Imate nov auto? Evo šta treba da uradite da bi vam on što duže ostao mlad

Napredovali su materijali, tehnologija izrade, manje su tolerancije, koriste se kvalitetnija motorna ulja... pa je preporučljivo poslušati one koji su auto napravili...

  • 2
Nissan Qashqai 2021 Foto: Nissan

Kada kupite potpuno nov automobil, normalno je da želite da što duže ostane u stanju kao da je juče izašao iz fabrike. Dugo ćete pamtiti bol uočavanja prve ogrebotine, prvu iskrivljenu alu felnu, fleku na sedištu...

Ne morate da se ponašate kao Stevo Žigon u seriji „Priče iz radionice“, ali zato možete da uradite mnogo kako biste ga ipak sačuvali od negativnih uticaja raznih vrsta, piše sajt Polovni automobili.

Razrađivanje motora novog automobila

Iako danas mnogi tvrde da je razrađivanje motora kod potpuno novog vozila stvar prošlosti, sami proizvođači ipak savetuju da se prvih 1.000 do 1.500 kilometara pridržavate određenih preporuka.

Da, napredovali su materijali, tehnologija izrade, manje su tolerancije, koriste se kvalitetnija motorna ulja i tako dalje, ali ipak savetujemo da poslušate one koji su napravili taj auto.

Pročitajte uputstvo za auto – u njemu ćete naći određene smernice, ali daćemo vam savete koji važe generalno za skoro sva vozila.

Ne „terajte“ ga u visoke obrtaje. Kod benzinaca to obično znači da ne idete preko 3.000-3.500 o/min, a kod dizelaša uglavnom nema ni potrebe da prelazite 2.500 o/min.

U uputstvu za mnoga vozila nije ni određen maksimalan broj obrtaja, već vas samo upozore da bi „bilo lepo“ da ga tokom početnog perioda poštedite visokih obrtaja.

Slično važi i za oštra ubrzanja – savremeni turbo motori odlično „vuku“ od neverovatno niskih obrtaja, bez obzira da li je reč o benzincima ili dizelašima, pa mnogi vozači nesvesno i nepotrebno preteruju sa pritiskanjem papučice gasa pri samo npr. 1.500 o/min. Jednostavno – imaju osećaj da voze auto sa mnogo više konja nego što auto zaista ima, pa adrenalin i emocije nadjačaju razum.

Dakle – nežno sa papučicom gasa, naročito ako je reč o turbo motoru – bar u prvih 1.000 kilometara.

Pritom budite naročito blaži u vožnji dok motor ne dostigne radnu temperaturu. Takođe izbegavajte kratke vožnje i mnogo hladnih startova, posebno zimi.

Brza vožnja bahata, automobil juri, brzina Foto: Pixabay

Međutim – važno je da tokom perioda razrade motora često menjate broj obrtaja. To se postiže vrlo lako - normalnom vožnjom u svakodnevnom saobraćaju. Podrazumeva se da izbegavate „špic“ i saobraćajne gužve, kao i velike uspone.

Jednostavno, vozite normalno, tamo gde ima raskrsnica, semafora, krivina, uobičajenog saobraćaja – tako ćete menjati stepene prenosa u menjaču, broj obrtaja motora, koristiti kočnice...

Nipošto nemojte da izađete na neki regionalni put i većinu vremena provedete vozeći konstantnom brzinom dok ne pređete 1.000 kilometara, u želji da što pre razradite motor, kako ne biste morali više da razmišljate o tome. Na taj način činite više štete nego koristi.

Ako auto ima razne modove vožnje, izaberite standardni (Normal, Comfort ili slično).

Ne preopterećujte auto teretom ili putnicima, koliko god ste željni da provozate troje-četvoro komšija u svom novom ljubimcu, pri čemu ćete sigurno bar jednom da čujete: „Daj mu malo gasa, da vidimo kako ide“. Zaboravite i na vuču prikolice prvih 1.000 do 1.500 kilometara.

Generalno se savetuje i izbegavanje visokih brzina, pošto otpor vazduha pri visokim brzinama može da predstavlja ozbiljno opterećenje za motor. Pored motora, i razne druge stvari treba da se „uhodaju“.

Na primer, deluje nelogično, ali potpuno nove gume nemaju najbolje prijanjanje – tek nakon nekoliko stotina kilometara one dostižu svoj pun potencijal po pitanju dobrog držanja na asfaltu.

Tu su i kočnice. Potpuno novim pločicama treba da se skine određeni sloj kako bi se stiglo do materijala koji bolje hvata disk, ali i da pločica i disk ostvare dobro naleganje. Zato prvih nekoliko stotina kilometara budite blagi sa kočnicama. Treba da ih koristite što više, ali bez oštrog kočenja (osim u slučaju nužde – to se valjda podrazumeva).

1. Menjajte motorno ulje na vreme

Ukratko - iako danas mnogi proizvođači propisuju zamenu ulja (mali servis) na 30.000 km, to u stvari važi samo ako se auto vozi u idealnim uslovima.

Ulje treba da se menja češće u otežanim uslovima vožnje, a u te uslove spada i:

  • gradska vožnja (naročito leti),
  • mnogo rada u leru (npr. 50% vremena)
  • duga vožnja pri niskim obrtajima,
  • retko korišćenje vozila (verovali ili ne),
  • učestala vožnja na kratkim relacijama (naročito zimi), kada motor ne stigne da se ugreje.
Traže se automehaničari i autolimari Foto: Shutterstock

2. Redovno proveravajte nivo ulja u motoru

Nije redak slučaj da potpuno novi i ispravni automobili troše mnogo ulja - čak i znatno preko pola litra na 1.000 kilometara. Zato redovno proveravajte nivo ulja i ubacite u prtljažnik rezervno ulje.

Pročitajte sve o motornom ulju u uputstvu za auto kako biste znali šta da očekujete i u kojim situacijama bi trebalo da se javite u servis.

3. Nemojte da vozite „na rezervi“

Potrudite se da uvek u rezervoaru imate dovoljno goriva. Nije stvar samo u tome što postoji rizik da ostanete bez goriva – a to kod savremenih automobila može da ima ozbiljne posledice.

Rezervoar u kojem ima veoma malo goriva (taman da ne svetli „rezerva“) vremenom donosi čitav niz negativnih efekata po razne komponente sistema dovoda i ubrizgavanja goriva.

4. Redovno proveravajte pritisak u gumama

Nedovoljno naduvane gume se brže troše i to neravnomerno, povećavaju potrošnju goriva, auto lošije koči, lakše dolazi do oštećenja i gume i felne... Stoga je važno da redovno proveravate pritisak.

Inače, potpuno je normalno da pritisak vazduha u gumama vremenom opada.

5. Startujte auto sa pritisnutim kvačilom

Ako date kontakt, kada kvačilo nije pritisnuto, a menjač je u brzini, auto može da poskoči i napravi štetu ili povredi nekoga.

6. Naučite značenje lampica

Ukoliko ne znate šta znače razne lampice na instrument tabli, možete se naći u vrlo neprijatnoj situaciji, a može doći i do štete na vozilu.

Zato uvek imajte pri ruci uputstvo za automobil, pa ukoliko se upali neka lampica ili se pojavi neko obaveštenje/upozorenje koje ne razumete, uputstvo će rešiti „misteriju“.

Aleksandar Vučić Foto: Tanjug/Jaroslav Pap

7. Rizična ugradnja plina u moderne benzince?

Kupili ste benzinca i razmišljate o ugradnji plinskog uređaja, ali brinete da li je to bezbedno? Brojne nedoumice mogu da vam reše ova dva teksta:

8. Kako produžiti životni vek plivajućem zamajcu?

Izbegavajte oštra ubrzanja iz mesta, snažno kočenje motorom, držite pritisnuto kvačilo kada palite i gasite auto, ne dozvoljavajte da vam se motor ugasi pri kretanju iz mesta – tada zamajac trpi jake udare.

Ne „potapajte“ papučicu gasa pri malom broju obrtaja. Ako nekoga pretičete, obavezno ubacite menjač u niži stepen prenosa i obavite to u višim obrtajima, iako znate da on sasvim lepo „povlači“ i sa malog broja obrtaja. Kombinacija niskih obrtaja i jakog gasa ima vrlo negativan uticaj na plivajući zamajac.

Držite auto u ispravnom stanju - ispravnost motora i drugih delova, takođe može da utiče na skraćenje životnog veka zamajca – ako se motor trese, trza i slično, sve to se prenosi na zamajac koji trpi veći stres, tj. mora da amortizuje više vibracija.

9. Kako produžiti životni vek setu kvačila (lameli)?

U ovom tekstu možete da nađete odgovore: Kako sačuvati lamelu i kad je vreme za zamenu

10. Kako da DPF što duže traje?

Pročitajte u uputstvu za automobil deo o DPF filteru, kako biste mogli da prepoznate upozorenja vezana za DPF i da biste znali šta treba da preduzmete. Takođe, upoznajte se generalno sa načinom funkcionisanja DPF-a, karakterističnim problemima, itd.

Ukoliko najveći deo vremena provodite u gradskoj vožnji, saobraćajnim gužvama, vozite samo na kratkim relacijama i slično, bez (relativno) redovnih dužih izlazaka na otvoren put, možda dizelaš uopšte nije dobar izbor za vas. Možda je benzinac bolja opcija, uprkos većoj potrošnji goriva.

11. Kako sačuvati sjaj automobila?

Ptičji izmet i slične nečistoće uklanjajte odmah, redovno perite automobil i zimi i leti, a isplati se i investicija u kvalitetno profesionalno voskiranje. Vosak prilično efikasno štiti lak od brojnih spoljnih uticaja. Voskiranje možete da radite i sami, ali prvo se dobro upoznajte sa čitavom procedurom, koristite kvalitetna sredstva i naoružajte se strpljenjem i dobrom voljom.

Pranje kola, automobil, šoferšajbna Foto: Shutterstock

12. Da li će benzin od 100 oktana da produži životni vek motora?

Visokooktanski benzin se neretko reklamira kao kvalitetnije aditivirano gorivo, koje donosi bolje performanse i nižu potrošnju, pa vozači često imaju nerealna očekivanja. Ukratko - visokooktanski benzin može, ali i ne mora da bude kvalitetniji u smislu nižeg sadržaja raznih neželjenih supstanci u njemu, kao i prisustva aditiva koji imaju razne pozitivne efekte po motor.

13. Nabavite kvalitetne patosnice

Kvalitet letnjih patosnica nije toliko važan, osim kada pada kiša i ima blata koje unosite na obući... Ali dobre zimske patosnice u velikoj meri pomažu na više načina.

14. Čistite klima uređaj

Ne čekajte da vazduh iz ventilacionih otvora počne da smrdi. Postoje razni načini za dezinfekciju čitavog ventilacionog sistema – od „uradi sam“ rešenja u vidu raznih sprejeva ili pena koje se ubrizgavaju u otvore, do dezinfekcije i čišćenja koje rade profesionalci.

Nije problem samo u neprijatnom mirisu, već i u raznim mikroorganizmima čije prisustvo može da bude štetno (čak i kada se ne oseća nikakav miris).

Peugeot 308 Foto: Peugeot

Zaključak

Ne morate da robujete svom novom automobilu, ali neke investicije se definitivno isplate na duži rok.

Takođe savetujemo da odvojite vreme i pročitate uputstvo za upotrebu, koliko god vi sebe smatrali iskusnim vozačem – novi automobili su puni savremene tehnologije i raznih pomoćnih sistema, pa u najboljoj nameri možete nešto da oštetite ili se namučite tražeći kako se nešto otvara, zaključava/otključava i slično.

Ako ste već prvi vlasnik, malo truda i pažnje može da pomogne da ga posle nekoliko godina prodate po osetno višoj ceni od prosečne za takav auto.

(Telegraf.rs/Polovniautomobili.com)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Elektro-vozač

    25. mart 2021 | 00:55

    Za električne važi sledeće: Uhodavanja nema. Vozite slobodno. Motor ima samo jedan pokretni deo + ležajeve. Tu je i jednostavan, fiksni prenos najčešće. Uputstvo valja pročitati i poslušati savete vlasnika. Na broj obrtaja se ne obraća pažnja (nekoliko puta je veći nego kod fosilaca). Savremeni motori (električni) "vuku" iz mesta, od 0 (nula) obrtaja. Slobodno uživajte u ubrzanju. Papučica "gasa" ne postoji jer nikakvog gasa tu i nema. Postoji pedala za ubrzanje. Slobodno vozite za hladnim motorom. Zagrevanje i ne postoji kao potreba. Ne postoji ni "startovanje" kao kod fosilaca Zimi kreću isto ili bolje nego leti. Nema briga oko menjanja stepena prenosa kada ih nema uopšte (t.j. ima samo jedan). Zbog prethodnog nema brige ni o kvačilu. Ne brinite o opterećenju. Elektromotori sa tim nemaju problema pa su, zapravo, pogon čak i dizel lokomotiva upravo zbog toga (dizel se koristi za generator). Kočnice se inače slabo koriste jer električni imaju regenerativno kočenje pa ni o tome ne morate brinuti. Ne menjate motorno ulje jer ga nema. Ako vam neko kaže da ga ima, hoće da vas prevari. Ugradnja plina je opasna, nezgodna i pokvarila bi vam automobil, koštala bi i na kraju dobili skuplju a očajnu vožnju. Plivajući zamajac, kvačilo, DPF i slično ne postoje pa nema brige o njima. Ne sipajte nikakvo gorivo ni sa koliko oktana. Svako je loše, u bilo kojim kolima - truje - a električni ga ne koriste. Ostalo važi.

  • Mislim

    25. mart 2021 | 09:24

    Da je mal procenat ljudi koji uzimaju nov auto, da bi ga imao kao u stara vremena, vozi dok ide pa ga pazi kao oci u glavi. Jok ja.😀

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA