Peđa je oslikao mural posvećen učiteljici: Na njemu je poznati motiv iz bukvara, ali i novi simboli

Mural od prošle nedelje krasi naselje Braće Jerković

Mural nosi naziv Bukvar novi talas, Foto: Marija Vukićević

Mural u naselju Braće Jerković u Beogradu podsetio je neke generacije na ona "od kolevke pa do groba, najlepše je đačko doba", vremena. Iz bukvara koji je glavni motiv murala učile su brojne generacije. A autor Predrag Radovanović za njega je dodatno vezan jer je njegova učiteljica Anastasija Ivković bila jedan od autora bukvara, pa je u neku ruku rad posvećen i njoj.

- Ja sam iz Braće Jerkovića, tu sam išao u školu. Dok sam radio prolazila su deca, imala su interesantne reakcije, prepoznali su bukvalno svaku aplikaciju - kaže Predrag za Telegraf.rs.

Svi znamo koliko znači prva knjiga, bukvar je nešto što nas opismeni i pripremi nas za svet, otvori nam oči, to je prvi kontakt deteta sa stvarnošću, smatra Predrag.

- Meni su te ilustracije ostale u sećanju, plava ptica je bila upečatljiva pa sam želeo da to prenesem verujući da će to biti dobar medij i da može da komunicira s ljudima koji će prepoznati taj motiv. Obraćam se i tim generacijama koje su sada roditelji, a deca im idu u školu - kaže Radovanović.

Septembar je za sve velika stvar, pogotovo za prvake, sreću se sa novim situacijama, a ove godine posebno, jer moraju da nose maske. Zato i Predragov mural nije baš preslikan iz bukvara iz kog su učile generacije osamdesetih i devedesetih. Tu su plava ptica, dečak i devojčica i još mnogo detalja prepunih simbolike.

Dečak je Prometej

- Dečak nosi medicinski štap, kao neki Prometej, kao neko ko je nada ljudskom rodu, da ćemo mi prevazići koronu, a devojčica sasvim slučajno, jer je takav položaj ruke, drži mobilni, a ne buket cveća, što simbolizuje vezanost današnje dece za moderne tehnologije. Imate dole jednu aplikaciju, naslikana je fudbalska lopta i simbol je aktivnosti, jer danas deca imaju manje aktivnosti, a i ona koju imaju svodi se na fudbal preko igrica - kaže umetnik.

VAR tehnologija

- Imate između njih jasnu liniju koja predstavlja socijalnu distancu, razdvaja ih, jer moramo svi da živimo sad u novim okolnostima. "Bu" je izdvojeno od reči bukvar, koja ja aluzija na koronu, jer nas ona kao plaši, bu. I onda imamo taj dugogodišnji kvar, ne želim da kritikujem školstvo, ali jednostavno nisu sve stvari na svom mestu, jednostavno kvar je nastao. Tu je i peščani sat sa naših računara, koji učitava, a u pozadini su slova var, to je ona nova tehnologija u fudbalu koja mora da ustanovi šta se u stvari dešava i sa koronom - objašnjava Predrag.

Kako kaže, mnogi ljudi će proći i doživeće rad na svoj način, ali je opet lepše kad autor prenese šta je hteo da kaže. Tako objašnjava da u gornjem desnom uglu piše "budimo odgovorni", s tim što je akcentovano "budimo odgovor", da bi se naglasilo da smo mi odgovor na ovu situaciju. Konture u levom gornjem uglu asociraju na prekid signala na TV-u, pa je to momenat kad se autor pita da li će se nastava održati onlajn. Vidi se plava rukavica, nije klasična šaka koja "igra" po ekranu, jer je zbog korone i ona u rukavici.

Radio i u Dubaiju i Abu Dabiju

Radovanović je još kao tinejdžer počeo da se bavi zidnim slikarstvom u vidu murala, to ga je kaže i privuklo umetnosti, hip-hop kultura, a kasnije je razvijao druge slikarske pravce. Počeo je da se bavi sportom, pa je, kaže, zanemario studije, što ga nije sprečilo da se time bavi i dalje. Njegova umetnost je vezana za apstrakciju i figuraciju, ali je fokus na muralima i urbanoj umetnosti. A njegova ostvarenja mogu da se vide na festivalima u Letoniji, Abu Dabiju i Dubaiju, gde je bio angažovan i kroz komercijalne radove. Prvi rad u inostranstvu prodao je putem interneta, a onda su počele da pristižu ponude. Radio je i za Jelenu Bin Drai, bivšu srpsku misicu, sada dizajnerku.

Na njegovom Instagram nalogu videli smo i rečenicu: "Sve što imaš reci zidu, jer zidovi imaju uši". Predrag kaže da sve što umetnik plasira, neko će videti.

- Mi se obraćamo zidu stvarajući, tako da sve što plasiraš neko će videti, to je neka metafora, generalno ništa ne može da se sakrije, a u našem slučaju najbolje je izložiti nešto na zidu, jer će to zidovi preneti svakome, nema tajni, pogotovo u slučaju ulične umetnosti, kad stvarate galeriju na ulici dostupnu svima. Na taj način ljude privlačimo umetnosti, pa posle mogu da idu i u klasične galerije - kaže Predrag.

Video: Kako je nastao gigantski prkosni portret Novaka Đokovića na šljaci

(Telegraf.rs)