Da li ste sigurni da je lanac bolji od zupčastog kaiša? Ekspert odgovara, ovo su prednosti i mana

M. R.
M. R.    
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Šest decenija je prošlo od uvođenja zupčastog kaiša za pogon bregastih vratila, a još uvek nema odluke o tome koja je tehnologija bolja. Razvoj tehnologije doneo je nove mogućnosti…

Prvi motori su imali mehanizam za razmenu pogona pokretan lančanicima, a više od jednog veka se koristio lanac, koji se pokazao kao izdržljivo i pouzdano rešenje, posebno u dupleks verziji. Ali takav koncept je skup i težak, pa se šezdesetih godina prošlog veka počelo prelaziti na dizajne sa zupčastim kaiševima. Njegovo uvođenje najavilo je revoluciju u konstrukciji motora, uz značajno smanjenje troškova, objašnjava dr Željko Marušić.

Međutim, u istoriji motora, malo je rešenja koja su izazvala toliko kontroverznih mišljenja, pohvala i kritika kao zupčasti kaiš. Mnogi se i dalje kunu u njegova ubedljiva svojstva, posebno tihi rad i lako održavanje, ali neki ga ne žele u svom automobilu.

Njegov glavni nedostatak je pouzdanost. Iako retko puca ili preskače, pati od sindroma aviona – ako nešto krene po zlu, nastaje katastrofa. Klipovi i ventili se sudaraju, klipnjače se uništavaju (savijaju ili lome), ležajevi, ponekad bregasta osovina, a u težim slučajevima i radilica. Ukratko, užas.

Stoga većina motora ima preventivni period zamene kaiša, uključujući zatezač i vođicu. Ako zupčasti kaiš pokreće i pumpu rashladne tečnosti, trebalo bi ga preventivno promeniti kada se zamenjuje i zupčasti kaiš. Naime, to se radi uz iste troškove rada, a ako pumpa kasnije otkaže, sve bi moralo da se radi ispočetka, uključujući i ugradnju novog kaiša, jer kada se zupčasti kaiš jednom skine, ne može se ponovo ugraditi.

Automehaničar, auto servis Foto-ilustracija: Shutterstock

Zato je BMW devedesetih godina prvo prešao na zupčasti kaiš, a zatim se vratio na lanac. Ali pre oko 10 godina počeli su da se javljaju neprijatni i skupi problemi sa lancima u motorima Mercedes-Benca, BMW-a i Folksvagena, uzrokovani upotrebom tankih jednorednih lanaca i lančanika od nedovoljno otpornih materijala (ranije su se koristili dvostruki). Folksvagen je potpuno uklonio lanac i u sve motore ugrađuje zupčasti kaiš, koji nije potrebno menjati!

Godinama se koristi koncept razvodnog mehanizma sa ovalnom pogonskom zupčastom remenicom, što omogućava veliko povećanje pouzdanosti i izdržljivosti. Kao i kod svih najvećih izuma u ​​automobilskoj tehnologiji, sve je genijalno jednostavno. Ovalna pogonska remenica obezbeđuje ciljano rasterećenje zupčastog kaiša na svakih pola obrta radilice, kada se javljaju najveća opterećenja. Ovim se postiže višestruki efekat: povećava se izdržljivost zupčastog kaiša, smanjuju se vibracije razvodnog mehanizma i smanjuju se mehanički otpori.

Prednosti i mane

LANAC

+

Smanjena širina na samo 13 mm, u poređenju sa 25 – 30 mm za zupčasti kaiš, smanjuje dužinu motora, što je posebno važno kod poprečne ugradnje sa više cilindara.

Kod V-motora sa velikim rastojanjima između radilice i radilica, lakše je održavati potrebnu zategnutost kaiša, a mnogo je lakše ugraditi dva lanca nego dva kaiša.

Kod velikih motora ugrađenih uzdužno, može se ugraditi iza motora, što smanjuje visinu prednjeg dela i smanjuje rizik od ozbiljnih povreda pešaka u slučaju sudara.

Buka je znatno veća nego kod zupčastog kaiša, posebno kod klasične verzije Galovog lanca, što je smanjeno teflonskim klizačima i posebnim dizajnom kućišta.

Istezanje kaiša, kao rezultat vibracija valjaka, spojnih elemenata i lančanika, i hidrauličnih zatezača, može poremetiti rad i izazvati kvar motora.

Skupa konstrukcija povećava troškove motora, a posebno je primetna prilikom njegove zamene, kada je potrebno zameniti sve lančanike, vođice i zatezače zajedno sa lancem/lancima.

ZUPČAST KAIŠ

+

Manje buke u kontaktu između remenice i kaiša nego kod lanca i lančanika smanjuje troškove prigušenja motora i povećava udobnost vožnje.

Bolje prigušenje vibracija i ravnomerniji rad su posebno pogodni za motore koji proizvode mnogo buke i vibriraju, kao što su moderni dizel motori.

Veća izdržljivost, posebno uz upotrebu novih materijala i ojačanih konstrukcija kaiša. Rizici od loma su zanemarljivi, a kod sve većeg broja motora zamena je potrebna nakon više od 200.000 km ili se uopšte ne planira.

Jeftinija i jednostavnija konstrukcija motora i tri puta niži troškovi zamene nego u slučaju lanca sa lančanicima.

Povećava dimenzije motora, što ograničava mogućnost ugradnje verzija sa 5 i 6 cilindara u poprečnoj konfiguraciji.

Pucanje ili preskakanje kaiša, u slučajevima podmazivanja, uzrokuje sudar klipova i ventila i kvar motora.

Zamena je potrebna u intervalima od 90.000 do 240.000 km, za razliku od lanca, koji (zvanično) ne zahteva zamenu.

Ukratko, sve zavisi od vaših potreba i preferencija. Lanac je bolji izbor ako tražite dugotrajnost i pouzdanost, posebno kod automobila koje nameravate da koristite dugi niz godina. Sa druge strane, zupčasti kaiš je idealan za one koji preferiraju tiši rad motora i žele niže početne troškove, uz spremnost na redovno održavanje.

Izbor između lanca i zupčastog kaiša ne određuje samo kvalitet motora, već i način na koji vozite i održavate svoj automobil. Pravilna briga i redovno servisiranje ključni su faktori za dugovečnost bilo kog sistema koji odaberete.

(Telegraf.rs / Autoportal)

Video: Ovakav Lambordžini još uvek niste videli: Kakva genijalna ideja

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA