Iskusni pilot o razlozima pada aviona kod Senja: "Ovde je avionska crna tačka"

M. P.
Vreme čitanja: oko 6 min.
Foto: Javna vatrogasna postrojba Grada Senja

Nepoznavanje lokalne mikroklime najverovatniji je uzrok pada turskog aviona kod Senja, smatra iskusni pilot iz Pule Nijaz Delić, koji je i sam više puta upravljao avionom na području Turske.

Zato zna da je magla, posebno ovako gusta kakva se može videti u hrvatskim planinskim područjima, Turcima praktično nepoznanica, piše portal 24sata.hr.

Područje Gorskog kotara ili Velebita inače je svojevrsna crna tačka kada je reč o avionskim nesrećama.

Pokazali su to slučajevi iz prethodnih godina u kojima je stradalo više ljudi, a uzrok je najčešće upravo u surovim vremenskim uslovima koje je i pilotima koji su u tehničkom smislu najiskusniji nemoguće savladati.

"Znam da su na dan pada aviona bili dobri vremenski uslovi u smislu da nije bilo vetra i oluje, što je nama pilotima najgore. Ali je vladala vrlo loša vidljivost i mislim da turski pilot nije očekivao gustu maglu jer su mu, bez obzira na iskustvo i kvalitet pilotiranja, ovakvi vremenski uslovi nepoznanica. I čim je avion ušao u tu maglu, katastrofa se već napola dogodila", govori Nijaz Delić i dodaje da, prema njegovom mišljenju, nije bio u pitanju nikakav tehnički kvar niti greška kontrole leta, nego nepripremljenost pilota na lokalne mikroklimatske uslove.

Svaka regija ima takve specifičnosti, i uvek je, nažalost, moguće da neki pilot doživi nesreću upravo zato što ih ne poznaje, bez obzira na svoje pilotsko iskustvo. Tako je Nijaz Delić podsetio na slučaj od pre desetak godina kada je situacija bila obrnuta - dva slična poljoprivredna aviona bila su kupljena u Turskoj i tamo su otišla dva hrvatska pilota kako bi ih dovezli u Hrvatsku. Bili su to izuzetno dobri piloti, kaže Delić, ali nisu poznavali klimatske uslove u Turskoj, a dodatno ih je zavarala navigacija jer Turska dobrim delom ima monotoni, skoro pustinjski teren bez rastinja, u kojem se teško orijentisati.

"Naši su se piloti zbog svega izgubili u Turskoj te su morali prinudno sleteti. Jedan je pritom lakše povređen, a drugi teško, zbog čega je i danas invalid", kaže Delić, koji poznaje oba ova pilota.

Koliko je područje Gorskog kotara ili Velebita izazovno pokazuje i niz avionskih nesreća koje su se tamo dogodile.

Holandski avion pao kod Josipdola

Mali sportski avion Cirrus SR20 srušio se pre dve godine na brdu Mali Makovnik kod Josipdola. Radilo se o holandskom avionu u kojem je bilo troje ljudi. Očevici su ispričali da je avion leteo jako nisko i da je čudno zvučao.

Potom se srušio u šumu, a odmah su alarmirane službe spasavanja. Došli su do aviona, ali nažalost nije bilo preživelih. Olupina je izgorela.

Četvoro poginulo kraj Rakovice

Pre tri godine pad Cessne 182 u šumi na brdu u Broćancu na području Rakovice odneo je četiri života. Poginuli su pilot iz Švajcarske, dvojica nemačkih državljana i muškarac iz Splita.

Avion je poleteo iz Splita, ali kada je došao u zaleđe vremenski uslovi su se znatno pogoršali. Zbog toga je pilot izgubio kontrolu nad avionom, koji se zatim srušio. Ispostavilo se i da pilot nije bio dovoljno obučen za letenje u težim vremenskim uslovima.

Cessna pala na Velebitu

Mali avion Cessna 303 srušio se 2009. godine na Velebitu. Četvoro ljudi bilo je u njemu, nažalost svi su poginuli. Avion su pronašli u vrtači Smrčevac kod Vagana na 1.400 metara nadmorske visine. Potraga je trajala šest dana.

Mađari poginuli kod Plitvica

Na Plitvicama se 13. avgusta 2005. godine srušio sportski avion Zlin 142, a u toj nesreći smrtno su stradala dvojica mađarskih državljana. Najverovatnije je uzrok pada bila greška pilota.

Krenuli su u grupi od osam aviona. Zbog loših vremenskih uslova, njih pet sletelo je u Zemunik, dva kod Drniša, a jedan je pao.

Kod Slunja pala i dva MIG-a

Dva vojna aviona srušila su se 23. septembra 2010. godine tokom vežbe. Uzrok pada bio je sudar dva MIG-a, potvrdili su kasnije iz Ministarstva odbrane.

Rekli su i da se avioni nisu sudarili zbog kvara, već iz sledeća tri razloga: pogrešne procene meteoroloških uslova, zato što se piloti nisu držali procedure pri izvođenju vežbe i zato što se nisu držali procedure nakon izvođenja vežbe.

Oba pilota uspela su se katapultirati i prizemljiti. Imali su lakše povrede. Krhotine aviona povredile su i ženu koja je kopala krompir u polju.

Poginuo pilot parajedrilice

Iznad mesta Tribalj u Primorju u aprilu 2020. srušila se parajedrilica. Dogodilo se to neposredno ispod poletišta za parajedrilice, i u ovoj nesreći poginuo je pilot letelice.Uzrok pada parajedrilice je zatvaranje njene kupole na maloj visini, pri čemu pilot nije imao dovoljno vremena da stabilizuje let ili aktivira rezervni padobran.

Sleteo na auto-put u Gorskom kotaru

U avgustu 2019. iz Lučkog je prema Vrsaru poletela Cessna, ali iznad Vrbovskog motor aviona je počeo nepravilno da radi i da gubi snagu. Zbog toga je morao prinudno da sleti na auto-put A6 u smeru Rijeke, nešto pre izlaza Ravna Gora.

U ovoj nesreći, srećom, nije bilo povređenih. Uviđaj je pokazao da je uzrok bio kvar na rasplinjaču motora Cessne.

Poljski avion pao kod Karlovca

S aerodroma u Mađarskoj prema Italiji je 2010. godine poleteo mali poljski avion, ali se srušio iznad Hrvatske. Dva tela i ostaci poljskog sportskog aviona pronađeni su oko 1,5 km od državnog puta D1 kod Budačke Reke.

Bila je reč o dvosedu koji je isprva proglašen nestalim, pa su sve službe krenule u potragu. U ovoj nesreći poginula su dvojica Poljaka, od kojih je jedan bio instruktor letenja.

Niz avionskih nesreća i u ostatku Hrvatske

U martu 2023. bračni par iz Nemačke poginuo je kada se njihov mali avion srušio prilikom poletanja iz pulskog aerodroma. Pao je oko 50 metara od piste, i nakon pada eksplodirala je kabina aviona, koji je potom brzo izgoreo. Vatrogasci su odmah pohitali u pomoć, ali ljudima nije bilo spasa. Ustanovljeno je da je uzrok nesreće bilo takozvano prevlačenje aviona pri poletanju, odnosno to što letelica nije postigla dovoljnu brzinu za poletanje.

Na svu sreću, niko nije smrtno stradao kada se u junu 2022. Cessna srušila na ostrvu Brač. U njoj je bilo troje putnika - Hrvat i Austrijanci - koji su posle nesreće hospitalizovani u KBC Split. Avion se srušio na južnoj strani ostrva, na nepristupačan teren. Istragom je utvrđeno da je neposredni uzrok nesreće gubitak uzgona zbog smanjene brzine vazduha i povećanog ugla penjanja.

Sportski avion nemačkih registarskih oznaka srušio se u more u Hvarskom kanalu u junu 2019. Pilot, inače nemački državljanin, zadobio je samo lakše povrede. Nakon što je avion pao, pilota su spasili turisti sa jahte koji su se našli u blizini. Do nesreće je došlo kada je Nemac izgubio kontrolu nad upravljanjem letelice.

Vojni avion MIG-21 srušio se u decembru 2022. iznad mesta Voćin, ali oba pilota su se uspela katapultirati pre pada aviona. U pozivu u nuždi najavili su katapultiranje zbog problema s motorom. Nakon nesreće jedan pilot zadobio je lakše povrede, dok je drugi uspešno operisan. Istraga je kasnije pokazala da je uzrok nesreće bio kvar na motoru.

Strašna nesreća dogodila se u avgustu 2017. kada je na Kamešnicu pala jedrilica sa dva pilota. Obojica su prebačena u splitsku bolnicu, ali nažalost jedan od njih, mladić od 16 godina koji je učio da leti, umro je u bolnici zbog težine povreda. Drugi, instruktor letenja, zadobio je lakše povrede. Istragom je utvrđeno da je meteorološki faktor najverovatnije imao ključnu ulogu u ovoj nesreći. Neposredni uzrok bio je, prema zvaničnom izveštaju, iznenadan i nekontrolisan gubitak visine jedrilice.

U julu 2018. svi članovi posade preživeli su pad prilikom sletanja Cessne 182L Skyline na uzletno-sletnu stazu nadomak Dubrovnika. U pitanju je bio privatni avion koji je u Dubrovnik doleteo iz Graca. Istraga je pokazala da je malo pre dodira sa pistom pilot odlučio da prekine sletanje i ponovi prilaz, jer nakon neočekivanog jakog udara vetra nije uspeo da održi avion u optimalnoj prilaznoj putanji. Započeo je zaokret u desno, nakon čega je avion izgubio visinu i pao s vanjske strane ograde aerodroma.

(Telegraf.rs)