
Čišćenje motora: Kada je korisno, a kada može da napravi ozbiljnu štetu
Mnogi vozači misle da će pranjem ili dodavanjem aditiva motoru produžiti životni vek automobila. Stručnjaci, međutim, upozoravaju da neodgovarajuće čišćenje može izazvati kvarove, oštećenja elektronike i čak gubitak garancije.
Unutrašnja čišćenja motora putem aditiva u gorivu ili usisu zvuče privlačno jer su jeftinija i jednostavnija od rasklapanja. Ipak, u praksi uglavnom kratkotrajno uklone simptome, dok uzrok ostaje. Slično je i sa spoljnim pranjem motora, koje je opravdano samo u određenim slučajevima.
Motor se spolja pere uglavnom pre ili posle popravke curenja ulja ili goriva, da bi se proverilo da li je kvar otklonjen. Ako je površina tek blago zamašćena i vozilo ne ostavlja tragove, pranje obično nije potrebno.
Zašto je pranje motora rizično
Neodgovarajuća upotreba odmašćivača može oštetiti metalne delove i dihtunge, a prskanje rotirajućih elemenata vodi do brzog kvara ležajeva. Potrebno je i precizno znati koje elektronske komponente treba zaštititi, jer prodor vode u konektore i module može trajno ugasiti motor. Čak i sama upotreba visokopritisnog perača nosi rizik pucanja creva ili brtvila ako je mlaz prejak i preblizu.
Kod unutrašnjeg čišćenja aditivima situacija može biti još opasnija. Prevelike doze aditiva mogu izazvati pregrevanje i topljenje delova izduvnog sistema, naročito kod vozila sa DPF filterom. Proizvođači često ni ne dozvoljavaju upotrebu ovakvih sredstava tokom garancije, a preterivanje sa aditivima može dovesti do odbijanja garancijskog pokrića.
Zato se preporučuje korišćenje samo jasno deklarisanih preparata, uz čuvanje računa i striktno poštovanje uputstva. Aditivi mogu imati smisla kod starijih motora, ali samo kao prevencija, uz obaveznu raniju zamenu uljnog filtera.
(Telegraf.rs)
Video: HONOR 400 je telefon koji nudi nešto što za ovu cenu nećete videti nigde
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.