
Vozači sa Waze aplikacijom dobijaju duplo više kazni: Istraživanje otkriva zašto
Paradoksalno: korisnici aplikacija koje otkrivaju radare češće dobijaju kazne zbog prebrze vožnje! Umesto da smanje rizik od saobraćajnih kazni, popularne aplikacije za nadzor brzine kao što je Waze u praksi često imaju suprotan efekat.
Sve više vozača se oslanja na digitalne pomoćnike kao što su Waze, Radarbot i slične aplikacije koje obećavaju da će ih upozoriti na fiksne i mobilne radarske kontrole. Međutim, istraživanja pokazuju da vozači koji koriste ovakve aplikacije mogu biti duplo češće kažnjeni u odnosu na one koji se voze bez digitalne "pomoći".
Aplikacije bi trebalo da unapred upozoravaju na fiksne i mobilne kontrole brzine, ali rezultati ukazuju da se mnogi vozači oslanjaju isključivo na digitalna upozorenja, umesto na sopstveni oprez.
Zašto aplikacije mogu biti kontraproduktivne
"Kad vozač ne čuje upozorenje iz aplikacije, često zaključuje da je put 'čist' i vozi brže nego što bi trebalo", upozoravaju stručnjaci za bezbednost u saobraćaju. Ako je upozorenje zakasnilo ili je pogrešno, kazna je lako moguća.
Glavni problemi koje stvaraju aplikacije za otkrivanje radara:
- Lažni osećaj sigurnosti - Vozači veruju da će aplikacija uvek da ih upozori na vreme, što može dovesti do neopreznijeg ponašanja na putu.
- Nedoslednost podataka - Mobilni radari se često pomeraju, što znači da informacije mogu biti zastarele u vrlo kratkom vremenu.
- Fokus na izbegavanje kazni umesto bezbednosti - Aplikacije usmeravaju pažnju na izbegavanje posledica, a ne na odgovorno ponašanje u saobraćaju.
Ko je najrizičnija grupa vozača
Statistike pokazuju da postoje značajne razlike među grupama vozača. Muškarci češće koriste aplikacije za dojave - 42 odsto, dok ih kod žena koristi tek 30 odsto. Takođe, muškarci su generalno skloniji brzoj vožnji - 33 odsto je kažnjeno u protekloj godini, naspram 21 odsto žena.
Najrizičnija grupa su ipak mladi u dobi od 18 do 29 godina - njih 45 odsto dobilo je kaznu za prebrzu vožnju, dok je među starijima od 60 godina taj udeo tek 16 odsto.
Delimično se veća učestalost kazni kod korisnika aplikacija može objasniti i time što su jednostavno više prisutni na putevima. Međutim stručnjaci upozoravaju da to ne opravdava manjak pažnje.
"Aplikacija ne bi trebalo da postane izgovor za neodgovorno ponašanje", ističu eksperti. "Vožnja u konačnici ostaje stvar koncentracije i odgovornosti, a ne oslanjanja na mobilni telefon."
(Telegraf.rs/Auto Klub)
Video: Crkva Ružica smatra se jednom od najstarijih u Beogradu, ovo je čuvena legenda o tri sestre
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.