Stefan (20) bi bio živ, da Dejan u BMW-u nije bio pijan: Veštaci o produženoj "psihičkoj sekundi"

Treba uzeti u obzir da se radi o ispitaniku koji nema položen vozački ispit

Foto: Telegraf, Privatna arhiva

Saobraćajna nesreća u kojoj je 8. avgusta prošle godine u Niškoj Banji smrtno stradao Stefan Kocić (20) mogla je da bude izbegnuta da Dejan Mitić (28), koji ga je udario svojim vozilom, nije bio pijan, te da se kretao dozvoljenom brzinom.

Veštaci neuropsihijatrijske i saobraćajne struke koji su danas saslušani pred Višim sudom u Nišu, bili su jednodušni u nalazu da je Mitić imao dovoljno vremena da uoči mladića, ali da to nije bio u stanju zbog alkoholisanosti koja je kompromitovala njegove motoričke sposobnosti. Takođe, tragediji je kumovalo i to što je Mitić za volanom neregistrovanog „BMW“ bio bez dozvole, jer nikada nije položio vozački ispit.

Niška Banja, / Foto: Telegraf

Strašna nesreća dogodila se na ulazu u Nišku Banju dok se Stefan nalazio u desnoj kolovoznoj traci gde je pomagao čoveku koga nije poznavao da promeni gumu na „zastavi 101“. Kako je navedeno u optužnici, Mitić je nasilnički vozio u stanju potpunog pijanstva, jer je u krvi imao 2.33 promila alkohola, a prilikom testiranja ustanovljeno je da je bio i pod uticajem narkotika.

- Optuženi se kretao brzinom od 75 kilometara na čas iako je u naselju dozvoljeno samo 50, te nije obratio pažnju na vozilo „zastava 101“ koje je bilo zaustavljeno u desnoj kolovoznoj traci radi zamene prednjeg levog točka. Udario je u zadnji levi deo „zastave“a zatim u desni deo tela Stefana Kocića koji je u trenutku sudara bio u čučećem položaju uz levi točak tog vozila. Kocić je zadobio rascep grudnog dela aorte i moždanog stabla koje su predstavljale bezuslovno smrtnu povredu – navelo je tužilaštvo.

Veštak neuropsihijatar Dragana Aranđelović izjasnila se o Mitićevoj sposobnosti da bezbedno upravlja vozilom u trenutku tragedije.

- Treba uzeti u obzir da se radi o ispitaniku koji nema položen vozački ispit. Čak i kod osobe koja ima vozačkog iskustva, konzumacija alkohola kompromituje motoriku. Uneti alkohol ispoljava psihopatološko i patofiziološko dejstvo. U konkretnom slučaju patofiziološko dejstvo manifestovalo se na funkciju motorike i čulne organe ispitanika. Njegova sposobnost izvođenja preciznih, ciljnih i složenih motoričkih radnji bila je narušena. Njegovi pokreti su bili sporiji, nesigurni, nastale motoričke greške su bile izrazitije što je produžilo reakciono vreme tzv. psihičku sekundu – objasnila je Aranđelović.

Stefan Kocić / Foto: Privatna arhiva

Takođe, kako je kazala, došlo je do kompromitovanja i njegovih čula.

- Narušeno mu je bilo čulo vida, odnosno došlo je do suženja vidnog polja. Isto se dogodilo i sa čulom sluha, oslabljena je bila lokalizacija zvučnih draži. Zbog svega toga bio je nesposoban za bezbedno upravljanje vozilom, a njegova uračunljivost bila je smanjena do stepena bitnog ali ne i bitno – kazala je Aranđelović, ukazujući na taj način da ne postoji osnov za isključenje krivične odgovornosti zbog neuračunljivosti.

Veštak saobraćajne struke Dejan Bogićević objasnio je da je vreme reagovanja vozača bilo dvostruko duže u odnosu na prosečno te da je iznosilo 1.5 sekundu što je bilo previše za radnje koje bi sprečile nesreću.

- Vremensko prostornom analizom ustanovio sam da je vozač „BMW“ sa rastojanja od 35.3 metara od kada je započeo skretanje u desno, imao tehničkih mogućnosti da sa minimalno ispravnim kočionim sistemom zaustavi vozilo ispred parkirane „zastave“ da se kretao dozvoljenom brzinom od 50 kilometara na čas. Pri istoj brzini, da je skretao ulevo prošao bi iza leđa pešaka. Međutim, on nije smanjio brzinu, niti je kočio. Tragovi kočenja su pronađeni tek na mestu gde je sleteo s kolovoza nakon što je udario u „zastavu“ – rekao je Bogićević.

Niška Banja, / Foto: Telegraf

Kako je ustanovljeno tokom sudskog postupka, Mitić je tragične večeri bio kod kuma slaveći rođenje njegovog deteta. Priznao je da je popio nekoliko flaša piva ali je negirao da je uzimao narkotike. Tvrdio je da su mu nestale cigarete zbog čega je otišao do trafike u Niškoj Banji, te da se seća samo da je u nekom trenutku naglo smotao ulevo i zaustavio se vozilom u nekom žbunju, nakon čega je ugledao dečka koji leži na putu.

Ono što ovu nesreću čini još bizarnijom je što je vlasnik „zastave 101“, kojem je Stefan pomagao da zameni gumu kada je stradao, pobegao ne pokušavši da mu pruži pomoć. Veštak Dejan Bogićević ukazao je da je i on prekršio

saobraćajne propise jer nije na valjan način obeležio svoje vozilo. Međutim, punomoćnik Stefanovih roditelja, advokat Bratislav Stojanović, bio je stava da je to irelevantno jer je, kako je kazao, ulica u kojoj je vozilo stajalo, izuzetno dobro osvetljena.

Suđenje pred sudskim većem kojim predsedava sudija Tamara Savić biće nastavljeno iznošenjem završnih reči odbrane 4. avgusta.

Video: Dve osobe poginule u požaru u fabrici u Novom Sadu

(D.K.)