≫ 

Najjača glavobolja vlasnika dizelaša ili običan kvar: Plivajući zamajac nije bauk

Savremeni turbo-dizel motori mogu veoma brzo da razviju veliki obrtni moment pri niskom broju obrtaja, pa tolika navala obrtnog momenta mora da se amortizuje pošto dolazi do ogromnog opterećenja svih komponenti u sistemu prenosa

  • 6
Plivajući zamajac Foto: Shutterstock

Ozloglašeni plivajući zamajac mnogima uliva strah u kosti, a neki odustaju i od kupovine određenog automobila koji ima plivajući zamajac.

Da li je ovaj strah opravdan? Svi smo čuli horor priče o tome koliko košta njegova zamena, a generalno vlada uverenje da mu je životni vek jako kratak.

Da pogledamo malo širu sliku - možda plivajući zamajac uopšte nije toliko strašan već samo običan potrošni deo kao i svaki drugi, pišu Polovni automobili.

Zašto se uopšte ugrađuje plivajući umesto običnog zamajca?

Ukratko - savremeni turbo dizel motori mogu veoma brzo i "oštro" da razviju veliki obrtni moment pri veoma niskom broju obrtaja, pa ta navala obrtnog momenta mora nekako da se amortizuje pošto dolazi do ogromnog opterećenja svih komponenti u sistemu prenosa snage/obrtnog momenta iz motora na točkove.

Postoje i drugi razlozi, ali ovaj je najvažniji.

Može li uopšte da se nađe iole noviji dizelaš bez plivajućeg zamajca?

Teško - plivajući zamajac je odavno postao standard. Jednostavno, savremeni turbodizel motori razvijaju veliki obrtni moment pri niskom broju obrtaja, tako da je plivajući zamajac neophodan da amortizuje navalu tolike sile.

Kako stari dizelaši polako završavaju na otpadu, a tu su i oštrije provere izduvnih gasova na tehničkom pregledu, vremenom će svi vozači biti prisiljeni da uzmu dizelaša sa plivajućem zamajcem i pomire se s činjenicom da je to praktično samo još jedan potrošni deo.

Sve više benzinaca dobija plivajući zamajac

Mnoge stvari koje su ranije zagorčavale život samo vlasnicima dizelaša odavno su počele da prelaze na benzince. Npr. osetljive dizne, nakupljanje čađi na raznim delovima, pa je tu mesto našao i plivajući zamajac. Jednostavno, kod novijih automobila sve je više turbobenzinskih motora i to sa direktnim ubrizgavanjem, dok atmosferski polako ali sigurno odlaze u istoriju.

Plivajući zamajac nije razlog za odustajanje od kupovine

To što plivajući zamajac može da se pokvari i što zamena može da bude skupa, nije razlog da odustanete od kupovine automobila koji ga ima.

Mnogo je drugih delova i komponenti koji takođe mogu da izazovu skupe kvarove, pa zbog njih ne odustajete od kupovine. Krenimo od turbo punjača, dizni, EGR-a, DPF-a, raznih senzora...

Pritom - uporno zaboravljamo da plivajući zamajac može da traje veoma dugo.

Plivajući zamajac Foto: Shutterstock

Koju kilometražu može da izdrži plivajući zamajac?

Nezahvalno je prognozirati koliko će trajati - to zavisi od raznih faktora, kao što su uslovi i stil vožnje, kvalitet samog zamajca (originalni ili zamenski), itd. Proizvođači uglavnom kažu da bi trebalo da potraje najmanje 150.000-200.000 kilometara.

U svakom slučaju, i zamenski bi trebalo da izdrže više od 100.000 kilometara. Ako godišnje prelazite 15.000 km, to je bar 7 godina. Dakle, kada ga jednom zamenite, mirni ste prilično dugo.

Ali, potražite i sami informacije o dužini radnog veka plivajućeg zamajca. Međutim, ne oslanjajte se samo na priče onih kojima je plivajući stradao npr. 5-6 meseci nakon kupovine auta.

Raspitajte se kod vlasnika dizelaša koji isti auto imaju godinama.

Plivajući se "raspao" 30.000 km nakon zamene?!

Ima i ovakvih slučajeva. Međutim, ako zamajac nema fabričku grešku i stručno je instaliran, krivica je uglavnom u načinu vožnje. Zanimljivo je da podjednako štetni mogu da budu oštra, sportska vožnja i "davljenje" motora niskim obrtajima. Objasnićemo ovo u nastavku teksta.

Uzrok može da bude i u nekoj drugoj neispravnosti na automobilu.

Kupujete auto sa plivajućim zamajcem - provera i prevencija

Pripremite se i zaštitite koliko je to moguće.

1. Na šta treba da obratite pažnju

Ako želite da proverite u kakvom je stanju plivajući zamajac, odnosno da dobijete bar kakvu takvu sliku koliko je istrošen i u kakvom su stanju razne komponente u njemu, naročito opruge, obratite pažnju na sledeće, jer ovi simptomi ukazuju da nešto nije u redu:

  • zveckanje, pojačane vibracije i lupanje u leru,
  • stresanje i udari prilikom startovanja i gašenja motora,
  • trzanje i lupanje prilikom kretanja ili jačeg dodavanja gasa.

Nivo buke i stresanja menja se sa različitim brojem obrtaja prilikom dodavanja i puštanja gasa, kao i pritiskanja i puštanja kvačila:

Napomena - postoje i "lažni" simptomi, koji se neretko javljaju kada "ode" nosač motora, pa prvo treba proveriti nosače motora. I kvar nekih drugih delova može da navede vozača da pomisli da je reč o kvaru plivajućeg zamajca, iako je on sasvim ispravan.

Stoga je možda pametno posetiti dva ili tri servisa pre odluke da se menja zamajac, kako se ne bi desilo da plaćate nepotrebnu popravku.

2. Koliko košta zamena?

U slučaju da do toga dođe, zamena plivajućeg zamajca uopšte ne mora da bude velik udar na vaš budžet. Cene mogu dosta da se razlikuju od slučaja do slučaja.

Zato je i preporuka da se, ako već imate zebnju od plivajućeg zamajca, raspitate u servisima i prodavnicama koliko bi koštala njegova zamena.

3. Naučite kako da mu produžite radni vek

Kako sačuvati plivajući zamajac? Nije teško, a može da uštedi mnogo novca:

  • Ne "potapajte" papučicu gasa pri malom broju obrtaja. Na primer, ako nekoga pretičete, obavezno ubacite menjač u niži stepen prenosa i obavite to u višim obrtajima, iako znate da on može lepo da "povuče" i sa nižih obrtaja. Kombinacija niskih obrtaja i jakog gasa ima vrlo negativan uticaj na plivajući zamajac,
  • Nemojte ni generalno da vozite na suviše malom broju obrtaja - drugim rečima, ako vam se pojavljuju one strelice (na instrument tabli) da prebacite u viši stepen prenosa zbog ekonomičnije vožnje, ne morate baš slepo da ih pratite,
  • Izbegavajte oštra ubrzanja iz mesta,
  • Izbegavajte oštro kočenje motorom,
  • Izbegavajte generalno oštru/sportsku vožnju,
  • Držite auto u ispravnom stanju - ispravnost motora i drugih delova, takođe može da utiče na skraćenje životnog veka zamajca - ako se motor trese, trza i slično, sve to se prenosi na zamajac koji trpi veći stres, tj. mora da amortizuje više vibracija,
  • Ne dozvoljavajte da vam se motor ugasi pri kretanju iz mesta - tada zamajac trpi jake udare,
  • Držite pritisnuto kvačilo kada palite i gasite auto.

Koliko košta zamena plivajućeg zamajca?

Vrlo je nezahvalno navoditi primere, pošto cene za određeni model mogu drastično da se razlikuju u zavisnosti od toga da li ugrađujete originalan deo u ovlašćenom servisu ili zamenski u neovlašćenom. Pritom i cene zamenskih zamajaca mogu značajno da se razlikuju u zavisnosti od marke i mesta gde ga kupujete, isto kao i cene zamene u servisu.

Jeftinija alternativa - remont plivajućeg zamajca

Plivajući zamajac može da se remontuje - postoje servisi koji se time bave. Recimo da je cena oko 200 evra. Međutim, ostaju pitanja da li je zamajac u takvom stanju da uopšte može da se remontuje, kao i kolika je garancija, odnosno koliko kvalitetno i stručno će remont biti obavljen.

Možete da proverite i u nekom ovlašćenom servisu da li prodaju fabrički remontovane plivajuće zamajce.

Zaključak

Svi noviji dizelaši, ali i sve više benzinca, imaju plivajući zamajac. On je potrošni deo na automobilu, kao što je recimo i lamela, ali njegov životni vek umnogome može biti produžen pravilnim korišćenjem automobila.

(Telegraf.rs/Polovniautomobili.com)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Cika Velja

    7. maj 2020 | 10:26

    Lepo napisano...sto znaci da ne vozite limuzinu kao trkacki auto,i zamajac ce da ostane a sve drugo ce propasti!!!

  • Elektro-vozač

    7. maj 2020 | 14:27

    Elektromotorima nije potrebno nikakvo vreme da postignu najveći obrtni moment - postižu ga momentalno. Stvar je u tome što ne moraju da imaju višestepeni prenos ("menjač") već je fiksni sasvim dovoljan. U Tesli su ovo dobro "naučili" dok su pravili svoj prvi proizvod - Roadster. Takođe, kontrola rada motora je maksimalno precizna. Nikakvi zamajci nisu potrebni, kao ni razni ostali bauci.

  • SRBIN

    13. maj 2020 | 01:03

    Evo ja sa mojom HONDOM 352 000 km i jos prvo kvacilo i zamajac, i jos ide bez problema. iCTDi... Auto je zmaj..

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA