Postoji jedan izuzetak: Da li je hibridnim automobilima potrebno zagrevanje pre vožnje?
Zaboravite staru naviku zagrevanja motora „u praznom hodu“ – moderni hibridi su odmah spremni za vožnju. Evo kada je logično pustiti ih da se zagreju
Nekada se smatralo da je potrebno „upaliti automobil i pustiti ga da radi nekoliko minuta“ svakog jutra pre polaska. Ovo je imalo smisla u eri karburatora i gustog mineralnog ulja, kada je motoru bilo potrebno vreme da se zagreje i podmaže sve delove. Međutim, današnjim motorima – a posebno hibridnim pogonskim sistemima – više nije potreban takav tretman.
Stručnjaci potvrđuju da modernim hibridnim automobilima nije potrebno nikakvo posebno zagrevanje. Sve što treba da uradite je da upalite vozilo, vežete pojas i krenete. Za to kratko vreme, motorno ulje već cirkuliše kroz ključne delove motora, a električni sistem preuzima većinu posla dok se sve komponente ne dovedu do optimalne temperature.
Zašto je zagrevanje nepotrebno kod hibrida
Hibridni pogoni kombinuju benzinski motor i električni pogon kojim upravlja sofisticirani računarski sistem. Automatski reguliše kada se koristi motor sa unutrašnjim sagorevanjem, a kada elektromotor, u zavisnosti od uslova vožnje i temperature.
To znači da čak i ako je motor „hladan“, sistem ga neće nepotrebno opterećivati. Električni deo pogona pokreće automobil u prvim minutima vožnje, dok se motor postepeno zagreva pod minimalnim opterećenjem.
Stoga, nepotrebno zagrevanje hibrida u stacionarnom položaju zapravo smanjuje efikasnost – troši gorivo i energiju i ne donosi nikakvu korist. Ukratko, što pre krenete, to bolje za vaš automobil i vaš novčanik.
Kada hibridu i dalje treba malo toplote
Međutim, postoji jedan izuzetak: ekstremna hladnoća. Na veoma niskim temperaturama (ispod -10 °C), efikasnost litijum-jonskih baterija privremeno opada. U ovom slučaju, sistem koristi više benzinskog motora dok se baterija ne zagreje do optimalne temperature.
Međutim, većina modernih hibrida — kao što su Toyota Hybrid Synergy Drive ili Hyundai/Kia Smartstream — imaju izolovane i termički upravljane baterijske pakete. Ovi sistemi automatski održavaju temperaturu ćelija i štite bateriju od oštećenja izazvanih hladnoćom. Nakon nekoliko minuta vožnje, sve komponente dostižu optimalno stanje i efikasnost se vraća na normalan nivo.
Pametno zagrevanje: Prethodno zagrevanje kabine i baterije
Stručnjaci AAA preporučuju vozačima hibridnih vozila da razmišljaju unapred zimi. Ako imate plug-in hibrid (PHEV), najbolje je da zagrejete kabinu i bateriju dok je automobil još uvek priključen na struju. Na ovaj način koristite energiju iz mreže umesto iz vozila, tako da ne gubite domet ili gorivo.
Takođe, ako vaš automobil ima grejanje sedišta ili volana, koristite ove opcije umesto klasičnog grejanja kabine – oni troše znatno manje energije, ali stvaraju osećaj topline podjednako efikasno.
Takođe je preporučljivo puniti bateriju odmah nakon vožnje, dok je još malo topla. Ako možete, parkirajte vozilo u garaži ili barem ispod nadstrešnice – ovo dodatno poboljšava efikasnost i štiti bateriju od temperaturnih fluktuacija.
Zaključak: sedite, pokrenite i krenite
Hibridni automobili su dizajnirani za jednostavnost i efikasnost. Za razliku od starih vozila, nema potrebe da ih zagrevate pre vožnje – samo krenite. Jedina situacija u kojoj se preporučuje dodatna priprema su ekstremni zimski uslovi, kada možete prethodno zagrejati kabinu i bateriju dok je vozilo priključeno na struju.
U svim ostalim uslovima, vaš hibrid zna šta mu je potrebno. I umesto da čekate da se motor zagreje, možete odmah uživati u tihoj, ekonomičnoj i tehnološki naprednoj vožnji.
(Telegraf.rs / Autoportal)
Video: I motor ima dušu: Ekspert objasnio da li treba čekati u mestu da se motor zagreje
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.