≫ 

Terenci nestaju sa scene, a SUV-ovi svih veličina su samo šminka bez 4x4

Prodaja SUV-ova raste širom sveta. Prema podacima sa sajta Motor1, SUV-ovi su u prvoj polovini ove godine imali 50 posto udela na evropskom tržištu, 53 posto u SAD-u i 47 posto u Kini

  • 14
Džip, terenac, SUV, benzinska pumpa, Jeep Renegade Foto: Unsplash

Današnji SUV-ovi su direktni naslednici nekadašnjih terenaca, ali s njima osim oblika nemaju puno zajedničkog. To više nisu robusna i prilično neudobna vozila koji služe za terensku vožnju. Takođe, moderni SUV-ovi više nisu onakvi SUV-ovi kakve smo imali pre desetak, dvadesetak godina kada su bili nezamislivi bez pogona na sve točkove. Danas je pogon na sve točkove luksuzni i uglavnom nepotrebni dodatak za većinu kupaca u Evropi i Kini, dok u SAD-u još uvek drže do svojih 4x4 automobila.

Još do kraja 90-ih godina SUV-ovi su bili skoro nezamislivi bez 4x4 pogona, a onda su počele da stižu jeftinije varijante s pogonom na dva točka. Zbog njihove cene i manje potrošnje kupci su ih dobro prihvatili. Već do 2011. godine udeo pogona na sve točkove među SUV-ovima u Evropi je pao na 62 posto, a u SAD-u na 59 posto. Terenske sposobnosti su još uvek bile presudan faktor, navodi Jutarnji.hr.

Dolaskom brojnih malih i kompaktnih SUV-ova u poslednjih 10 godina odnos snaga se potpuno promenio. Većina njih se uopšte ne nudi s pogonom na sve točkove. Tako smo došli do apsurdne situacije da u svetu u kojem SUV-ovi preuzimaju prevlast, 4x4 pogon polako izumire.

Prema podacima JATO Dynamicsa u Kini je ove godine udeo pogona na sve točkove među prodatim SUV-ovima iznosio samo 23 posto. U Evropi je situacija za 4x4 nešto povoljnija, te takav pogon ima 36 posto SUV-ova prodatih ove godine.

U SAD-u smo međutim svedoci rastu popularnosti pogona na sve točkove jer je ove godine čak 73 posto prodatih SUV-ova imalo 4x4 pogon. Takvi rezultati mogu da se objasne činjenicom da u SAD-u kupuju mnogo veće automobile te da je kod mnogih takvih modela 4x4 pogon serijski. U Evropi takođe većina prodatih 4x4 SUV-ova spada u veće i luksuznije klase. Među malim SUV-ova udeo pogona na sve točkove je neznatan.

Trendovi pokazuju da će se udeo 4x4 automobila u Evropi još neko vreme smanjivati, a onda bi mogao da se stabilizuje zbog sve više električnih automobila na kojima je pogon na sve točkove mnogo jednostavnije i jeftinije realizovati. U SAD-u bi udeo do daljnjeg mogao da ostane stabilan.

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Go go

    15. avgust 2022 | 13:30

    Lada niva je zakon!

  • Elektro-vozač

    15. avgust 2022 | 14:00

    Jedan problem je samo u tome što se naziv "SUV" (sportsko uslužno vozilo) lepi svemu što izgleda slično a mnogo ljudi traži: visok pogled, visok prtljažnik, možda ravan patos. Drugi je što neki misle da se u skraćenici "SUV" nalazi i reč "terensko". "4x4 je nešto što ljudi možda žele da imaju ali ne i da plate. Inače, mnogo je bolje reći "pogon na sva četiri točka". 4x4 je 16, dimenzije i mnogo toga drugog ali gotovo da uopšte nema smisla sa pogonom - neko se pravio pametan pa tresnuo glupost kakve nema. Tačno bi bilo, recimo "4:4" (četiri od četiri srazmera).

  • M.m

    16. avgust 2022 | 17:36

    Moze da priča ko sta hoće ali Niva je bila i ostala terenac da joj može samo pozaviditi bar 80 posto takozvanih terenaca ovo može da komentarise neko koje zna šta je Niva a ne pročitao sam negde fazon

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA