
Da li treba gasiti Start-stop sistem u autu? Iskustva vozača otkrivaju pravu istinu
Start-stop sistem danas se nalazi u gotovo svakom novom automobilu. Nastao je kao odgovor na sve strože ekološke propise, pa automatski gasi motor kada vozilo stane i ponovo ga pali kada vozač krene. U teoriji, to znači ušteda goriva i manja emisija štetnih gasova, posebno u gradskim gužvama. U praksi, međutim, situacija je daleko složenija.
Kod pojedinih modela sistem radi besprekorno - motor se gasi tek kada vozilo potpuno stane, a ponovo pali čim se pusti kočnica, bez trzaja ili kašnjenja. Ipak, postoje i automobili kod kojih se Start-stop ponaša nervozno: prerano gasi motor, kasni sa paljenjem u ključnim trenucima, a ponekad izaziva trzaje. To može biti posebno frustrirajuće prilikom ulaska u kružni tok ili naglog kretanja sa raskrsnice.
Kada Start-stop postaje problem umesto koristi
U gradskoj vožnji, sistem može uštedeti između 0,2 i 0,4 litra goriva na 100 kilometara. Ipak, mnogi vozači ističu da odziv motora, naročito kod vozila sa manuelnim menjačem, može biti nesiguran, što umanjuje osećaj sigurnosti. Tu su i praktične posledice: klima-uređaj i grejanje prestaju sa radom kada se motor ugasi, pa se kabina leti brzo zagreva, a zimi hladi.
Pored udobnosti, tu je i tehnička strana priče. Automobili sa ovim sistemom imaju jače, ali i skuplje akumulatore, kao i ojačane startere. Ipak, učestalo paljenje i gašenje motora može dovesti do bržeg trošenja tih delova. Vožnja po gradu, sa čestim zaustavljanjima, znači stotine ciklusa dnevno, što skraćuje vek baterije i povećava troškove održavanja. Kada se na to dodaju visoka cena zamene akumulatora i komplikovanija procedura, jasno je da teoretska ušteda goriva često ne pokrije dugoročne izdatke.
Kada Start-stop ima smisla a kada ne
Iskustva pokazuju da moderni automobili sa blagim hibridnim sistemima i integrisanim starter-generatorima mogu paliti motor toliko glatko da vozač jedva primeti. U takvim slučajevima, sistem ne smeta i može doneti realne uštede, posebno ako se vozilo najviše koristi u gradskoj vožnji.
S druge strane, kod starijih vozila ili onih sa loše implementiranim Start-stop rešenjem, situacija je potpuno drugačija. Ako vozite kratke relacije ili vas sistem iritira pri svakoj vožnji, njegovo isključivanje je potpuno opravdano. Na kraju, udobnost i sigurnost u vožnji imaju prednost nad simboličnom uštedom od nekoliko decilitara goriva.
(Telegraf.rs)
Video: HONOR 400 je telefon koji nudi nešto što za ovu cenu nećete videti nigde
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Brko
Kakve ljudske gluposti ! S jedne strane se toliko trujemo raznim eksplozijama i upotrebom fosilnih goriva i raznih fabričkih zagađivanja da bi neko brusio folirantsku priču oko ekologije. Bilo bi mnogo moralnije vršiti pritisak na proizvođače automobila na ograničenje brzine vozila jer mladi ljudi ginu više nego u ratu što opet mislim da to i nije baš slučajno. Znam da je ovo politički problem ali treba se boriti !
Podelite komentar
Vesna
Bmw motor je ekstra za milisekundu se gasi i pali ali ja uvek ugasim start/stop sistem.
Podelite komentar
Božidar
Pa ne znam baš da li su dobre , recimo stanete na naplatnu rampu pa se ugasi. Turbina se ne hladi i onda se pokvari ?
Podelite komentar