Stranke na izbornu kampanju potrošile više od 12 miliona evra

Najveći deo troškova izborne kampanje finansiran je iz budžeta - 37 odsto, zatim iz sopstvenih sredstava stranaka - 25 odsto, a potom iz kredita i zajmova - 19 odsto

Liste koje su učestvovale na aprilskim parlamentarnim izborima potrošile su na izbornu kampanju više od 12 miliona evra, saopštila je danas organizacija "Transparentnost Srbija" (TS).

EVO KOLIKO SRBI PLAĆAJU POLITIČARE: Zavrteće vam se u glavi od CIFRE koju stranke ZARADE od novca građana!

Programski direktor te organizacije Nemanja Nenadić je na predstavljanju monitoringa rekao da su troškovi izborne kampanje niži nego za izbore 2014. godine, a pogotovo u odnosu na 2012. godinu.

Neki od zaključaka monitoringa su da je velika većina rashoda i prijavljena, da je u odnosu na ranije izborne procese smanjena količina troškova za koje se ne zna odakle će biti plaćena, ali da to smanjenje ima drugu stranu medalje - oni padaju na račun građana.

Prema Nenadićevim rečima, najveći deo troškova izborne kampanje finansiran je iz budžeta - 37 odsto, zatim iz sopstvenih sredstava stranaka - 25 odsto, a potom iz kredita i zajmova - 19 odsto, ukazujući da sopstvena sredstva vode poreklo takođe iz budžeta, budući da je on dominantan izvor finansiranja redovnog rada stranaka, a da će i krediti biti vraćani iz sredstava koje stranke dobiju iz budžeta.

PRIPREMA, POZOR... PARTIJE U NISKOM STARTU! Kreće izborna kampanja u Srbiji

- Možemo onda da kažemo da građani nisu platili samo 37 odsto troškova kampanje iz budžeta, već 37 plus 25 plus 19 - rekao je Nenadić, dodajući da će i nepokriveni rashodi, kojih je 16 odsto, verovatno biti vraćeni sredstvima iz budžeta, koje stranke dobijaju na osnovu finansiranja redovnog rada.

Kako je dodao, samo tri odsto izvora finansiranja kampanje je došlo od donacija i priloga.

Najveći trošak stranaka predstavljalo je TV oglašavanje, koje je sa čak 57 odsto učestovalo u strukturi prijavljenih rashoda, a zatim slede troškovi za razne vrste izbornog materijala, oglasi u novinama...

Kada je u pitanju udeo pojedinih lista u prihodima za kampanju, Nenadić je rekao da je SNS najviše potrošila na kampanju.

Nenadić smatra da rezultati monitoringa daju argument da se građani itekako pitaju na koji način žele da ta materija bude uređena.

Predsednik TS Vladimir Goati ukazuje da zapravo partije donose odluke o sopstvenom finansiranju, budući da one odlučuju o regulativi kojom se ta pitanja uređuju. 

- Čini mi se da ćemo prateći trag novca više saznati o političkom životu nego što se u prvi mah čini. Partije su te koje donose odluke o visini finansijskih sredstava - rekao je Goati.

(Telegraf.rs/Tanjug)