• 2

Vozili smo Lexus RX 450h: Alternativa!

Sve dok su vam primarni efikasnost i komfor, a ne toliko performanse i ultra-moderan enterijer, japanski Lexus RX 450h može lako da parira luksuznim nemačkim SUV modelima

  • 2

Još od samog početka, kada se pojavio 1998. godine, Lexus RX pravi oštru polarizaciju čim se ukaže... Kao po pravilu, ljudima se ili dopada ili ne, ali jedno je sigurno - ravnodušnih nema! Možda je to što izaziva reakciju dobro, jer to znači da privlači pažnju.

A to već dosta znači, pogotovo kod onih još uvek neopredeljenih, koji bi kvalitetan i luksuzan, a sportski orijentisan veliki SUV, pa još i iz premijum segmenta i ako može sa pet ili sedam sedišta, ali ne sa „nemačkog govornog područja“. E tu Leksus, tj. model RX predstavlja interesantnu alternativu, mada uz izvesnu zadršku...

Aktuelna generacija ovog japanskog SUV-a pojavila se još pred kraj 2015. i već tada nekako nije bila onako haj-tek i ultra-moderna, već klasična i konvencionalna. Budući da je automobilska industrija veoma dinamična, a da konkurencija stalno izbacuje nove modele, osavremenjivanje je bilo nužno što je pre moguće. To su shvatili i ljudi koji vode luksuznu marku Toyote i na tržište je poslat model Lexus RX za 2020. godinu.

Do nas je stigla verzija RX 450h AWD F Sport koja ima, naravno, hibrdni pogon. To znači, da uz V6 benzinski motor od 3,5 litra zapremine i 262 KS tu su i dva motor-generatora, tako da ukupna snaga iznosi 313 KS i ona se prenosi na sva četiri točka.

Na prvi pogled posmatrano restilizacija spolja nije donela neke velike promene. Vretenasta maska hladnjaka je dodatno uvećana i sada deluje još impresivnije, a oštre linije su još izraženije. Uz nove svetlosne grupe u LED tehnologiji i novi dizajn naplataka, izgled je agresivniji nego pre. Međutim, taj „katana dizajn“ prepun oštrine više odgovara F-Sport verziji Lexusa nego ovim ostalim, jer ovo je jedan od onih SUV-ova kod kojih se treba ići u krajnost. Tu nema alternative...

A ako se kojim slučajem već dvoumite između nekih modela, bolje je da izaberete ovu, više sportsku, verziju jer dolazi i sa raskošnijim enterijerom, ekranom od 12.3 inča, umesto 8, komandama „stepenovanog“ CVT menjača iza upravljača, adaptivnim sistemom oslanjanja, panoramskim krovom, sistemom ozvučenja marke Mark Levinson itd. Ona se, svakako, više razlikuje od ostalih.

I upravo je to nedovoljno distanciranje od prethodne i glavni problem ove četvrte generacije RX-a, pogotovo kada je reč o enterijeru... Jer, malo ko će zapaziti da je sada ovaj SUV duži za 120 i širi za 10 mm, a da je visina ostala ista. Te dimenzije dužina puta širina puta visina, odnosno 4.890 x 1.895 x 1.685 milimetara su uglavnom značajne inženjerima, stručnjacima za marketing i prodavcima, a realnom životu svima ostalima su manje važne.

Isto tako kupci se neće mnogo obazirati ni na to da je međuosovinsko rastojanje povećano za 40 mm, pa sada iznosi 2.790, a klirens za 10, tako da je 195 milimetara!? Ne, ali zaista neće... Odnosno, to zvuči dobro i pohvalno je, mada ne i presudno kod kupovine, jer većina sa oslanja na neke opšte utiske - ima li mesta ili nema, udoban je ili nije, praktičan je ili nije, sviđa mi se ili ne? Pri tome, ovaj poslednje navedeni je, uglavnom, i presudan!

To znači da dobro zvuči kada prodavac kaže da je nešto povećano ili poboljšano u odnosu na prethodnu generaciju, ali koliko je onih koji su imali takvo vozilo, pa još i onih koji to, realno, primete!? Međutim, i pored svih marketinških trikova i sugestivnosti lukavih prodavaca postoji nešto što se zove „prvi utisak“. I on je najvažniji. E sad, da bi taj prvi utisak bio povoljan tu do izražaja dolazi snalažljivost prodavca i marketing, ali opet samo to nije dovoljno ako sam proizvod, tj. vozilo ne izgleda atraktivno, kako spolja, tako i iznutra. Pogotovo, ako konkurencija nudi više.

Nema sumnje da spolja Lexus RX 450h u F-Sport opremi izgleda atraktivno. I deluje luksuzno i kvalitetno, kao što uostalom i jeste. A takav je i u enterijeru, luksuzan i kvalitetan. Svaka komanda je takva, a ima ih mnogo, jer Leksus ovde još nije „prebacio“ neke na ekran osetljiv na dodir, no tu se postavlja pitanje funkcionalnosti.

Realno, ergonomija je dobra i pobornici one „stare škole“ će biti zadovoljni, ali će sigurno i primetiti da dizajneri nisu imali vremena da se „razmašu“. Zapravo, sam izgled i nije loš, ali je infotejment sistem je dosta anahron i ima tu dosta „old fešn“ detalja. Sad, nekome će to odgovarati, baš kao i činjenica da su sedišta vozača i suvozača pozicionirana 19 mm niže nego kod prethodnika, te da je ugao pod kojim je postavljen upravljač nešto manji, tačnije 2 stepena, kako bi isti bio bliže, a osećaj u vožnji neposredniji.

U svakom slučaju, osećaj za upravljačem je dobar, baš kao i preglednost. Udobnost je odlična i to važi i za sve ostale pozicije u vozilu, izuzev za one modele koji imaju sedam sedišta. Tu se situacija iz osnova menja, čak i pored toga što je japanski proizvođač omogućio da se „srednji red“ sedišta pomera za 150 mm napred/nazad, kako bi bilo više mesta iza u trećem redu. Naravno, onda tu nema ni govora o zapremini prtljažnika od 539 litara u osnovnoj konfiguraciji, već samo od 211, a nema ni mogućnosti za iskorišćenje ukupnog kapaciteta od 1.612 litara.

A kako iskoristiti „vozni kapacitet“ kod RX 450h AWD F-Sport? Već smo napomenuli da je ovo hibrid i da se njegova pogonska jedinica sastoji od šestocilindarskog motora sa unutrašnjim sagorevanjem u V konfiguraciji zapremine 3.456 ccm koji oslobađa 262 KS pri 6.000 o/min i 335 Nm pri 4.600 obrtaja u minuti, kao i dva elektro-motora generatora, napred i nazad. Ukupna snaga pogonske jedinice je 313 KS i ona se prenosi na sva četiri točka preko CVT menjača.

Ubrzanje od 0 do 100 km/h traje 7,7 sekundi, što i nije loše za ovako veliki SUV mase preko 2,7 tone. I maksimalna brzina od 200 kilometara na čas deluje korektno... Izgleda da je CVT doneo poboljšanje Lexusu RX po pitanju ubrzanja, ako poredimo sa prethodnom generacijom. Međutim, i dalje ostaje onaj subjektivan utisak da se motor „muči“ prilikom naglih ubrzanja, što se može pripisati transmisiji, ali kada jednom „dohvati“ željenu brzinu „krstarenje“ postaje mnogo lakše, tj. komfornije u smislu odsustva šumova. Tada je moguće uživanje u zvuku odličnog Mark Levinston stereo sistema...

Evidentno je da Lexus Hybrid Drive sistem preferira mirniju vožnju u sa nižim brojem obrtaja, a ukoliko vozač želi više, mora se sam poslužiti komandama „stepenovanog“ CVT menjača smeštenim iza upravljača. Ovo posebno važi za vožnju putevima koji imaju dosta krivina i uspona. I onda tu dobro dođe mogućnost izbora različitih modova vožnje, od ECO, preko NORMAL do SPORT, koji utiču na odziv komande gasa i upravljača, te oslanjanje.

