Ispovest Nede Ukraden: Kako je nastala pesma "Zora je" - tvrdoglava bitka za vanvremenski hit
Pesma "Zora je" Nede Ukraden, epohalni hit jugoslovenske muzike, nosi u sebi priču o umetničkoj viziji, tvrdoglavoj borbi i trijumfu autentičnosti koja je nadišla lokalne okvire i osvojila svet. Gostujući u podkastu "Inkubator", ikona ex-Yu scene detaljno je otkrila slojevitost i dramu koja se krila iza nastanka pesme, nudeći uvid u kompleksnost tadašnje muzičke industrije, umetničke sukobe i ličnu snagu koja je "Zoru" uzdigla do statusa globalnog fenomena.
Neda Ukraden: "Lako je raditi sa mnom, ali je i teško" - Snaga umetničke autentičnosti
Neda Ukraden, poznata po svom snažnom vokalu i harizmatičnom nastupu, priznaje da je saradnja sa njom uvek bila svojevrsni paradoks - "lako i teško" istovremeno. Lako, jer bi brzo savladala i izvela numeru, ali teško, jer je njena umetnička priroda zahtevala potpunu posvećenost i sopstveni pečat. "Ja nikad nisam prihvatila to zdravo za gotovo da nesu mi napisan taj tekst, odnosno te stihove i to, i da ja to kao pjevam, znaš", objasnila je Neda, ističući da je izuzetno retko kada bi je neko, poput Arsena Dedića, mogao toliko pogoditi u senzibilitet da bi pesmu otpevala bez preispitivanja.
Njen pristup nije bio hir, već duboko uverenje u sopstveni umetnički integritet. Od malih nogu, Neda je težila ka izvrsnosti, što je potvrđeno i njenim akademskim obrazovanjem - završila je engleski jezik i književnost, kao i pravo. Ova intelektualna pozadina davala joj je samopouzdanje i arsenal znanja da se suprotstavi ustaljenim praksama i autoritetima u, tada, pretežno muškom svetu jugoslovenske muzičke industrije. Njena "tvrdoglavost" nije bila samo ženska ćud, već manifestacija profesionalizma i uverenja da je umetnost živa materija koja se oblikuje, a ne samo konzumira.
"Jovane Labude" - Ime koje je "udarilo" u zid umetničke integriteta
Sve je počelo sa melodijom Đorđa Novkovića, koja je Nedu odmah osvojila. Međutim, prvobitni naslov i tekst pesme bili su "Jovane Labude". Neda se priseća susreta sa Novkovićem: "Jovane Labude se zvala. Znači Jovane Labude, čuješ li, ne mogu bez tebe... Ja kažem Đorđe Novković je bio autor, i on kad mi je to svirao u svojoj kući za klavirom, znaš, to je prekasna melodija koja je mene kupila odmah. Ja, reko, što ti je to divna pjesma. A što, majke ti, Jovane Labude?"
Neda nije mogla da prihvati ime "Labude" ni u jednoj varijanti. Njena reakcija je bila iskrena i emotivna: "Pa to je tak' lijepo, znaš, to tak' lijepo za izgovorit, taj Labud, znaš, to je divna plovka." Ali za Nedu, reč "plovka" jednostavno nije imala težinu koja bi odgovarala veličanstvenoj melodiji. Pokušavalo se sa raznim imenima: "Milane Labude, pa Dragane Labude, pa Zorane Labude... Ma jok, reko, nikakav ni Zoran, ni Dragan, ni Milan. Ne valja ti to, mislim, promijeni to!" Ovaj dijalog zorno prikazuje Nediinu borbu da uskladi savršenu melodiju sa adekvatnim tekstom i naslovom, što je bio proces koji je zahtevao izuzetno strpljenje i ubeđivanje.
Predalbumsko putovanje: Mukotrpan rad u Jugoslaviji bez interneta
Nastanak albuma, a posebno ovakvog hita, u to vreme je bio izuzetno složen i dugotrajan proces. Neda je tada radila sa "Dream Teamom" Rajko Dujmić (aranžer i producent) i Marina Tucaković (tekstopisac). Albumi "Vrati se s kišom" i "Ne zovi me u ponoć" već su bili veliki hitovi, a "Zora je" je trebalo da bude treći, dugoočekivani album.
"To je prekrasna melodija koja je mene kupila odmah", priseća se Neda. "Imali smo strašne hitove", dodala je, govoreći o prethodnim albumima. U tom periodu, nije bilo interneta, YouTube-a, niti mogućnosti da se materijal šalje elektronskom poštom. "Kaseta pošta, znaš... Pa dođe kaseta, pa onda ja odem u Zagreb, pa mi to prečešljamo, pa intonacije, pa to, pa daj mi ovu pjesmu, pa fali mi malo bržih, pa fali mi malo onoga, pa daj malo onoga i tako", opisala je Neda. Svaka promena je značila putovanja, dugotrajnu komunikaciju i ponovno snimanje. Celi tim je bio uključen u kreiranje, a Neda je bila aktivni učesnik u oblikovanju svakog stiha, svake fraze.
Neda je bila ta koja je, u nedostatku Marine Tucaković koja je prolazila kroz "privatne probleme", došla na ideju za naslov "Zora je". "Ja sam, ja sam imala ideju da to bude neki dobar dan na Suton, Zora, tako nešto, pa Zora je." Ova ideja, međutim, izazvala je lavinu protesta. "Oni su bili svi protiv. Ma kakva Zora, koga se to tiče i tako." Upornost Nede Ukraden da se drži svoje vizije, uprkos protivljenju kolega, bila je ključna.
Kulminacija sukoba: Rajko Dujmić napušta projekat
Kada se sve konačno složilo, dobijen je termin u Jugotonu za snimanje, rezervisano je vreme izlaska ploče. Neda je otišla u najbolje studije u Ljubljani da snimi taj "dugoočekivani" album, uz očekivanja "velike tiraže".
Međutim, Nediina nepokolebljiva kritičnost prema aranžmanu Rajka Dujmića dovela je do nepopravljivog razdora. "Rajko se toliko naljutio i uvrijedio što sam ja rekla da mi se ne sviđa njegov aranžman, da je čovjek uzeo sav taj materijal koji je uradio za taj moj album", šokantno je otkrila Neda. Ovo nije bio samo prekid saradnje; Dujmićev postupak je bio ravan sabotaži projekta u njegovoj završnoj fazi.
Neda se našla u studiju u Ljubljani, sama, sa srušenim snovima. "Ja ostanem za mikrofonom sa slušalicama, plačući", svedoči Neda o trenutku kada su joj se "vrata zatvorila", kako je slikovito opisala – "vrata za mene raja". Bio je to momenat dubokog razočaranja i profesionalnog sloma, s obzirom na ogroman trud, vreme i sredstva uložena u projekat.
Mato Došen - Neočekivani spasitelj i arhitekta svetskog hita
U tom beznadežnom trenutku, kao spas u poslednji čas, pojavio se Mato Došen. "Doduše, pozvali smo Marinu Tucaković, autora aranžmana, umjesto Rajka Dujmića je bio Mato Došen", objasnila je Neda. Mato, koga su iz milja zvali "Mac", pokazao se kao "pun pogodak".
"Zaista je čovjek napravio jednu velelepnu pjesmu", istakla je Neda, naglašavajući da je Došenovo umeće i razumevanje pesme transformisalo prvobitnu ideju u nešto izvanredno. Njegov aranžman nije samo "popravio" pesmu, već ju je uzdigao na nivo koji je bio ključan za njen budući uspeh. Zajedničkom vizijom Nede i Došena, "Zora je" je dobila svoj konačni oblik, spreman da osvoji publiku.
Svetski trijumf: "Zora je" kao jugoslovenski "izvozni artikal"
Nediina tvrdoglava borba se na kraju isplatila. "Neverovatna svađa se razvila", ali je rezultirala i neverovatnim uspehom. "Zora je" postala je jedan od najprodavanijih singlova u Jugoslaviji, ali i kulturološki fenomen koji je probio barijere. Prevedena je na čak 13 do 14 jezika, što je u to vreme bio gotovo nezamisliv podvig za pesmu sa ex-Yu prostora.
„To je zaista najveći eksportni artikal jugoslovenske muzike ikad“, ponosno je izjavila Neda. Značaj je još veći jer Jugoslavija nije bila „muzička velesila“ poput Italije, Grčke, Francuske ili anglosaksonskih zemalja. Međunarodne zvezde su je obrađivale, a najpoznatija verzija je ona Demisa Rusosa, pod nazivom "Sail In Home", sa uvodom na gajdama, koja je pesmi dala potpuno novu dimenziju i potvrdila njen univerzalni kvalitet.
Univerzalna poruka i nasleđe: Glas umetnika koji ne poznaje granice
Uspeh "Zore je" leži u njenoj univerzalnosti i sposobnosti da prenese emociju izvan jezičkih i kulturnih barijera. Neda Ukraden objašnjava: "Znači kad ti neko kupi tvoju pjesmu, to znači da je čuo jednu malu crnu, crnku iz Sarajeva... znači da je on čuo tu neku njenu verziju, da mu se dopala." To što su svetski producenti i publika prepoznali kvalitet pesme i "da im se to jako dojmilo, da su se oni razumjeli uprkos toga što ne govore tvoj jezik", najveći je kompliment za umetnika.
"I to je ta univerzalna snaga umjetnosti da, da, znaš, da je most, da je most, da govorim jednim univerzalnim jezikom bez obzira što nije to taj jezik kojim će taj pjevač otpjevati pjesmu", zaključila je Neda. Njena borba za "pravo glasa" - da njen umetnički instinkt bude poštovan - pokazala se kao ključna. Nije želela da bude samo „pevačica koja stane i peva ono što joj se da“, već kreatorka koja aktivno učestvuje u svakom koraku stvaranja.
U vremenu kada je muzička produkcija bila labirint mukotrpnog rada i skupe logistike, priča o nastanku pesme "Zora je" predstavlja svedočanstvo o izuzetnoj umetničkoj intuiciji, neverovatnoj upornosti i nepokolebljivoj veri u moć muzike Nede Ukraden, čiji je glas, kroz ovu pesmu, postao globalni ambasador. "Zora je" nije samo hit, već simbol trijumfa umetničkog duha nad preprekama i primer kako jedna „mala zemlja“ može da stvori „veliku pesmu“ koja govori jezikom srca širom planete.
(Telegraf.rs)