Brega u životnoj formi: Prisetio se početaka u striptiz-baru i reči jedne gatare koje su mu promenile život
Prošlonedeljni koncert u Briselu, “Tri pisma iz Sarajeva”, pokazao je kako je Brega (još jednom) komponovao vrhunsko životno delo
Goran Bregović je u životnoj formi! Ma koliko to čudno zvučalo jer reč je o 67-godišnjaku koji je puno puta komponovao i izvodio tako dobre stvari da su mnogi zaljubljenici u muziku zaključivali kako je u životnoj formi. Ali, prošlonedeljni koncert u Briselu, pod nazivom “Tri pisma iz Sarajeva”, pokazao je kako je Brega (još jednom) komponovao vrhunsko životno delo.
Komponovao je violinski koncert, za klasičnu, klezmer i orijentalnu violinu i simfonijski orkestar. I posle Pariza, gde ga je izveo prvi put u junu 2016., i Brisela, gde ga je izveo na početku 11. izdanja festivala Balkan Trafik, Bregović s takvim velikim violinskim koncertom planira da krene na turneju. Želja mu je da dođe na Dubrovačke letnje igre.
– Voleo bih ovo, što ćemo večeras svirati, da odsviram na Letnjim igrama – kazao je Bregović iza pozornice briselske dvorane Bozar uoči koncerta. - Sećam se da sam sa 17 godina bio na Dubrovačkim igrama, čak sam tad svirao u striptiz-baru Splendid na Lapadu i slušao sam (Herberta von) Karajana, 5. i 9. simfoniju. To mi je možda jedan od pet najvažnijih koncerata u životu. Danas više nema tih velikih prostora - dodaje.
- Danas najveći prostor na kojem se svira na igrama možda ima oko 800 mesta. I to je šteta. Ali voleo bih ovaj koncert da odsviram sa Zagrebačkom filharmonijom u Hrvatskoj – smatra Bregović.
O čemu je reč u projektu “Tri pisma iz Sarajeva”? Violinski koncert pod tim nazivom rađen je kao, kako kaže, “porudžbina”, po narudžbi za izvođenje u bazilici Sen Deni u Parizu, a Bregović ima tri violine u tri načina u kojima se taj instrument svira u različitim religijama: klasičnom kako je sviraju kršćani, klezmer kako je sviraju Jevreji i orijentalnom, kako je sviraju muslimani. Sarajevo je tu kao balkanski Jerusalem, u kojem su te tri vere istorijski prisutne, ali Sarajevo je u naslovu još zbog jedne metafore.
– Sarajevo nije više samo ime za grad, ono je metafora za ovo vreme: danas smo komšije, sutra pucamo jedni na druge. Živimo danas u takvom svetu, a prvi smo ga put prepoznali u Sarajevu – kaže Bregović.
U septembru ove godine bi, kaže Bregović, trebalo konačno da izađe i novi album “Tri pisma iz Sarajeva”. Na albumu će biti pesme koje je Bregović pisao za jednog arapskog, jednog izraelskog i jednu špansku pevačicu, ali pesme koje su, kako kaže, komunikativnije, dok je “ovaj koncert večeras komplikovaniji", ozbiljniji.
Na rastanku, priseća se kako mu je neka Ciganka gledala u dlan dok je bio na vrhuncu slave Bijelog dugmeta. I prorekla mu je: “Pred tobom je velika karijera.”
– Ja sam pomislio: Bože, je l’ moguće da sam ja prvi koji je naišao na Ciganku koja nema pojma s gatanjem. Kad ovo, zapravo me tek posle toga krenulo. Tek posle rata. Zbog rata sam bio prisiljen da donesem odluke koje su mi pokrenule život još jednom od početka. A to, da sam morao da krenem ispočetka dva puta, verovatno je bilo najbolje što mi se dogodilo u životu. Na žalost, zbog rata, ali tako je. Nekako sam profitirao od rata. Ja sam jedan od lepših ratnih profitera – kaže Bregović.
Za vreme rata bio je u izbeglištvu u Parizu, ali pre nekoliko godina vratio se u Sarajevo, gde danas ima prebivalište i gde plaća porez. Ali, puno vremena provodi u Beogradu, gde radi, komponuje i stvara u svom, kako ga on naziva, ateljeu.
(Telegraf.rs / Izvor: vecernji.hr)