Zašto bahati i neuki vozači ne znaju za "koridor života"? Ljudi umiru jer retko ko propusti vozila Hitne pomoći, a onima koji ih prate, slede kazne (GRAFIKA)

Veoma je jednostavno kako vozač treba da reaguje u slučaju kad čuje sirene i vidi rotaciono svetlo. Nema mesta panici i pitanju: "Šta sad da uradim?"

Tragični podatak da u Srbiji 50 ljudi godišnje premine nakon saobraćajne nezgode, jer Hitna pomoć nije dovoljno brzo stigla na lice mesta, opomena je za sve vozače. U borbi za život, svaki sekund je bitan, međutim, mnogi za volanom o tome ne vode računa. Pojedini zbog straha, drugi iz neznanja, a neki jer su bahati, ne prave mesta za službe koje na teren treba da stignu što pre. "Pravilo zlatne sredine" ili "koridor života" po nemačkom principu uveden je još 2009. godine, ali, nažalost, brojni vozači za njega nisu ni čuli.

Gužva na Pančevačkom mostu na kome se dogodila tragedija u kojoj su poginuli Mirko R. (73) i njegova ćerka Vesna (47) otežala je prolazak hitnih službi. A, ovaj primer je samo jedan u nizu.

Hitna pomoć, koja daje sve od sebe, da stigne u pravom trenutku, gubi značajno vreme dok vozači razmišljaju kako i gde da se pomere. A, nakon većine saobraćajnih nesreća stvaraju se velike gužve.

U naselje iz pakla Hitna pomoć jedva stiže: Dok se ljudi bore za život, lekari ne mogu da ih nađu, a isti problem ima pola Beograda

Zbog ovakvog ponašanja vozača na putu, ne stradaju samo učesnici u saobraćaju. Isto se dešava i kad vatrogasci i policija ne mogu da stignu na vreme na mesto nesreće. Poslednji stravični požar, koji se desio 29. septembra u Novom Pazaru, a u kome su stradale dve sestre Šemsa (25) i Alisa (33) Mujković, i njihova majka Anica (60), pokazuje koliko je bitno da se omogući nesmetani prolazak svih vozila hitnih službi.

KAKO REAGOVATI U SLUČAJU KAD PROLAZI HITNA SLUŽBA?

Veoma je jednostavno kako vozač treba da reaguje u slučaju kad čuje sirene i vidi rotaciono svetlo. Nema mesta panici i pitanju "Šta sad da uradim?".

- U slučaju zastoja saobraćaja na putu gde postoje fizički odvojene kolovozne trake, vozači su dužni da ostave slobodan prostor za prolaz vozila pod pratnjom i vozila sa pravom prvenstva prolaza, na taj način što će vozači koji se nalaze u desnoj, odnosno srednjim saobraćajnim trakama, zauzeti položaj uz desnu ivicu saobraćajne trake, a vozači koji se nalaze u levoj saobraćajnoj traci zauzeti položaj uz levu ivicu saobraćajne trake, tako da ostavljen prostor mora biti dovoljan za nesmetani prolaz ovih vozila - započeo je razgovor za Telegraf.rs Damir Okanović direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja.

Ukoliko vozači na ulici koja ima samo jednu traku, čuju zvuk sirene, treba da se pomere skroz u desno. Tako će vozilo hitnih službi da prođe sredinom.

- Veoma mali broj vozača zna za pravilo "zlatne sredine" odnosno prostora koji su po zakonu dužni da naprave u slučaju zastoja, između leve i srednje, ili leve i desne trake, za prolazak vatrogasaca, Hitne pomoći i policije - objasnio je Okanović.

Iako je "pravilo zlatne sredine" ili "koridor života" uvedeno Zakonom još 2009. godine, retko se dešava da ga vozači ispoštuju.

- Ovo je razlog što je česta pojava, naročito na auto-putevima, da se Hitna pomoć i vatrogasci jako teško i sporo probijaju kroz kolone koje se formiraju na mestu nezgode. Ovo pravilo se u mnogim državama primenjuje i poštuje, a naročito u Nemačkoj gde su vozači jako disciplinovani po pitanju propuštanja hitnih službi - ističe naš sagovornik.

BAHATI VOZAČI KOJI JURE ZA VOZILIMA HITNIH SLUŽBI

Isuviše često se, na putevima i ulicama širom Srbije, vide vozači koji se "uvuku u rep" hitnih službi i voze iza njih. Dok vozila sa prvenstvom prolaza "krče" sebi put, bahati vozači to koriste da bi što pre stigli na mesto na koje su se uputili.

Dok se ljudi bore za svoje živote, ovakvi vozači samo misle kako što pre da parkiraju svoje vozilo.

Nehumano ponašanje ovakvih vozača izaziva bes kod ljudi koji prave prolaz za hitne službe i nadaju se da će oni stići na vreme. Nadaju se da osoba zbog koje su uključene sirene neće da izgubi bitku za život.

- Takav način vožnje je bahat i nasilan. Sudija za prekršaje ima mogućnost da takvog vozača kazni za nasilničku vožnju. Kazna za takvu vožnju je od 30 do 60 dana zatvora i od 130.000 do 150.000 dinara - zaključio je razgovor za Telegraf.rs Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja.

Hitne službe daju sve od sebe da što pre dođu do osobe kojoj je njihova pomoć neophodna. Pomozimo im u tome tako što ćemo se poštovati "pravilo zlatne sredine" ili "koridor života".

Ne mislimo samo na sebe, već i na druge!

VIDEO: Bahati vozači blokirali vatrogasce

(Ivana Vlajković/i.vlajkovic@telegraf.rs)