Svi biciklisti voze preko pešačkog prelaza, a kazna za to je 5.000 dinara: Koliko li smo načinili prekršaja za samo jedan dan?

Biciklisti postavljaju pitanje zašto ne mogu da prelaze preko "zebre"

Zbog nedovoljno staza, vozača koji ne obraćaju pažnju na druge, bahatih pešaka, vožnja bicikla je pravi izazov u Srbiji. Zbog ovoga biciklisti moraju da imaju strpljenja, a njime posebno treba da se naoružaju, jer na svakom pešačkom prelazu moraju da siđu sa svojih dvotočkaša i da ih guraju. U suprotnom plaćaju kaznu od 5.000 dinara.

Saobraćajne gužve su svakim danom sve veće, a ovo je jedan od razloga što se sve više ljudi odlučuje da im bicikl bude prevozno sredstvo. Njime odlaze na posao, škole, fakultete...

Jedan bicikl više na ulici je jedan auto manje i što ih više ljudi koristi, ulice i putevi će biti prohodniji. Međutim, sve je više biciklista koji ne žele da se prevoze na ovakav način. Razlog je silaženje sa bicikla na svakih nekoliko stotina metara zbog pešačkog prelaza.

Skoro svi nosimo kese iz prodavnice na bicikli, a nemamo pojma da je to kažnjivo zakonom i kolika je kazna

Dok preko "zebre" guraju bicikle postavljaju pitanje - zašto moraju to da rade?

- Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima, propisano je da je pešački prelaz namenjen isključivo za kretanje pešaka, s toga je potrebno da biciklista prilikom prelaska kolovoza na pešačkom prelazu, kada prelazi sa jedne strane ulice na drugu, siđe sa bicikle. Lice koje gura bicikl se smatra pešakom, tako da može da koristi pešački prelaz u cilju prelaska na drugu stranu kolovoza - objasnili su za Telegraf.rs iz Ministarstva unutrašnjih poslova.

Ukoliko biciklista prelazi pešački prelaz, a ne siđe sa nje, kazna koju zakon predviđa iznosi 5.000 dinara. Međutim, saobraćajna policija neće da je piše na svakoj "zebri".

Površine koje su namenjene isključivo za kretanje bicikla, prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja, su biciklistička traka, biciklistička staza i pešačko-biciklistička staza, koja je definisana kao put namenjen za kretanje pešaka i biciklista. Na ovim stazama biciklista može preći kolovoz ne silazeći sa bicikla na mestima koja su označena saobraćajnom signalizacijom - naveli su iz ovog Ministarstva.

MIŠLJENJE KOJE SE RAZLIKUJE OD ZAKONA

Nedovoljan broj biciklističkih staza je problem u Srbiji.

Prema mišljenju Zorana Bukvića, predsednika udruženja Ulice za bicikliste, ukoliko bi biciklisti koji zbog manjka biciklističkih staza koriste trotoare, svaki put morali da silaze sa bicikla na pešačkom prelazu, biciklistički saobraćaj bi izgubio smisao i smanjio bi se broj dvotočkaša na ulicama.

Bukvić smatra da bi biciklistima bilo previše iritantno da svaki čas zastaju i silaze na pešačkom prelazu.

- Dok se ne napravi više biciklističkih staza koje bi dodatno pospešile biciklistički saobraćaj i uvele stvari u zakonski okvir, ja bih išao na varijantu da se biciklistima savetuje dodatna opreznost na pešačkom prelazu. Treba da uspostave kontakt očima sa vozačem motornog vozila, da se kreću brzinom pešaka kao i da dodatno paze na njih - zaključio je razgovor za Telegraf.rs Zoran Bukvić, predsednik udruženja Ulice za bicikliste.

Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, Damir Okanović kaže, da po njegovom mišljenju, kad se imaju u vidu odredbe važećeg zakona, biciklistima nije zabranjeno da prelaze pešački kao vozači. Međutim, oni na njemu ne mogu da uživaju ista prava koja imaju pešaci i nemaju prednost.

Na ulicama i putevima širom Srbije treba da ima što više biciklista. Da bi se to ostvarilo potrebno je da im vožnja bude što lakša. Obaveza da siđu sa bicikle na pešačkom prelazu svakako to ne omogućava.

Koliko smo načinili prekršaja za samo jedan dan?

VIDEO: Zašto bicikl ne treba voziti po stepenicama?

(Ivana Vlajković/i.vlajkovic@telegraf.rs)