• 25

Zašto od dva identična Punta iz 2002, jedan "pada" na tehničkom, a drugi "prolazi"?

Posle ukidanja vanrednog stanja povećana je navala na tehničke preglede, a budući da je Srbija zemlja polovnjaka, vlasnike treba upozoriti na ove nelogičnosti

  • 25
Fijat, Fiat, Punto 2

Foto: Shutterstock

Od kako su 5. jula 2018. godine usvojeni važeći propisi o izduvnim gasovima, prema kojima se na tehničkim pregledima meri njihova emisija, imajući u vidu starost voznog parka u Srbiji, česta tema postalo je to da li će i u kom broju naši četvorotočkaši uspeti da zadovolje propisane kriterijume.

Ona vozila koja ih ne zadovolje još uvek se ne isključuju iz saobraćaja, već je vlasnicima ostavljen rok da do 5. jula 2021. godine otklone sve njihove nedostatke.

Sada, posle ukidanja vanrednog stanja uvedenog zbog epidemije korona virusa, povećana je navala na tehničke preglede. Navedeni propisi su na snazi, a budući da većinu voznog parka u Srbiji čine polovnjaci poslednjih godina i decenija uvezani sa Zapada, na tehničkim pregledima dolazi do veoma čudnih nelogičnosti.

O čemu je ovde reč pokazaćemo na primeru Fijata Punto druge generacije (na slici gore), veoma čestog na našim putevima i ulicma. U pitanju je Punto 2, prvi model, pre redizajna, a ne restilitovani 2b koji je u kragujevačkoj Zastavi sklapan kao Zastava 10.

Dva takva Punta iste godine proizvodnje - 2002. sa istim motorom od 1,2 litra, potpuno različito će se "provesti" na merenju količine izduvnih gasova, u zavisnosti od datuma uvoza, odnosno datuma prve registracije u Srbiji.

Za ove automobila sa Euro 3 motorima italijanski proizvođač je propisao količnu ugljen-monoksida (CO) od 0,5, što bi te motore trebalo da čini ispravnima ukoliko ispunjavaju tu normu.

Međutim, prema našim popisima, za automobil prvi put u Srbiji registrovan 2009. granica za CO iznosi 4,5, a za auto registrovan 2014. godine ta granica iznosi gotovo neverovatnih 0,3. Dakle, čak 15 puta manje!

To znači da ukoliko ova dva potpuno identična automobila, uprkos skoro dvodecenijskoj starosti, na merenju pokažu vrednost CO od oko 0,4 (odnosno manju od čak 4,5 za one registrovane pre 2014.) oba bi trebalo da budu smatrana ispravnima, osim ukoliko su u Srbiji prvi put registovana 2014. godine i kasnije.

Apsolutno se slažemo da treba raditi na smanjenju emisije izduvnih gasova i podizanju ekološke svesti kod vozača, ali je činjenica da ovakav tretman identičnih automobila nema baš mnogo smisla.

(Telegraf.rs/MBJ)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Nebojša

    Ima tih zakonskih nelogičnosti, a ima i do održavanja automobila. Posedujem dvotaktni Wartburg, iz 1988 godine. Registrovao sam ga sada u maju i padne mi na pamet da pitam čoveka kakva je emisija izduvnih gasova. Izvadi iz štampača papir i pokazao mi je: ugljovodonika ima mnogo - što je i logično, obzirom da mu se sipa ulje u benzin i da ga sagoreva, ali emisija CO (ugljen-monoksida) je NEVEROVATNIH 0,17! Tu se oba nasmejemo, jer kaže on da Wardža što se tiče CO spada u klasu novijih automobila :)) Naravno, sve je to i zasluga održavanja: dobar, nov akumulator, kablovi, indukcioni kalemi, svećice, platine, kondenzatori..naštelovan karburator, a nov i filter za vazduh. I to sve redovno kontrolišem i menjam. Ja nemam novca za novi automobil, a svog Wartburga ne bih menjao ni za jedan našminkani krš koji se uveze sa zapada! Ovo objektivno govorim, jer video sam da na oko novi automobili, uvezeni sa zapada - po rečima vlasnika - imaju dosta često probleme sa elektronikom, korozijom koja samo "bukne", a u enterijeru su to škripucava plastika i veoma često - dlake od domaćih životinja koje "izbijaju" iz sedišta. Nije ni čudo, obzirom da su ti automobili prešli već po oko 300.000 km, a moj Wartburg skromnih 75.000 km - pri čemu fabrika je garantovala da ako se redovno održava i servisira, bez problema može preći 500.000 km.

  • Nebojsa

    Pitam se samo koji biser izmislja ove zakone , ima li gram mozga i svesti a i ovi u skupstini sto izglasaju to svaka im cast

  • Mile

    Evo za dizelasa pre tehnickog pregleda kupite 20l euro dizela od kamijondzije koji je tankovao u evropi i tako odete na tehnicki i nema greske.

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima