Kažnjavaju se vozači dizelaša, a nova studija pokazuje da su manje štetni za zdravlje od benzinaca?

N. M.
N. M.    
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Proteklih godina svedočimo nečemu što niko nije mogao da predvidi - potpunoj demonizaciji dizelaša. Ovaj trend je dobio dodatni zamah nakon skandala sa Folksvagenom koji je EPA otkrila 2015. godine. Sada nova studija tvrdi da su izduvni gasovi savremenih benzinskih automobila gori po ljudsko zdravlje.

Studiju je sproveo nemački istraživački centar Helhols Minhen, zajedno sa Univerzitetom u Rostoku, a objavljena je u naučnom časopisu Science Advances. Ovo istraživanje se fokusira na benzinske motore, posebno na efikasnost filtera čestica koji su obavezni od propisa Euro 6d.

Istraživanje upozorava da emisije iz savremenih benzinskih automobila, iako su u skladu sa evropskim propisima, mogu postati mnogo štetniji kada se ispuste u atmosferu. Nemački centar se fokusirao na automobil sa benzinskim motorom opremljen filterom čestica - tehnologijom koja se koristi u dizelskim vozilima od Euro 5 standarda, a u benzinskim od Euro 6d.

Sunčeva svetlost čini izduvne gasove toksičnijim

Prema istraživanju, sveže ispušteni izduvni gasovi nisu pokazali uočljive citotoksične efekte na ljudske plućne ćelije. Međutim, nakon fotohemijskog starenja - prirodnog procesa transformacije potaknutog sunčevom svetlošću i atmosferskim oksidansima - postali su značajno toksičniji.

"Starenje emisija uzrokovalo je značajno oštećenje DNK i oksidativni stres i u kancerogenim alveolarnim epitelnim ćelijama i u normalnim bronhijalnim epitelnim ćelijama", detaljno se navodi u studiji.

Ova toksičnost nije bila povezana samo sa novonastalim česticama već i sa oksigeniranim isparljivim spojevima, poput karbonila, koji su nastali tokom njihovog boravka u atmosferi.

Sa druge strane, studija ističe da emisije iz savremenih benzinskih vozila, koja su u skladu sa trenutnim evropskim standardom Euro 6d, i dalje dovode do stvaranja sekundarnog organskog aerosola koji prevazilazi nivoe primarnog organskog aerosola.

Trenutni propisi ne mere pravu štetu

Fajz.org naglašava da iako Euro 6d standard garantuje niske emisije izduvnih gasova, ne uzima u obzir hemijske transformacije koje te emisije prolaze nakon ispuštanja u okolinu. Drugim rečima, trenutni propisi mere emisije proizvedene odmah nakon sagorevanja, ali ne i kako se ponašaju kada izađu iz auspuha.

To je problem jer filtrirane emisije ostaju toksične kada su izložene sunčevoj svetlosti. U tom smislu, istraživanje napominje da je nedavno sekundarni organski aerosol povezan sa povećanim rizikom od smrti od kardiorespiratornih bolesti u Sjedinjenim Državama.

Poznato je da su vozila na benzin glavni izvori stvaranja sekundarnog organskog aerosola u urbanim područjima, gde dominira atmosferska oksidacija aromatskih isparljivih organskih spojeva emitovanih kao nesagorelo gorivo.

(Telegraf.rs/Auto Klub)

Video: HONOR 400 je telefon koji nudi nešto što za ovu cenu nećete videti nigde

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA