Vozači lude u kolonama, a šta bi bilo da se koristi i zaustavna traka? Čak se i stručnjaci ne slažu oko rešenja, nudi se i "nemački princip"

Zaustavna traka služi za zaustavljanje vozila koja su u kvaru kao i za prolaz interventnih vozila

Kilometarske kolone u Beogradu svaki dan vozače dovode do ludila. Na odlazak i povratak sa posla građani gube sate, a posebno oni koji rade na Novom Beogradu i moraju da koriste auto-put. Ujutru gužve počinju već kod isključenja za naselje Medaković, a popodne iza Geneks kule. Veliki broj ljudi misli da bi situacija na ulicama glavnog grada bila bolja kad bi se dozvolilo da se vozi zaustavnom trakom, bar u vreme špica.

Vozači stoje po nekoliko minuta na auto-putu i nadaju se da će u nekom trenutku moći da ubace bar u drugu brzinu, a prazna zaustavna traka se prostire kilometrima.

Postoje delovi auto-puta gde nema zaustavne trake, kao što je od Autokomande do Hitne pomoći, pa od Hitne do Novog Beograda. I na tom delu puta su gužve manje.

Vozači ovo rade svakodnevno, a nisu svesni da prave prekršaj za koji je predviđena kazna od 5.000 dinara

Od Novog Beograda ka Medakoviću, auto-put je većim delom pokriven zaustavnom trakom. I povratak sa posla u većini slučajeva traje duže od odlaska.

Na osnovu ovoga može da se izvuče zaključak da bi se od isključenja za Medaković do Autokomande saobraćaj brže odvijao kad bi mogle da se koriste sve tri trake, kao i da bi povratak sa posla bio brži.

- Trebalo bi da se uradi analiza, jer postoji velika razlika između auto-puta koji prolazi kroz gradsko jezgro i onog koji prolazi van grada - započeo je razgovor za Telegraf.rs Vuk Bogdanović profesor na Departmanu za saobraćaj Fakulteta tehničkih nauka (uža specijalnost naučna teorija saobraćajnog toka i kapaciteta puteva).

Prema mišljenju sagovornika, ako bi se izvršila prekategorizacija dela auto-puta, onda bi postojala mogućnost da se zaustavna traka upotrebi za vožnju.

- Najbolje je da se uradi analiza i da se vidi da li je to neophodno, da li je potrebno, da li gužve nastaju zbog zaustavne trake. Treba da se uradi simulacija šta bi se desilo kad bi se ta traka pustila za vožnju - objasnio je Bogdanović.

Milan Vujanić, prof. dr redovni profesor Saobraćajnog fakulteta Univerziteta u Beogradu, smatra da zaustavna traka ne treba da se koristi za vožnju iz bezbednosnih razloga. Ona je predviđena da se u njoj zaustavljaju vozila koja su u kvaru.

- Ne treba da se dozvoli upotreba zaustavne trake jer služi za zaustavljanje vozila. Ako je gužva treba da se napravi još jedna traka, a ne da se zaustavna traka koristi za vožnju - kaže Vujanić.

Zaustavna traka služi i za prolaz interventnih vozila, odnosno vozila hitnih službi u slučaju potrebe, kaže Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja.

- Po mom mišljenju bi bolje rešenje bilo da takva vozila ne idu zaustavnom trakom, već da se primeni "nemački princip". Po tom principu, interventna vozila bi trebalo da prolaze između vozila tako što će vozila u levoj traci da se pomere skroz ulevo, a vozila u desnoj skroz udesno - objasnio je Okanović.

Veći broj vozača vozi zaustavnom trakom, neki jer ocene da im je bolje da plate kaznu nego da zakasne, drugi jer nemaju strpljenja. Na taj način ugrožavaju i sebe i druge. Možda bi zato bilo bezbednije da se dozvoli da se koristi zaustavna traka bar u vreme jutarnjih i popodnevnih gužvi.

Kazna za vožnju zaustavnom trakom iznosi od 20.000 do 40.000 dinara.

VIDEO: Policijska kamera u Bgd, nema šanse da je vozači primete

(Ivana Vlajković/i.vlajkovic@telegraf.rs)