Modeli RX-a koji imaju i adaptivno varijabilno oslanjanje (Adaptiv Variable Suspension) kao ovaj, umesto režima SPORT raspolažu i modovima SPORT S i SPORT S+, koji omogućavaju još dodatna, agresivnija, podešavanja. Tu je CUSTOMIZE mod koji omogućava različite kombinacije angažovanja motora, hibridnog sistema, podešavanja šasije, klimatizacije itd.

A na sve ovo, kod hibridne verzije treba dodati i EV mod, odnosno onaj u kojem se ovaj Leksus kreće isključivo na električnu energiju sakupljenu u baterijama. Inače, vozilo koristi svaku priliku da dopunjava bateriju, ali je u EV modu RX prilično trom.

Opšti utisak je da Lexus RX 450h ima sasvim dobro oslanjanje. I u modu NORMAL trim je OK, ni previše tvrd, niti mek, tako da suvišnog naginjanja karoserije, niti poskakivanja i kompromitacije udobnosti. Upravljač ima solidnu preciznost, ali je osećaj nekako previše „veštački“ i deluje lagan. To može da dovede do zabune u oštrim krivinama kada na scenu stupa poveća masa, a razlog je nešto izraženija elektro-servo asistencija...

RX ima AWD (All Wheel Drive) tj. pogon na sva četiri točka, ali se zahvaljujući dinamičkoj kontroli raspodele (Dynamic Torque Control) obrtni moment prenosi od 100 % napred, do 50:50 % između prednje i zadnje osovine. Naravno, ovaj sofisticirani sistem kotroliše elektronika, odnosno računar koji prati informacije dobijene od senzora o brzini okretanja točkova i njihovom uglu, komandi gasa, G-silama i slično.

Lexus RX 450h

Foto: Aleksandar Savin

S obzirom da Lexus RX pripada premijum segmentu nemoguće ga je zamisliti bez dugog spiska dodatne opreme. A posebno one koja aktivno doprinosi bezbednosti, pa su tu pod imenom Lexus Safety Sistem + obuhvaćen čitav niz sistema kao što su Dynamic Radar Cruise Control, Pre-Crash Safety, Pre-Crash Brake, Lane Departure Alert, Advanced Lane-Keeping Assist, Automatic/Adaptive High Beam, Road Sign Assist i drugi već dobro poznati.

Uz sve ovo, Lexus RX 450h AWD F-Sport je veoma efikasan SUV. U nekom normalnom režimu vožnje, bez previše sportskih ambicija njegova potrošnja neće biti veća od 8 litara iako japanski proizvođač deklariše 5,2 litra na 100 kilometara. Međutim, obavezno imajte u vidu njegove dimenzije i masu!

Imajte u vidu i ne malu cenu koja počinje od 59.400 evra. Testirani model RX 450h AWD F Sport, košta još i više... Tačnije 88.900 evra, ali i to je negde, na nivou konkurencije.

Detalje o specifikacijama, cenu i finalnu ocenu nakon testa pogledajte na sajtu TopSpeed

A opet, činjenica je da jedan Leksus nikada nije bio bliže tome da postane opšte prihvaćena alternativa nemačkim rivalima iako ovo treba shvatiti uslovno. Ima onih koji na to, pogotovo u Evropi, ne mogu da se naviknu! No, treba i japanski proizvođač da se navikne na neke evropske standarde po kojima nije dovoljno da je vozilo kvalitetno i efikasno, a svakako i komforno, te bogato opremljeno, jer ovde se radi o premijum klasi...

Potrebno je da sve bude još bolje „upakovano“ i što je najvažnije aktuelno u svakom, pa i najsitnijem i banalnijem segmentu priče. Tu izgovori o racionalnom pristupu i uštedama jednostavno ne prolaze! Kupci žele sve i odmah, bez zadrške... U protivnom, RX“će i dalje ostati samo dobra alternativa!

(Telegraf.rs/ZoranŽivkov/TopSpeed)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Mario Marko del Tintoreto

    Posto sam imao prilike da vozim ovaj auto malo vise od mesec dana, 9+ litara je potrosnja umerene voznje u gradu a to znaci da nema stiskanja papucice na semaforu, a na autoputu ne ide ispod 13L pri brzini od 130 a o vecoj i da ne govorim, i pri tome samo vozac u kolima.

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima