• 2

Prodajete auto? Evo zbog čega u ugovor obavezno treba da stavite pravu cenu automobila

Uobičajeno je da se u kupoprodajni ugovor stavlja niža cena od prave, odnosno one oko koje su se dogovorili kupac i prodavac. To se radi da bi se platio manji porez na prenos vlasništva, ali...

  • 2

Svi mi želimo da uštedimo. Međutim, ponekad ta ušteda može da izazove više štete nego koristi. Jedan od primera je vezan za kupovinu automobilaUobičajeno je da se u kupoprodajni ugovor stavlja niža cena od prave, odnosno one oko koje su se dogovorili kupac i prodavac. To se radi da bi se platio manji porez na prenos vlasništva.

Naime, taj porez (zvanično – porez na prenos apsolutnih prava na vozilo) iznosi 2.5 odsto od vrednosti, odnosno cene vozila. Tu dolazimo do spornog dela. Ukoliko je cena u kupoprodajnom ugovoru niža od vrednosti po AMSS katalogu, tada se porez obračunava na osnovu vrednosti u AMSS katalogu, piše sajt Polovni automobili.

Međutim, ako je cena u ugovoru viša od vrednosti po AMSS katalogu, pogađate - porez se obračunava na osnovu cene iz ugovora. Ista situacija kao u carinskom postupku kada uvozite auto.

Stoga se već tradicionalno u kupoprodajni ugovor stavlja znatno niža cena od realne, a Poreska uprava obračunava porez na osnovu vrednosti iz AMSS kataloga.

I gde je tu problem?

Nema problema. Sve dok:

  • vam ne oduzmu auto zbog toga što je auto npr. ukraden,
  • ili dok ne saznate na šalteru u policiji da ne možete da registrujete auto na sebe zbog toga što je izvršitelj stavio zabranu zato što prodavac ima neplaćene dugove,
  • ili je prodavac dao automobil kao zalog kod uzimanja kredita.

Takođe možete da otkrijete neku skrivenu manu koju niste mogli da otkrijete proverom pre kupovine. Na primer, proverom utvrdite da je prodavac falsifikovao servisnu knjižicu ili račun za neku intervenciju na vozilu (veliki servis, zamena plivajućeg zamajca, remont automatskog menjača...), da je auto bio havarisan...

U takvim situacijama tražićete da vam prodavac vrati novac. Ukoliko prodavac to odbije, ostaje vam jedino da ga tužite.

Tužba, suđenje i – bes!

Suđenja su obično stresna, dugotrajna i finansijski zahtevna. „Preživite“ sve to i dođe dan kada dočekate presudu u svoju korist - pravda je zadovoljena!

Prodavac mora da vam vrati novac koji ste mu dali za automobil.

Prodaja službenih vozila

Foto: Milena Đorđević

Međutim, sud će u obzir uzeti cenu koja piše u kupoprodajnom ugovoru. To znači da neće naložiti prodavcu da vam vrati pravi iznos novca koji ste mu dali, već samo ono što je napisano u ugovoru.

To može da bude vrlo ozbiljna razlika. Neretko se u kupoprodajni ugovor upisuje suludo nerealna (niska) cena, čisto „reda radi“, pošto niko na nju neće ni obraćati pažnju - ako je manja od one u AMSS katalogu, uzima se cena iz kataloga i to je to.

Zaključak

Stoga je sigurnije u kupoprodajni ugovor upisati pravu cenu, odnosno cenu koju ste zaista platili za auto. Ukoliko stavite cenu nižu od kataloške, ušteda na porezu verovatno neće biti vredna rizika.

Uostalom, možete i sami da procenite uštedu na porezu. Na internetu postoje kalkulatori u koje upišete osnovne podatke automobila, a zatim dobijete minimalnu i maksimalnu katalošku vrednost.

Prodaja službenih vozila

Foto: Milena Đorđević

Razlika između minimalne i maksimalne kataloške vrednosti zavisi od raznih faktora, čak i za kola istog godišta, pošto su vozila u katalogu razvrstana na različite načine, u zavisnosti od modela do modela, generacije, godišta, vrste goriva...

U svakom slučaju, moći ćete bar okvirno da procenite razliku.

(Telegraf.rs/Polovniautomobili.com)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Ja sam

    Ko jos pravi kupoprodajni ugovor? Ugovor o poklonu sad svi prave

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima