Kružni tok usred polja koji ne vodi nigde: Koštao je 1,3 MILIONA EVRA, dobiće svrhu kad Orban ispuni obećanje

A. M.
A. M.    
Čitanje: oko 3 min.
  • 1

Između Zalaegersega i Zalasentivana, dva grada u zapadnoj Mađarskoj, nalazi se kružni tok usred polja. Izgleda kao da ga je neko slučajno ostavio tamo, pošto ne povezuje ništa. Pored njega se nalazi velika tabla projekta koja pokazuje da je lokalna opština potrošila preko milion evra na njegovu izgradnju, koje je dobila u okviru podrške Evropske unije.

Teoretski, kružni tok bi trebalo da služi privatnoj kompaniji, logističkom centru i kontejnerskom terminalu kompanije Metrans. Izgradnja ovog centra najavljena je 2021. godine, međutim, još nije počela. Razlog kašnjenja je taj što je centru potrebno proširenje železničke pruge koje je vlada obećala pre četiri godine, ali to nije započeto.

U februaru 2021. godine, ministar spoljnih poslova Peter Sijarto najavio je da će nemačka kompanija Metrans napraviti kontejnerski terminal i logistički centar u Zalaegersegu sa budžetom od 15,7 milijardi mađarskih forinti.

Svrha investicije bila je da roba koja stiže železnicom iz jadranskih luka (Trst, Kopar, Rijeka) može da nastavi dalje odatle ka Slovačkoj, Češkoj i Poljskoj bez potrebe za obilaženjem preko Budimpešte.

Kako bi pomogla ovu investiciju, opština Zalaegerseg se obavezala da će izgraditi pristupni put i kružni tok koji vode do budućeg kontejnerskog terminala, kao i da će komunalno snabdeti zemljište koje je kompanija kupila. Opština kaže da je već ispunila svoje obaveze do kraja 2023. godine - ovi radovi su vidljivi na lokaciji, prenosi mađarski portal Atlatszo.

Medij prenosi da na projektnoj tabli pored usamljenog kružnog toka piše da je radove izvela opština Zalaegerseg sa nešto više od 500 miliona forinti (1,3 miliona evra) iz finansiranja EU.

Kružni tok Mađarska Printskrin: Google Earth

Međutim, na tom mestu još uvek ne postoji terminal za kontejnere, iako su u septembru 2021. godine predstavnici Metransa i ministar Sijarto postavili kamen temeljac.

Za rad logističkog centra potreban je i razvoj železnice. Trenutno, vozovi koji prolaze kroz Zalaegerseg u pravcu sever-jug mogu proći kroz stanicu Zalasentivan samo u suprotnom smeru, što povećava vreme putovanja i zahteva osoblje.

Stoga je mađarska vlada 2021. godine obećala - uz pružanje podrške od 3,9 milijardi forinti kompaniji Metrans - da će izgraditi novi "delta kolosek" zapadno od Zalasentivana kako bi teretni vozovi kompanije mogli da putuju sever-jug bez promene pravca. Ali razvoj železnice još nije ni počeo.

Takozvani projekat delta koloseka nije žurio: samo godinu dana nakon postavljanja kamena temeljca terminala, Ministarstvo građevinarstva i saobraćaja je zatražilo podršku EU zajedno sa železničkim operaterom GYSEV u jesen 2022. Evropska komisija je odlučila da odobri sredstva za delta kolosek u Zalasentivanu; sporazum je potpisan u junu 2023. godine, ali je potom prošla još jedna godina čekanja.

GYSEV je tek objavio poziv za javnu nabavku za izgradnju u jesen 2024. godine - ali pobednik još nije objavljen, iako je rok za prijavu istekao u martu 2025. Prema preliminarnim informacijama, očekuje se da će troškovi izgradnje delta koloseka biti 12 milijardi forinti, što će otprilike pola finansirati EU, a pola mađarska država.

Kada je projekat počeo 2021. godine, mađarski ministar spoljnih poslova Peter Sijarto rekao je da će logistički centar biti operativan u roku od dve godine. Sada, četiri godine kasnije, mađarsko Ministarstvo saobraćaja odbilo je da kaže za Atlatszo kako napreduje železnički projekat.

Gradonačelnik Zalaegersega Balaič Zoltan rekao je da je opština obavila zadatke koje je preuzela ali da ona nema uticaja na izgradnju delta koloseka. Takođe je izjavio da planiraju izgradnju još jednog kružnog toka i sistema za odvodnjavanje kišnice, a želeli bi i da zamene nadzemni dalekovod - za ovu drugu rundu razvoja imaju budžet od 954 miliona forinti, ponovo iz sredstava EU.

Iz kompanije Metranst su za medij rekli da još uvek ne mogu da započnu investiciju jer je "osnovni uslov da se mora izgraditi delta kolosek Zalasentivan planiran kao deo državnog razvojnog projekta".

Delta kolosek u Zalasentivanu neće biti izgrađen uskoro: prema objavi o javnoj nabavci, pobednik će imati 840 dana (tj. više od 2 godine) da je izgradi. Dakle, čak i ako počnu ove godine, najraniji završetak bi bio kraj 2027. godine - ipak, na ceremoniji polaganja kamena temeljca 2021. godine, Sijarto je rekao da će terminal početi sa radom od 2023. godine.

Umesto toga, samo usamljeni kružni tok nasred polja je završen te godine.

(Telegraf.rs)

Video: Jedan od najboljih harfista sveta Gzavije de Mestr nastupa sa Beogradskom filharmonijom

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Rade

    14. novembar 2025 | 13:15

    Imate vi preča posla nego da gledate u tuđe dvorište.!

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA