400 METARA POD MOREM! Norveški Rogfast postaje tehnološko ČUDO, a vredeće dve milijarde evra
U Norveškoj se gradi najduži i najdublji podvodni tunel na svetu, koji će skratiti vreme putovanja između većih gradova i postati deo autoputa bez trajekata duž zapadne obale zemlje.
Tunel dugačak 27 kilometara nazvan je Rogfast, skraćeno od "Rogaland fastforbindelse", po regionu u kojem se nalazi i norveškoj reči za "fiksnu vezu". Na najdubljoj tački biće 392 metra ispod nivoa mora.
Projekat je obnovljen 2021.
Radovi su počeli u januaru 2018, ali su obustavljeni krajem 2019. zbog očekivanih prekoračenja troškova.
Projekat je obnovljen krajem 2021, a završetak tunela se očekuje 2033. godine i vredeće oko 25 milijardi norveških kruna (oko dve milijarde evra).
"Tunel će značajno poboljšati povezanost duž norveške zapadne obale, stvarajući bržu i pouzdaniju vezu između regiona Stavanger i Haugesund", rekla je En Brit Moen, rukovodilac projekta u kompaniji "Skanska", koja gradi severni i ujedno najdublji deo tunela.
Zamenom trenutnih trajektnih veza, Rogfast će skratiti vreme putovanja između Bergena i Stavagenera za oko 40 minuta, olakšavajući svakodnevna putovanja.
Spajanje ekipa u sredini
Tunel će imati dva odvojena cevna prolaza sa po dve saobraćajne trake, dok će na polovini tunela biti dvostruki kružni tok dubok 260 metara, povezan sa tunelom koji vodi do ostrva Kvitsoj.
Izgradnja tunela ovakve dužine pod morem zahteva napredne tehnološke metode.
Radovi se izvode istovremeno sa oba kraja, s ciljem da se dve građevinske ekipe spoje u sredini sa marginom greške od samo pet centimetara, koristeći laserske mernike i druge sofisticirane uređaje za praćenje i kreiranje digitalnog modela tunela.
Rogfast će biti dublji od bilo kog podmorskog tunela u svetu, dok su Seikan tunel u Japanu i Tunel ispod Lamanša, koji su trenutno najduži, znatno plići.
(Telegraf.rs/Tanjug)