Za kupovinu polovnog automobila trošimo 5 puta više vremena, 10 puta više novca i obilazimo 8 puta više šaltera nego vozači u EU (TABELA)

Situaciju bi trebalo da promeni Zakon o e-poslovanju koji je formalno izjednačio elektronski dokument sa papirnim

Foto: Profimedia/Alamy

Da su građani Srbije previše opterećeni birokratijom u odnosu na stanovnike razvijenih zemalja može se videti i na jednostavnim poslovima kao što je kupovina ili prodaja polovnog automobila. Na putu do željenog četvorotočkaša, potrošićemo i do pet puta više vremena, obaviti sedam puta više plaćanja, obići osam puta više šaltera i izdvojiti i do 10 puta više novca od građana EU. 

U Srbiji je dosad evidentirano gotovo 2.500 administrativnih procedura i skoro nijedna od njih ne može da se obavi bez odlaska u institucije i podnošenja papirnih dokumenata. Situaciju bi trebalo da promeni Zakon o e-poslovanju koji je formalno izjednačio elektronski dokument sa papirnim što je prvi korak ka digitalizaciji postupaka.

Za godinu dana uvezeno 150.000 polovnih automobila

- Građani su veoma zainteresovani za e-servise što nam je pokazala i kampanja „Pitajte kada ćemo se osloboditi suvišnih papira“, realizovana uz podršku britanskog Fonda za dobru upravu. Građani su predlagali i glasali za procedure koje bi trebalo prve digitalizovati i najviše glasova dobio je predlog za elektronsko izdavanje potvrde o plaćenom porezu i tu inicijativu smo već uputili Poreskoj upravi.

Takođe, visoke ocene zaslužili su predlozi za digitalizaciju procedure promene prezimena i prebivališta u ličnoj karti, uvođenje elektronske fakture, elektronske uplate taksi institucijama, kao i refundacije PDV-a za prvi stan - kaže za NALED Željko Tomić, predsedavajući Saveza za e-upravu i generalni direktor OSA računarski inženjering.

Holanđani i Francuzi kupovinu polovnog automobila mogu da završe potpuno elektronski dok  kupac i prodavac u Srbiji moraju da prođu osam koraka i isto toliko šaltera – od overe ugovora kod notara, preko prijave poreza do registracije i plaćanja svih obaveza u tim poslovima (u analizu nisu uključene zamena saobraćajne dozvole i plaćanje komunalne naknade).

Već prvi korak, overa ugovora, ne postoji u Holandiji, Sloveniji, Nemačkoj, Austriji i Francuskoj s kojima je napravljeno poređenje dok u Holandiji i Nemačkoj ugovor može da bude i usmen.

Takođe, u Srbiji kupac i prodavac obave ukupno sedam plaćanja (po dve MUP-u, NBS i poreskim organima i jedno notarima) i objedinjavanjem uplate na jedan račun veliki deo administracije bi bio smanjen. Korak dalje bilo bi uvođenje elektronskog plaćanja umesto odlaska u poštu ili banku.

Iako postoje agencije za registraciju preko kojih je moguće završiti ovaj posao na jednom mestu (uz proviziju), pravo rešenje bilo bi omogućavanje da sve neophodne dokumente građani mogu da podnesu elektronskim putem, a da one podatke koje već poseduju, institucije pribave same.

Ovako izgleda tehnički pregled vozila:

(Telegraf.rs/NALED)