PayPal". Mala razlika koja košta hiljade ljudi novca svake godine.

Google je bio pametan pa je ubacio i nekoliko stvarnih mejlova. Nakon što "uhvatite" par prevara, postajete samouvereni. Onda naiđete na legitiman mejl i skoro ga označite kao prevaru.

Rezultati kviza su često katastrofalni. Ljudi koji misle da su eksperti za sigurnost dobijaju 3 od 8 tačnih odgovora. Oni koji svakodnevno rade sa mejlovima - još gore.

Problem je što prevaranti postaju sve bolji. Pre par godina, lažni mejlovi su bili očigledni - loš engleski, čudni linkovi, jeftini dizajn. Danas prave majstorska dela.

Uzimaju logotipe, kopiraju format, koriste službene boje i fontove. Jedina razlika može biti jedan pogrešan karakter u URL-u koji nećete primetiti ako ne gledate pažljivo.

Kviz traje pet minuta. Besplatan je, siguran je, i pokazaće vam gde grešite. Možda ćete se iznenaditi koliko stvari propuštate svaki dan u vašem sandučetu.

(Telegraf.rs)