Glava će nam biti odmah iza stražnjice putnika ispred? Airbus sprema revoluciju u rasporedu sedišta u avionima

S. J.
Vreme čitanja: oko 3 min.
Foto: MARCUS BRANDT / AFP / Profimedia

Vest da će nekoliko niskobudžetnih avio-kompanija uskoro uvesti opciju sedišta za stajanje uzdrmala je javnost ove nedelje. Ova sedišta imaju obloženo postolje koje putnicima omogućava da se oslone pod uglom, bez potpunog sedenja – a mogla bi biti uvedena već 2026. godine.

Međutim, sedišta za stajanje nisu jedina neobična avionska sedišta koja su u poslednjih nekoliko meseci dospela u centar pažnje. U februaru je Airbus otkrio da sarađuje sa španskim start-apom "Chaise Longue" na razvoju koncepta dvostrukih sedišta u avionu.

Ovaj dizajn podrazumeva jedan red sedišta postavljen na izdignutu platformu, a zatim jedan red na standardnom nivou – i tako naizmenično.

Za putnike na gornjem nivou, briga oko bontona spuštanja sedišta postaće stvar prošlosti, jer iza njih neće biti nikoga ko bi mogao da se žali.

U međuvremenu, putnici u donjem redu imaće više prostora za noge i čak će moći blago da ih podignu, zahvaljujući dodatnom prostoru ispod sedišta ispred.

Međutim, ova ideja izazvala je polemike među korisnicima društvenih mreža. Jedan od komentara glasio je: "Poslednja stvar koju želim dok letim jeste da zaglavim u nečijoj zoni za prdenje"

Dvostruki nivo sedišta osmislio je Alejandro Núñez Vicente, izvršni direktor i osnivač kompanije "Chaise Longue", koji je izjavio da njegova firma istražuje "početne koncepte" u saradnji sa Airbus-om.

"Nakon četiri uzbudljive godine u kojima sam sledio svoj san da unapredim iskustvo putnika i pružim im ono što zaista zaslužuju, danas sa velikim uzbuđenjem objavljujem ovu vest. Ovo je početak nove ere za komercijalnu avijaciju, pa se nadam da ste uzbuđeni kao i mi i da ćete uskoro moći da prelazite nebom u udobnijem, prostranijem i dvospratnom sedištu.", napisao je Vicente na LinkedInu.

Međutim, prve fotografije koncepta izazvale su zabrinutost kod mnogih putnika, naročito zbog mogućnosti neprijatnih mirisa u kabini.

"Lepa stvar kod ovog rasporeda je što će vam prdeži iz viših redova ići pravo u usta, pa nećete morati da se pitate odakle dolaze", glasi jedan od komentara na društvenoj mreži "Iks".

Foto: MARCUS BRANDT / AFP / Profimedia

Vicente je zatim odgovorio:

"Uz malo zdravog razuma i zrelosti, trebalo bi da možete sami da dođete do odgovora. Gasovi generalno ne prolaze kroz čvrste objekte kao što su jastuci sedišta, presvlake i plastične školjke", istakao je još Vincente. 

Još uvek nije poznato kada Airbus i Chaise Longue planiraju da ovaj dizajn uvedu u stvarne avione.

Vicente, koji je studirao industrijsko inženjerstvo na Univerzitetu Brunel u Londonu, započeo je izradu svog prvog prototipa avionskog sedišta ručno, još 2021. godine, koristeći samo „gomilu dasaka“.

Kompanija Chaise Longue je na internetu objavila digitalni model rasporeda, koji korisnicima omogućava da upravljaju likom sličnim onima iz igre "The Sims" u simulaciji avionske kabine. Prema konceptu – koji je privukao i interesovanje avio-kompanije Emirates – putnici bi birali da li žele sedište na gornjem ili donjem nivou.

Na promotivnim slikama vidi se da putnici u donjem redu imaju mnogo prostora za noge – ali manje prostora da obore sedište unazad. Nasuprot tome, putnici na gornjem nivou imaju dovoljno mesta da se zavaljenije smeste, ali im je prostor za noge nešto ograničeniji.

Međutim, s obzirom na to da bi glava donjeg putnika bila direktno iza zadnjice putnika iznad, postoji mogućnost da gornja sedišta postanu znatno popularnija.

Dodatno, putnici u donjem redu imali bi naslon sedišta iznad sebe, što bi kod nekih moglo stvoriti osećaj veće privatnosti – a kod drugih osećaj klaustrofobije.

Svi putnici imali bi prostor ispod svog sedišta za prtljag – dok bi donji red imao i malo dodatnog prostora ispred sebe.

(Telegraf.rs/dailymail)