Od konjske vuče do "španaca": Dan kada je Novi Beograd dobio tramvaje (FOTO)

Tramvajska linija ka Novom Beogradu otvorena je 1984. godine

Pod parolom koja se u to vreme svuda "vrtela" - "Tramvajem u 21. vek", 30. avgusta 1984. godine, otvorena je tramvajska linija ka Novom Beogradu, sredstvima samodoprinosa. 

SJAJNA VEST: Tramvaji u Beogradu više neće stajati na crvenom!

Tom prilikom priređena je i svečanost na GSP okretnici u Bloku 45.

Prvi beogradski tramvaj pušten je u saobraćaj 14. oktobra 1892. godine i vozio je centrom grada, od Kalemegdana do Slavije i bio je na konjsku vuču.

Prva električna linija uvedena je 1894. godine.

Beograđane je 1923. godine prevozilo 30 modernih "Simensovih" tramvaja, 10 tramvaja "AEG" i 30 "Simensovih" prikolica zahvaljujući ratnoj reparaciji. Pet godina kasnije stiže još 40 tramvaja. Već 1932. godine Beograd je imao trinaest tramvajskih linija i 96 tramvaja, a tri godine kasnije otvorena je zemunska linija.

Domaće fabrike iz Slavonskog Broda i Smederevske Palanke uključuju se u proizvodnju tramvaja sa stranim delovima. Pred sam Drugi svetski rat poručeno je 15 tramvaja "Breda", ali do Beograda je stiglo svega šest, tako da je bilo deset linija na mreži koja ima obrise današnjeg tramvajskog sistema Beograda.

Ako izuzmemo liniju 1 koju su na Terazijama zamenili trolejbusi, linije 2, 3, 6, 10 i 13 imale su trase slične današnjim.

Do kraja 1905. godine sve linije bile su elektrificirane. Godine 1912. u Beogradu je bilo osam tramvajskih linija kojima se te godine prevezlo ukupno 7.500.000 putnika.

Prvi i Drugi svetski rat znatno su oštetili tramvajski sistem, ali je on oba puta obnovljen.

Tokom 1970-ih pojavili su se planovi da se u gradu izgradi metro sistem, ali su 1982. godine odbijeni jer je donesena odluka kako će se proširiti već postojeća tramvajska mreža.

Godine 1985. postavljeno je 45 kilometara novih šina, a tramvaji su prelaskom reke Save počeli sa prevozom putnika i u Novom Beogradu.

(Telegraf.rs)