Zimske ili celogodišnje gume? Evo kada pravite veliku grešku koja može skupo da vas košta

   
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Tokom zime ista dilema se vraća iz godine u godinu: da li montirati zimske gume ili ostati na celogodišnjim gumama. Iako mnogima deluje da je razlika mala, u realnim uslovima ta odluka vrlo često znači razliku između bezbedne vožnje i ozbiljnog rizika.

Veliki broj vozača danas bira celogodišnje gume zbog praktičnosti i uštede. Nema sezonske zamene, nema dodatnih troškova za drugi set guma i skladištenje. Međutim, iako su one tehnički dozvoljene u određenim uslovima, to ne znači da su uvek i pametan izbor.

Zimske gume su potpuno drugačije konstruisane. One imaju posebnu gumenu smešu koja ostaje elastična i na veoma niskim temperaturama, kao i specifičan dezen sa velikim brojem sitnih lamela koje omogućavaju bolje prianjanje na snegu i ledu. Upravo zbog toga su u realnim zimskim uslovima ubedljivo bezbednije.

Kada su celogodišnje gume stvarno dovoljne

Celogodišnje gume su dobar izbor za vozače koji se kreću uglavnom po gradovima u nizijskim krajevima, gde su zime blage, a sneg se javlja retko i zadržava se kratko. Takvim vozačima one nude solidan kompromis između letnjih i zimskih karakteristika.

Prednost celogodišnjih guma je i niža buka u vožnji, nešto sporije trošenje u umerenim uslovima i činjenica da se izbegava sezonska zamena. One su dobar izbor i za vozače koji prelaze manju kilometražu i ne izlaze često na otvoreni put tokom zime.

M+S gume, zima, gume Foto: Shutterstock.com

Ipak, treba biti iskren i reći da su celogodišnje gume uvek kompromis. One ne mogu da se mere sa letnjim gumama po stabilnosti na visokim temperaturama, isto kao što ne mogu da pariraju zimskim gumama kada naiđu led, sneg i bljuzgavica. Na temperaturama oko +4 stepena već počinju da gube elastičnost i trakciju.

Zašto su zimske gume i dalje najbezbednija opcija

U krajevima gde su zime oštrije, gde su putevi često pod snegom ili ledom, zimske gume nisu luksuz već nužnost. Njihov zaustavni put može biti i do 40 odsto kraći u poređenju sa celogodišnjim gumama u istim uslovima, što u kritičnom trenutku može značiti razliku između sigurnog kočenja i sudara.

Zimske gume zadržavaju fleksibilnost čak i na temperaturama od minus 10 stepeni, dok celogodišnje već na +4 gube značajan deo svojih performansi. Njihov dublji profil i drugačiji uzorak gazećeg sloja omogućavaju da se vozilo stabilnije ponaša u snegu, na ledu i u bljuzgavici.

Jedna od najčešćih i najopasnijih grešaka je kombinovanje različitih vrsta guma na istom vozilu. Montaža dve zimske i dve letnje ili celogodišnje gume može dovesti do ozbiljnog gubitka stabilnosti, nekontrolisanog zanošenja i produženog zaustavnog puta. U zimskim uslovima uvek treba imati četiri iste zimske gume.

Tehnologija jeste unapredila celogodišnje gume u odnosu na modele od pre deset godina, ali fizika i dalje ima poslednju reč. Ko želi maksimalnu sigurnost zimi, ne bi trebalo da pravi kompromis. Zimske gume i dalje nemaju pravu zamenu kada temperature padnu i odnosi se sa putom postanu nemilosrdni.

(Telegraf.rs)

Video: Bosch kaiševi, tihi heroji mehanike koji drže sve pod kontrolom

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA