≫ 

Posledice pandemije: Da li evropska auto industrija počinje da se gasi?

Tri velika evropska proizvođača automobila zatvaraju svoja postrojenja širom kontinenta, širenje korona virusa preti da dodatno ugrozi industriju koja već beleži pad prodaje

  • 0
Fabrika Fijat, Fiat, Kragujevac Foto: Telegraf

Fiat Chrysler, PSA Group i Renault objavili su zatvaranje ukupno 35 proizvodnih postrojenja širom Evrope usled restriktivnih mera, donetih od strane lokalnih i nacionalnih vlasti ovih država, a koje se odnose na putovanja i javni život. Tokom protekle godine, ove tri kompanije zajedno ostvarile su prodaju od oko 12 miliona vozila.

Auto sektor predstavlja samo srce evropske proizvodne industrije, koja obezbeđuje, bilo direktno ili indirektno, radna mesta za blizu 14 miliona ljudi, prema podacima Asocijacije evropskih proizvođača automobila.

Italijansko-američki proizvođač automobila Fiat Chrysler izdao je saopštenje da će do 27. marta obustaviti proizvodnju u većini svojih evropskih postrojenja, od kojih je njih šest u Italiji i po jedno u Srbiji i Poljskoj, i to kao odgovor na „prekid tržišne tražnje“ za njihovim proizvodima.

PSA Group, u čijem sastavu posluju Peugeot i Citroen, i koja je u procesu spajanja sa grupacijom Fiat Chrysler, učinila je istu stvar objavivši da će do kraja marta zatvoriti 15 fabrika u sedam zemalja uključujući Francusku, Španiju, Nemačku i Ujedinjeno kraljevstvo.

Francuska kompanija svoju odluku da obustavi proizvodnju obrazložila je širenjem slučajeva korona virusa u blizini proizvodnih postrojenja, prekidima u lancu snabdevanja, kao i iznenadnim opadanjem tražnje za automobilima.

Iz kompanije Renault su se na ove najave nadovezali saopštenjem da će obustaviti proizvodnju u svih 12 postrojenja u Francuskoj, „u cilju zaštite zaposlenih usled ugroženosti Covid-19 pandemijom, a saglasno merama koje je naložila Vlada Francuske“.

Odluke ovih kompanija, odmah su uticale na stanje na berzama, te su deonice Fiat Chrysler-a na berzi u Milanu opale za 19 odsto, deonice PSA Group na berzi u Parizu doživele su pad od 15 odsto, dok su deonice kompanije Renault izgubile 12 odsto svoje dotadašnje vrednosti.

Renault Captur Foto: Renault

Maserati i Ferrari takođe pogođeni

Proizvodnja luksuznih marki automobila nije pošteđena od opšte krize koja zahvata auto industriju. Kompanija Maserati, u vlasništvu Fiat Chrysler-a, direktno je pogođenja odlukom vlasnika o zatvaranju svojih postrojenja, dok je i kompanija Ferrari, usled poteškoća u nabavci delova za nastavak proizvodnje, najavila privremeno zatvaranje dva svoja postrojenja u Italiji.

Zatvaranje automobilskih postrojenja širom Evrope ilustruje uticaj koji korona virus vrši na auto industriju na globalnom nivou, pri čemu je pandemija već rezultirala brojnim zatvaranjem auto fabrika u Kini i vrtoglavim padom prodaje vozila na ovom tržištu, navodi CNN.

Što se Evrope tiče, Italija ostaje zemlja koja je najviše pogođena pandemijom. Vlada u Rimu naložila je zatvaranja i obustave dramatičih razmera u situaciji gde se virus i dalje širi zemljom u kojoj ima preko 30.000 zaraženih.

Ekonomisti smatraju da mere koje se preduzimaju kako bi se zaustavilo širenje pandemije, i onako već krhku ekonomiju Italije, lako mogu gurnuti u još dublju recesiju, što će dovesti do pojačanog pritiska na važne sektore turizma i ugostiteljstva.

Maserati Ghibli Foto: Maserati

Kako i Nemačka i Francuska uvode slične mere u borbi protiv pandemije, šira recesija u evropskim razmerama deluje neizbežno.

Opšta kriza

Zatvaranje fabrika, prekinuti lanci snabdevanja i opadanje poverenja kupaca kao posledice koronavirusa okolnosti su koje auto industriju vode u dublju recesiju tokom ove godine.

Prodaja vozila na najvećim svetskim tržištima opala je za 4 odsto tokom 2019. godine i iznosila je 90.3 miliona prodatih vozila, što je pad u odnosu na 95.2 miliona iz 2017. godine, pokazuje istraživanje LMC Automotive.

Pad prodaje vozila, otežava industriji i onako težak zadatak generisanja sredstava neophodnih kako bi se izašlo u susret izazovima tehnološkog unapređenja motora sa unutrašnjim sagorevanjem, koje predstavlja neophodnost u borbi sa krizom zbog klimatskih promena.    .

Prodaja vozila u Kini, kao najvećem tržištu na svetu, opala je tokom februara za 80 odsto u odnosu na isti period prošle godine.

Volkswagen Tiguan Foto: Volkswagen

Volkswagen za sada i dalje posluje

U odgovoru na vest da je Volkswagen na ivici da zatvori svoje gigantsko postrojenje u Volfsburgu usled nestašice delova, iz kompanije su poručili da je nastavak proizvodnje „za sada osiguran“.

- Budno pratimo situaciju, naročito odluke vlasti kao i lance snabdevanja duž evropskih granica - rečeno je u saopštenju.

Iz Fiat Chrysler-a saopštili su da: „rade na stvaranju zaliha delova kako bi bili spremni da isporuče prethodno planirane količine vozila kada se tražnja na tržištu ponovo uspostavi“. Kompanija ima značajne proizvodne kapacitete u Americi, kao i druga postrojenja u Latinskoj Americi i Kini.

Video: Da li bi ste dali 40 hiljada evra za Bavarsku proizvodnju motora?

(Telegraf.rs/T.T.)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA