
Rimac uzeo 179.000.000 evra, ali nije napravio 60 prototipova robotaksija. Hoće li vratiti novac?
Ne mesec dana nakon isteka roka, kompanija Project 3 Mobility (P3M) nije dostavila dokaze o inspekciji 60 prototipova za verifikaciju robotaksija, piše portal Index.hr. Naime, kompanija Mate Rimca morala je do 1. aprila da obavesti hrvatsko Ministarstvo mora, saobraćaja i infrastrukture o ispunjenju ugovora sa Evropskom komisijom, na osnovu kojeg im je odobreno 179 miliona evra bespovratne pomoći.
Butkovićevo ministarstvo žuri, ali...
Ministarstvo koje vodi HDZ-ov Oleg Butković zaduženo je za nadzor projekta, a ministar je ranije najavio da bi u slučaju neispunjenja ugovora evropski novac trebalo da bude vraćen. Ministarstvo je, kako saznaje Indeks, poslalo hitna pisma kompaniji P3M, ali do sada, mesec dana nakon isteka roka, nije bilo odgovora.
Kompanija Mate Rimca čak ni ne odgovara na pitanja novinara. Još sredinom marta, pitali smo ih da li njihova kompanija može da ispuni glavne uslove ugovora na vreme.
Kompaniji je već jednom produžen rok za proizvodnju tih 60 prototipova. Naime, trebalo je da budu predati krajem marta prošle godine. Nakon što je P3M tvrdio da je lanac snabdevanja njihovog dobavljača delova destabilizovao, odobreno im je jednogodišnje odlaganje.
Dobili su novac za autonomni automobil nivoa 5
Podsetimo da je kompanija P3M, koju je osnovao Mate Rimac, dobila grant iz Nacionalnog plana za oporavak i otpornost (NRRP) u iznosu od 179,5 miliona evra. I 2021. godine, kao jedina hrvatska privatna kompanija u to vreme, u okviru fonda Evropske komisije pokrenutog zbog krize izazvane koronavirusom.
Nije bilo konkurencije. Kompanija je dobila novac za razvoj „potpuno autonomnog električnog vozila petog nivoa“. Trenutno u svetu ne postoji autonomno vozilo petog nivoa, a najnovija optimistična predviđanja kažu da će takvo vozilo biti moguće tek do kraja ove decenije.
Kompanija uverava ljude da je testiranje u toku
Rimac je garantovao da će isporučiti upravo to vozilo, do početka sledeće godine. Prema SAE klasifikaciji, najniži ili nulti nivo je onaj u kome je vozač odgovoran za sve aktivnosti vožnje, dok je peti, poslednji nivo potpuno automatizovan, a jedini ljudski zadatak je određivanje odredišta.
Naime, postoji nekoliko načina za kategorizaciju nivoa automatizacije vozila, ali velika većina, uključujući Evropsku uniju, koja je finansirala Rimčev robotaksi, koristi onaj od Društva međunarodnih inženjera automobila (SAE) od 2016. godine.
Razlika između četvrtog i petog nivoa autonomije je značajna. Naime, autonomna vozila četvrtog nivoa mogu da voze potpuno samostalno u unapred određenom području i u posebnim okolnostima. To uključuje „lokalne taksije bez vozača“, a automobili mogu, ali i ne moraju imati volan i pedale. Četvrti nivo podrazumeva da automobili voze pod ograničenim uslovima i ne mogu biti u upotrebi ako nisu ispunjeni svi uslovi vožnje.

Peti nivo ima sve što i četvrti, ali nema ograničenja u pogledu okolnosti i ovi automobili mogu da voze u svim uslovima i svuda. Ukratko, nivo pet, onaj za koji je Rimac dobio evropski novac, podrazumeva da se vozilo kreće u svim područjima i u svim uslovima bez vozača. Vozač samo treba da unese odredište.
Podseća se da je Rimac u junu prošle godine održao prezentaciju robotaksija, kojoj su prisustvovali premijer Andrej Plenković i gradonačelnik Zagreba Tomislav Tomašević. Premijer Plenković je tada rekao da će robotaksi voziti po Zagrebu 2026. godine. Međutim, prezentacija nije išla po planu. Naime, robotaksi koji je trebalo da dođe na scenu se uopšte nije pomerio.
„Mali problem“
Nakon fijaska, Rimac je rekao da je „bio problem sa kočnicama“, ali priča je, kako se ispostavilo, šira od toga. Naime, samo tri dana nakon prezentacije i nakon upita Indeksa, kompanija Mate Rimca je priznala da je automobil trebalo da stigne uz pomoć daljinskog upravljača, a ne samo
stalno. Prezentacija je imala za cilj da pokaže da automobil stiže kada se pozove preko aplikacije.
P3M se poslednji put obratio javnosti krajem marta saopštenjem u kojem se navodi da će „60 prototipova biti verifikovano do trenutka kada Republika Hrvatska pošalje zahtev za isplatu Evropskoj komisiji“. Bez definisanog datuma.
(Telegraf.rs / Index.hr)
Video: Eskalirao je veliki sukob u svetu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.