• 11

Sve što bi trebalo da znate o gumama koje ne mogu da se probuše

Njihova tajna je u tome što imaju toliko ojačan bočni zid da na njima može da se vozi i kada se potpuno izduvaju...

  • 11

Run-flat („run flat“ ili ran-flet) gume postoje već dugo, ali i dalje postoji mnogo nedoumica. Neki proizvođači ih koriste standardno kod gotovo svih svojih modela.

Njihova tajna je u tome što imaju toliko ojačan bočni zid da na njima može da se vozi i kada se potpuno izduvaju. Vozač neće čak ni primetiti da mu je guma probušena, piše sajt Polovni automobili.

Imaju i svojih mana, pa ćemo krenuti pitanje po pitanje.

1. Da li su skuplje i koliko od običnih guma?

Skuplje su, ali nezahvalno je porediti koliko su skuplje u odnosu na klasične – zavisi od dimenzija, proizvođača, namene... Pošto su run-flat obično renomiranijih marki, automatski su skuplje i zbog toga.

Zato nađite auto koji želite, utvrdite dimenzije guma, proverite kakve su cene običnih, a kakve run-flat guma i odlučite sami želite li da ih koristite ili ne.

2. Da li se brže troše od običnih guma?

Neki vozači tvrde da se brže troše, navodno zbog mekšeg smeše gazećeg sloja kako bi se poboljšala udobnost, ali ništa do sada nije dokazano. Ipak, nema pouzdanih istraživanja na ovu temu.

3. Da li je istina da vozač ni ne oseti da mu se probušila run-flat guma?

Vrlo često je istina. Zbog toga po zakonu run-flat pneumatici moraju da imaju posebne senzore koji upozoravaju da je došlo do pada pritiska vazduha u gumi.

Mnogi vozača tvrde da nikada ne bi primetili da se guma probušila da ih sistem nije upozorio. To može da bude i opasno ukoliko se nastavi sa vožnjom, naročito velikom brzinom.

Auto, Automobil, Felne, Točkovi, Stajling

Foto: Pixabay

4. Da li run-flat gumama treba redovno proveravati pritisak vazduha?

Naravno! Na primer, može doći do kvara senzora koji javlja da se guma probušila, a vozač bukvalno ne oseća da nešto nije u redu.

Reč je o elektronskim senzorima koji u slučaju nepravilnosti javljaju kompjuteru da je pao pritisak. Run-flat gume moraju da ih imaju po zakonu.

5. Da li je auto neuodoban  sa run-flat gumama?

Nekima run-flat gume odgovaraju, nekima ne. Neki tvrde da im je auto zbog njih neudoban, drugi kažu da im je auto savršeno udoban sa njima. Imajte u vidu da kod savremenih, naročito luksuznih automobila udobnost kod nekog modela može da zavisi od raznih faktora:

  1. Dimenzija pneumatika – može da se oseti razlika između točkova od 18, 19 ili 20 inča
  2. Vrste vešanja – nije isto klasično i vazdušno vešanje (vazdušno mnogo bolje „pegla“ neravnine)
  3. I klasično vešanje može da bude npr. sportsko, a da vlasnik toga nije ni svestan

A tu je i subjektivni osećaj – zavisi da li poredite udobnost sadašnjeg auta sa prethodnim koji ste imali, sa komšijinim Audijem čije su gume na 60% pritiska od onog na kojem bi trebalo da budu...

6. Da li je teško naći run-flat gume u Srbiji?

Nekada je bilo, ali danas je izbor prilično širok.

Auto, Automobil, Felna, Točak, Guma

Foto: Pixabay

7. Mogu li run-flat gume da se zamene običnim?

Mogu – pritom možete da zadržite i iste felne. Istina, postoji određena razlika kod felni koje su fabrički predviđene za run-flat gume, ali to ne utiče na bezbednost ili druge karakteristike.

Obavezno menjajte sve četiri.

8. Da li je tačno da run-flat guma ne može da se popravi?

Rupa može da se zakrpi, ali ne zaboravite da ste neko vreme vozili tako što su bokovi gume trpeli ozbiljan teret. Stoga proizvođači run-flat guma preporučuju da se takve gume više ne koriste, već da se kupi nova. U krajnjem slučaju, ukoliko ste se vrlo brzo zaustavili, gumu bi trebalo da proveri stručno lice i da utvrdi da li je bezbedna.

U praksi će vam se guma retko kada probušiti kada prolazite pored vulkanizera, tako da run-flat gume uglavnom završavaju na otpadu nakon bušenja.

9. Šta ako vulkanizer nema run-flat gume, a meni hitno treba zamena?

Može da montira običnu gumu na felnu, a vi nastavite vožnju veoma pažljivo. Slično kao kada montirate tzv. „ćopavac“ (rezervni točak manjih dimenzija).

Možda će se na instrument tabli pojaviti neko upozorenje – ignorišite ga, ali imajte na umu da pri višim brzinama i iznenadnim manevrima auto može da se ponaša znatno drugačije. Možda će se javljati i problem sa radom ABS-a, kao i svih drugih sistema koji rade uz pomoć ABS-a (npr. ESP) – to je dodatni razlog za pažljiviju vožnju. Zavisi od auta, modela, generacije...

guma

Foto: Pixabay

10. Ne može svaki vulkanizer da menja run-flat gume

Run-flat gume zahtevaju posebnu opremu, tako da kada stavljate zimske ili letnje gume, morate da nađete vulkanizera koji ima opremu za njih.

11. Kada se run-flat guma probuši, koliko još može da se vozi i kojom brzinom?

Nakon bušenja run-flat gume, možete da nastavite da vozite na primer još 80 kilometara brzinom od 80 km/h kako biste stigli do kuće, vulkanizera ili na neko bezbedno mesto.

Obavezno pročitajte uputstvo da biste znali koliko smete da pređete pri kolikoj brzini kada se guma probuši – nije isto za svaku gumu i za svaki auto!

To u suštini i jeste svrha run-flat gume – da ne morate da stajete na nekom nebezbednom mestu kako biste zamenili točak, naročito na nekom putu gde nema mesta da se sklonite sa kolovoza, da ne morate da menjate točak noću po kiši ili snegu, itd.

12. Šta ako je oštećenje/rupa na boku gume?

Ukoliko oštetite bok run-flat gume, bezbedan nastavak vožnje zavisi od mnogo faktora. Koliko je teško oštećenje, da li ste vi uopšte u stanju da procenite realnu težinu oštećenja, da li je možda stradala i felna i koliko (možda je napukla)...

Ako je oštećenje preveliko, guma će možda prvih nekoliko kilometara izdržati, a zatim početi ubrzano da se dezintegriše... Mnogo je faktora u igri.

Stoga u takvoj situaciji ostaje na vama da procenite da li je bezbedno da nastavite vožnju.

Video: Poznati fudbaler apeluje na policiju da pronađe ovog mladića: Išao ulicom i bušio gume vozilima

(Telegraf.rs/Polovniautomobili.com)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • dago 1

    Volio bi da testiram ove sto kazu da su te gume tvrde i neudobne , da provozu a da neznaju pa da kazu koja je guma

  • Predrag

    Dobra za razbijanje:trapa,kamena u bubregu i svega na autu sto moze da se rastrese.Idealna za korisnike koji imaju visak para za bacanje. Naslusao sam se jadikovki bivsih korisnika tog promasenog proizvoda dok sam im menjao to "cudo" za normalne gume.Zamena se radi na specijalnim masinama sa pneumatskom presom...i sve ima jaku cenu. Jeftinije,udobnije,zdravije po auto je kupiti najkvalitetniju (u svetu) normalnu gumu,nego ovo cudoviste.

  • Miško

    Bočne stranice su tvrde kao kamen... Pametnom dovoljno... Svaku slamku osetiš na volanu, a što rasturaju trap, to obaška... Ko ima dobre, kvalitetne gume, ukoliko baš ne naleti na ekser, retko kad ima gumi defekt. Sa mišlenkama sam prešao više od 30.000 km bez problema za 7 godina. Sa 2.2 vremenom padnu na 2.0, ili 1.9 atm. pa ih dopumpam periodično. Imam i drugi službeni auto, pa sam svoj malo vozio...gume su kao nove!

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima