Kina razvila motor koji ne koristi ni gorivo, niti bateriju

M. R.
M. R.    
Čitanje: oko 2 min.
  • 3

Kineski naučnici razvili su plazma pogonski sistem koji funkcioniše bez potrebe za gorivom ili baterijom, što predstavlja revolucionaran iskorak u oblasti čiste energije!

Iako je trenutni prototip osmišljen za upotrebu u vazduhoplovstvu, istraživači veruju da bi se ova tehnologija u budućnosti mogla prilagoditi i kopnenim vozilima, uključujući automobile. Ovim projektom, koji vodi profesor Jau Tang sa Univerziteta u Vuhanu, naučnici su stvorili alternativu tradicionalnim motorima, potpuno uklanjajući potrebu za fosilnim gorivima i spremnicima energije. Umesto toga, motor stvara plazmu – jonizovano stanje vazduha koristeći mikrotalasnu energiju.

Proces se zasniva na komprimovanju atmosferskog vazduha koji se zatim izlaže mikrotalasima frekvencije 2,45 GHz, istoj kakva se koristi u kućnim mikrotalasnim pećnicama. Taj postupak odvaja elektrone od atoma, stvarajući plazmu koja generiše potisak. Sistem pri tome ne proizvodi nikakve emisije, dim niti hemijske nusproizvode.

U ranim laboratorijskim testovima, motor je uspeo vertikalno da podigne čeličnu kuglu tešku jedan kilogram, dokazujući da se plazma potisak može proizvesti bez sagorevanja ili baterija. Istraživači tvrde da bi nivo potiska u budućnosti mogao dostići snagu manjih komercijalnih mlaznih motora. Iako je prototip za sada namenjen avionima, njegova osnovna ideja mogla bi se primeniti i u drugim vrstama prevoza, uključujući automobile u budućnosti.

Mlazni motor Foto: Shutterstock/AlpakaVideo

Plazma pogon proučava se već decenijama, uglavnom u kontekstu svemirskih letelica. Ono što ovaj sistem čini jedinstvenim jeste činjenica da koristi zemaljsku atmosferu kao pogonski medijum. Ključna inovacija leži u sposobnosti stvaranja potiska pri normalnom atmosferskom pritisku pomoću mikrotalasne jonizacije, što do sada nije bilo moguće. Pošto ne koristi hemijsko gorivo niti baterije, sistem se izdvaja kao potpuno bezemisiono rešenje za budući transport.

Trenutno su vodonične gorivne ćelije i baterijski električni sistemi vodeće alternative motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, ali obe tehnologije imaju ograničenja. Vodonik zahteva složenu infrastrukturu za skladištenje, dok baterije povećavaju težinu vozila i ograničavaju domet, naročito u vazduhoplovstvu i teškom transportu.

Plazma motor koji ne zahteva ni jedno ni drugo mogao bi predstavljati treći put ka čistom pogonu, prevazilazeći nedostatke postojećih zelenih tehnologija. Uprkos obećavajućim rezultatima, ova tehnologija se još uvek nalazi u eksperimentalnoj fazi. Trenutni model zahteva neprekidno napajanje mikrotalasnom energijom visokog napona, što predstavlja izazov u pogledu skalabilnosti, posebno za veće avione ili vozila. Istraživači priznaju da je potrebno još mnogo razvoja pre nego što tehnologija postane komercijalno primenjiva, ali smatraju ovaj napredak važnim korakom ka praktičnim motorima bez emisija, koji bi jednog dana mogli promeniti način na koji svet proizvodi i koristi energiju.

(Telegraf.rs)

Video: Nasilnička vožnja na auto-putu, umalo ubio motoristu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Pera

    30. oktobar 2025 | 15:26

    Pitam se da li tom prilikom kiseonik sagoreva . Ako sagoreva onda se pitam koliko će nam potrajati zalihe kiseonika pre nego svi pocrkamo.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA