Neviđeni skandal u Parizu: Srbi sami uklonili slike o stradanju za vreme bombardovanja 1999, kako ne bi "vređali NATO oficire"?

Potpuno udvorički je svaki trag izložbe morao biti sklonjen. Da ne bi uvredili nekadašnje neprijatelje, uvredili su sopstvene žrtve

Umetnička dela, kao svedoci tragedije i nepravde koju je Srbiji donela NATO agresija, sklonjeni su iz Kulturno-informativnog centra Srbije u Parizu, kako ne bi uznemiravale NATO oficire, za koje planiran koktel na tom mestu.

Dela Biljane Vilimon i Vlade Veličkovića, predstavljena na izložbi ”Srbija 1999. – 20 godina posle - Dok su padale bombe”, nisu ni dva cela dana visila u centru francuske prestonice, a zidovi su ostali goli, kako ne bi poslužila kao ogledala za one koji su te iste bombe bacali.

Ovaj skandal otkrila je javnosti PR KIC-a Nataša Pejin.

- Na posao sam došla u 11.30 i zatekla zidove galerije Кulturnog centra Srbije u Parizu prazne. Izložba Istorijskog muzeja Srbije, koja je otvorena 23. marta, ”Srbija 1999. – 20 godina posle - Dok su padale bombe”, Biljane Vilimon i Vlade Veličkovića je sklonjena, platna Biljane Vilimon su urolovana, dokumentarne fotografije koje su deo izložbe takođe, slika Vlade Veličkovića je ostala u prizemlju galerije - započinje svoju priču Pejin.

Kako kaže, dok je gledala i čudila se, naišao je direktor Кulturnog centra Srbije, Radoslav Lale Pavlović.

- Rekao je da danas imamo prijem zvanica u 18 časova i da je iz ambasade dobio nalog da se slike skinu kako, citiram, oficirima NATO-a ne bi bilo neprijatno. Veče pre, sinoć, sve je bilo uklonjeno sa zidova. Zvanice, vojni atašei zemalja, između ostalih i onih, koje su bombardovale Srbiju 1999. Ne znam precizan naziv konferencije - zgroženo ponavlja ona.

NATO oficiri bi u ove slike gledali kao u ogledalo Foto: Nataša Pejin

Direktor je nastavio da joj objašnjava da će biti koktel i šta treba da radi.

- Rekla sam mu: "Vi, Lale Pavloviću, učestvujete u strašnoj sramoti i poniženju Srbije i srpskih žrtava i treba da Vas je sramota. Odbijam da učestvujem u ovome, a što se koktela tiče, u ovakvim uslovima, ni čašu hladne vode neću izneti nikome". Otišao je bez reči - seća se Pejin.

Da stvar bude gora, potpuno udvorički je svaki trag izložbe morao biti sklonjen.

Naše žrtve su "neprijatnost" za neprijatelja dok ispija koktel Foto: Nataša Pejin

- Pred početak konferencije, jedan momak iz organizacije je došao u kancelariju i doneo sve kataloge izložbe koji su bili u galeriji, sa pitanjem gde to da skloni? Pitala sam zašto. Odgovorio je da ne sme ništa od toga da se vidi u sali. Potom je došao i direktor i rekao mi da donesem mikrofone da uradim tonsku probu. Odbila sam da na bilo koji način učestvujem u toj sramoti u Srpskom kulturnom centru gde se ponižava Srbija, umetnici koji izlažu i žrtve bombardovanja 1999, a da kao vrhunac poniženja to sami Srbi organiziju! Napustila sam kancelariju pre dolaska zvanica - tvrdi ona i dodaje da će i konačno prestati da radi na tom mestu 31. marta, jer su "nadležni, nedavno, posle godinu i po dana rada, ustanovili da nema kvalifikacije, niti kompetencije za to radno mesto".

CENTAR BEZ ODGOVORA

Da li se ovo zaista desilo kako je Pejin opisala, od koga je nalog za uklanjanje slika stigao, ko je prisustvovao konferenciji/koktelu i da li će slike biti vraćene, redakcija portala Telegraf.rs obratila se KIC-u. Ipak, do objave ovog teksta nama nisu stigli odgovori, čak ni na ono najvažnije pitanje - da li su zaista Srbi sami uklonili umetnost koja seća na njihovu sopstvenu tragediju kako ne bi vređali tadašnje neprijatelje ili postoji neko drugo objašnjenje?

CENTAR U PARIZU POPRIŠTE SKANDALA

Iako je, ako je tačan, ovaj skandal bez premca, on nije prvi koji je potresao Kulturno-informativni centar u Parizu. Od ljubavnog odnosa Miki Mausa i Paje Patka, koji je cenzurisan, preko toga da su u ovom ekskluzivnom prostoru izlagali potpuni anonimusi, kojima struka nije pripisivala nikakvu vrednost i talenat, najviše je dosada odjeknula činjenica da su se pomenuti direktor centra Radoslav Pavlović i tadašnji ambasador Srbije u Francuskoj Rajko Ristić potukli nasred te kulturne institucije. Kako su tada pisali mediji, leteli su stolovi i kompjuteri. Epilog svađe bio je opoziv Ristića, a najavljeno je da bi i Pavlović trebalo da bude uklonjen sa radnog mesta. To se, po svemu sudeći, nije desilo.

DSS: RAZREŠITI DUŽNOSTI DIREKTORA PAVLOVIĆA I OPOZVATI AMBASADORKU

Reakcije na incident u KIC-u već su počele, a među prvima oglasila se Demokratska stranka Srbije.

- Zahtevamo od ministra spoljnih poslova Ivice Dačića da hitno razreši dužnosti derektora Кulturnog centra Srbije u Parizu Radoslava Pavlovića i pokrene postupak opoziva ambasadora Srbije u Francuskoj Nataše Marić, o kojem odlučuje predsednik Republike. Odgovorni za najnoviji skandal uklanjanja izložbe Istorijskog muzeja Srbije iz galerije Кulturnog centra, upriličene povodom dvadesete godišnjice NATO agresije na Srbiju, ne smeju da ostanu nekažnjeni. Ambasadorki Marić, posle njenog izdavanja naloga da se izložba i katalozi izložbe uklone „kako ne bi bilo neprijatno zvaničnicima i oficirima zemalja NATO“, nije mesto ne samo na funkciji ambasadora, već ni na jednom mestu u Ministarstvu spoljnih poslova Srbije - naveli su u dopisu medijima.

Ponižavanje Srbije ponižavanjem žrtava bombardovanja, saučestvovanjem sa NATO u prikrivanju istine o zločinima koje je izvršio 1999. godine sramno je i nedostojno. Ukoliko ostane bez sankcija – biće to pokazatelj da je to deo zvanične politike predsednika Republike i Vlade Srbije, dodali su oni.

(D.D.S)