• 8

Darko iz Zrenjanina je dizajnirao moćnog vojnog terenca: "Despotovo" vreme tek dolazi

„Despot“ pripada kategoriji savremenih oklopnih vozila namenjenih širokom spektru zadataka domena policije i vojske. Potpuno je opremljen savremenim uređajima i razvija brzinu od preko 120 kilometara na sat

  • 8

I ove godine, 9. januara, obeležen je Dan Republike Srpske. Pod sloganom „Za sva vremena“, 28. rođendan Republike Srpske proslavljen je u Banjaluci, između ostalog, uz svečani defile pripadnika Žandaremerije, obučenih u crnu uniformu i naoružanih najsavremenijim ličnim oružjem, kao i motorizovanog ešalona. „Zvezda“ ovog defila bilo je oklopno multifunkcionalno vozilo „Despot“, koje je proizvedeno u kompaniji „Tehnički remont Bratunac“ (TRB). Ovom prilikom predstavljeno je pet takvih vozila.

Kako kažu njegovi tvorci, „Despot“ pripada kategoriji savremenih oklopnih vozila namenjenih obavljanju veoma širokog spektra misija iz domena policije i vojske. Ovaj oklopnjak se može koristiti za patrolne i izviđačke misije, za prevoz i podršku jedinica za specijalne operacije, protivgerilsku, protivterorističku i protivoklopnu borbu, kao komandno vozilo, za kontrolu granica, kontrolu teritorije, osmatranje, te kao sanitetsko i medicinsko vozilo. Potpuno je opremljen savremenim termovizijskim kamerama i uređajima za posmatranje u krugu od 360 stepeni, opremom za prepoznavanje lica i vozila, kao i za forenzičku pretragu.

Darko Marčeta, „Despot“

Darko je oduvek maštao da bude dizajner automobila Foto: zrenjaninski.com

Darko Marčeta uložio ogroman trud da ostvari svoje snove

„Despota“ je dizajnirao tridesetsedmogodišnji Darko Marčeta iz Kleka, sela na području grada Zrenjanina. Darko je poreklom iz Mrkonjić Grada, a danas je, iako živi u Zrenjaninu, zbog posla angažovan na relaciji između Beograda i Bratunca. Oduvek je, kako kaže, maštao da bude dizajner automobila. I onda kada je bio aktivan kao golman u Fudbalskom klubu Budućnost iz Banatskog Dvora, i kada je bio angažovan u porodičnoj tekstilnoj firmi koju je osnovao njegov otac. Školske sveske su mu bile pune crteža automobila koje je viđao na ulici. Prvi crtež je nacrtao sa dve godine, i bila je to čuvena „lada“.

A poslednjih osam godina je uložio ogroman trud ne bi li ostvario svoje snove. U tome mu je svojevremeno pomogao i pokojni Mirko Alvirović, autor čuvene emisije posvećene automobilizmu SAT, koji je verovao u Darkov talenat i njegovu želju za uspehom. Alvirović mu je 2016. godine omogućio da ode u Milano, na seminar o auto-dizajnu, na kome je učestvovalo 16 vrhunskih šefova dizajna iz najvećih svetskih kompanija.

- Znam da nije lako i da treba isplivati na površinu u moru dizajnera. Zato sam, pored dizajna, nudio i tehnička rešenja koja su korisna u toku vožnje i tiču se bezbednosti. Kada sam dobio zadatak od vlasnika kompanije „Tehnički remont Bratunac“ Slavena Ristića da uradim dizajn novog oklopnog vozila, sa zahtevom da izgleda ispred svog vremena, mojoj sreći nije bilo kraja. Nikada neću zaboraviti taj razgovor. Od tog momenta sam svoju maštu i znanje usmerio ka vozilu koje je u međuvremenu dobilo ime „Despot“ - priča Darko Marčeta za portal Zrenjaninski.com.

Darko Marčeta, „Despot“

"Radili smo čak i noću da bismo usaglasili dizajn sa tehničkim mogućnostima koje su nam bile na raspolaganju." Foto: zrenjaninski.com

Dobar potez čelnika kompanije „Tehnički remont Bratunac“

Svestan prilike koja mu se ukazala, ovaj dizajner automobila je želeo da ponudi što lepše, kvalitetnije i funkcionalnije vozilo.

- Saradnik s kojim sam imao najviše posla je inženjer Saša Golijanin. On je bio zadužen za kompletnu unutrašnju konstrukciju. Radili smo čak i noću da bismo usaglasili dizajn sa tehničkim mogućnostima koje su nam bile na raspolaganju. Više od 1.000 crteža trebalo je da dođem do onog jednog savršenog. A do savršenstva dizajner ne može sam. Bilo je potrebno mnogo sati rada sa inženjerima i celim timom. Svaki njihov zahtev, svaka nova poteškoća za mene su bili još veći izazov. Pred svakim novim izazovom postajao sam maštovitiji. Danas kada vidim „Despota“ znam da smo uspeli kao tim - objašnjava Marčeta.

On dodaje da je ovo prvi put da se u namenskoj industriji stavi akcenat na dizajn. I ispostavilo se da je to dobar potez čelnika kompanije „Tehnički remont Bratunac“. A Darko im je veoma zahvalan na ukazanom poverenju.

Krajnji rezultat izgleda ovako - zahvaljujući aerodinamici vozila, „Despot“ razvija brzinu od preko 120 kilometara na sat, što je retkost za vozila sličnog tipa koja teže preko 14 tona.

- Agresivan izgled i oštre linije s razlogom su urađene, radi bolje balističke zaštite i stvaranja rikošeta. Tim ljudi s kojima radim i dan danas angažovan je na usavršavanju detalja, s namerom da u svet pošaljemo proizvod koji skreće pažnju na sebe. Puno pažnje smo posvetili i tome da se vozilo može što komotnije i lakše koristiti u ekstremnim uslovima. Pokazali smo da domaća pamet, znanje i vizija mogu stvoriti dobre stvari. Vreme „Despota“ tek dolazi kada stupi na svetsku pozornicu – zaključuje Darko Marčeta.

Darko Marčeta, „Despot“

"Ovo je prvi put da se u namenskoj industriji stavi akcenat na dizajn." Foto: zrenjaninski.com

Video: Američkog „lovca“ F-16 Srbi oborili 1999, auto limar iz Pančeva na njemu danas leti u svojoj garaži

(Telegraf.rs/Zrenjaninski)

Komentari

  • Baron

    Malo je "pozajmio" izgled od drugih (Gruzija ima takve) oklopnih vozila, ali nema veze. A i na tome svaka čast! Barem ćemo imati svoje i nečemo morati da kupujemo neke krševe i polovnjake!

  • Србин

    Живела нам Република Српска,свака част браћо преко Дрине.

  • Dasa

    Sve cestitke za uspehe mladog i perspektivnog coveka!

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima