Porodica kao poslednja linija odbrane u vihoru devedesetih: Jovo Maksić o novoj seriji "Tvrđava" na RTS-u

V. Đ.
Vreme čitanja: oko 4 min.

Radiotelevizija Srbije (RTS) se sprema za premijerno prikazivanje dugoočekivane dramske serije "Tvrđava", koja donosi potresnu priču o ljubavi i opstanku u turbulentnim devedesetim godinama prošlog veka. U susret premijeri, glumac Jovo Maksić, jedan od ključnih protagonista serije, gostovao je na RTS-u, pružajući gledaocima dublji uvid u ovo delo kreatora Mirka Stojkovića i reditelja Saše Hajdukovića.

Serija "Tvrđava" premijerno će se prikazati u petak, 14. novembra, u 20 časova na Prvom programu RTS-a, nakon čega će se emitovati redovno subotom i nedeljom. Radnja prati ljubavnu priču dvoje mladih, Darje i Luke, čiji se putevi ukrštaju u periodu raspada Jugoslavije i ratnog vihora, postavljajući pitanja o identitetu, pripadnosti i snazi ljudskih veza.

Autentičnost i delikatnost teme: Izazovi devedesetih

Jovo Maksić je otvoreno govorio o delikatnosti teme devedesetih, perioda koji je duboko obeležio region i koji je, kako je istakao, i deo njegove lične istorije. "Sama tema je svakako nije laka," započeo je Maksić, naglašavajući da je u pitanju "tema koja je i dan-danas bolna, koja je neki deo moje istorije, mog života." Glumci su se, dodao je, suočili sa zadatkom da verno prenesu dramatične okolnosti tog vremena, a Maksić je bio posebno impresioniran pristupom reditelja Saše Hajdukovića.

"Bio sam rasterećen onog momenta kad sam saznao da Hajduk to režira i bila mi je mirna i savest i sve," priznao je Maksić. Objasnio je da je ovakvom tematikom vrlo lako skliznuti u patetiku ili manipulaciju, što je česta zamka u prikazivanju istorijski osetljivih događaja. Međutim, Hajduković je, prema Maksićevim rečima, uspeo da "sve to odradi kao jednu toplu ljudsku priču, antiratnu pre svega." Naglasak je stavljen na univerzalne ljudske vrednosti, sa fokusom na porodicu kao "jedinu, poslednju liniju odbrane i najčvršću tvrđavu koja može u teškim vremenima da spase čoveka."

Koreni i posvećenost

Autentičnost scenarija, delo Mirka Stojkovića, ostavila je Maksića "nemog". Tu istinsku povezanost sa pričom, Maksić pripisuje Hajdukovićevim dubokim korenima i ličnom angažovanju. Iako nije direktno proživeo sve događaje iz devedesetih, Hajduković je "istinski povezan, genetski, ne znam kako da kažem, i preko svojih roditelja, preko svojih prijatelja, poznanika, odlazio je dole kad se... kad su bile te mogućnosti," objasnio je Maksić. Ova posvećenost terenskom istraživanju i razgovorima sa svedocima tog vremena omogućila je reditelju da priču obradi na pošten i duboko emotivan način.

Posebno priznanje Maksić je uputio mladim glumcima, Dariji Vujović i Ognjenu Mićoviću, koji tumače likove Darje i Luke. Naglasio je da su se mladi umetnici "perfektno" suočili sa izazovom, uprkos tome što su bili veoma mladi kada su se događaji iz serije odigravali. Njihova priprema je uključivala pronicljivost i posvećenost: "Ta deca su već par meseci ranije išla su dole u Knin, razgovarali su i sa Hrvatima i sa Srbima. Kupili su to znanje," istakao je Maksić. Mladi glumci su radili i na akcentima i dijalektu kako bi što vernije dočarali likove. Maksić, koji u seriji igra oca Ognjenovog lika, s ponosom je izjavio: "Ja sam ponosan što ti igram oca." Takođe je duhovito primetio da ga je Ognjen "najviše maltretirao" pitanjima, što je sjajan znak za mladog glumca koji teži dubokom razumevanju svog lika.

Eksplozivna anegdota: Izazovi iza kulisa

Maksić je podelio i nezaboravnu anegdotu sa snimanja jedne od najzahtevnijih scena - detonacije eksploziva i borbi. Zbog nemogućnosti dobijanja dozvola za oružje na lokacijama u Hrvatskoj, deo scena je morao da bude sniman u Beogradu. Poseban izazov predstavljale su eksplozije, za koje su dozvole dobijene s velikom mukom.

Scene su bile izuzetno kompleksne, takozvani "mizan kadrovi", koji su zahtevali sinhronizaciju 150 statista, kolona vozila i precizno tempiranih detonacija. "Sve sa kamerom, sa svim, to je bilo jedno 12, 13 puta smo probali," priseća se Maksić. Međutim, tokom snimanja finalnog kadra, došlo je do neočekivanog preokreta. Jedan od statista je iznenada stao ispred Maksićevog automobila. Maksić je, naravno, morao da zakoči, što je izazvalo kašnjenje od tri do četiri sekunde. Kamerman je spustio kameru, a pomoćnik reditelja je preko motorole pokušao da vikne "Stop, stop, stop!". Ipak, zbog krčanja motorole i adrenalina, osoba zadužena za detonaciju, prozvana "Čanče mlađi", protumačila je to kao "Bum, bum, bum" i aktivirala eksploziv.

"Ode zgrada!" - zgrada je eksplodirala u pogrešnom trenutku. Maksić je opisao rediteljevu reakciju: "Tad sam prvi put video Hajduka koji se iznervirao, tako što je prevukao majicu preko glave. To je maksimum njegove nervoze." Srećom, usledila je pauza za ručak, tokom koje je ekipa uspela da za samo dva sata "okrpi" zgradu, da izgleda kao da nije oštećena, da vrate prozore i sve pripreme za ponovno snimanje. Upravo je ta ponovljena eksplozija, uprkos nenamernom incidentu, bila "majstoralna" i uspela je da dočara željeni efekat.

Poruka serije i očekivanja publike

Maksić veruje da će serija "Tvrđava" dirnuti gledaoce dubokim emocionalnim dijapazonom. "Ja sam vrlo kritičan kad je ta tema u pitanju... jednostavno desilo se da sam ostao bez teksta," rekao je, opisujući svoje iskustvo nakon gledanja prve dve epizode. Smatra da je priča ispričana s mnogo emocija i detalja, što je čini "vrlo drugačijom od svega što je dosad snimano." Prve dve epizode, prema njegovim rečima, vešto prepliću "lepotu života" sa naslućivanjem "zla koje se sprema".

"Svaki dobronameran gledalac će sigurno to prihvatiti i uživati u nečemu što smo stvarali," zaključio je Maksić, pozivajući publiku da se pridruži ovoj važnoj priči. "Tvrđava" obećava da neće ostaviti nikoga ravnodušnim, nudeći snažan dramski prikaz jedne od najkompleksnijih epoha u modernoj istoriji Balkana, sa porodicom u srcu svega, kao nepokolebljivom silom koja se odupire vihorima rata i promena. Ne propustite premijeru u petak, 14. novembra, u 20 časova na RTS 1.

(Telegraf.rs/izvor: RTS)