Jedna navika bukvalno jede domet električnog auta: Nije klima i gubi se do 40 odsto baterije
Većina vozača električnih automobila i dalje veruje da im uključena klima uređaj najviše smanjuje domet, posebno tokom vrelih letnjih dana. Nova velika analiza kanadske kompanije Geotab, zasnovana na više od tri miliona vožnji, pokazuje da je pravi krivac nešto sasvim drugo.
Ispostavlja se da najveći neprijatelj dometa nije klima, već visoka brzina. Kako brzina raste, otpor vazduha raste mnogo brže, a sa njim i potrošnja energije. Fizika tu ne ostavlja prostor za iznenađenja, ali rezultati su šokirali i same istraživače.
Ako se brzina udvostruči, otpor vazduha se učetvorostručuje, što direktno znači drastičan pad dometa. I upravo tu vozači prave najveću grešku, nesvesno trošeći desetine kilometara baterije bez ikakve potrebe.
Kako brzina bukvalno briše kilometre sa baterije
Geotab je kao primer naveo električni kombi sa baterijom od 65 kWh. Na brzini od 80 km/h, ovaj model može da pređe oko 230 kilometara. Međutim, kada se brzina poveća, gubici postaju brutalni.
Na 97 km/h, domet pada na 195 kilometara. Na 112 km/h, već se spušta na 166 kilometara. Na 128 km/h, ostaje samo 142 kilometra. To znači da povećanje brzine dovodi do gubitka dometa od skoro 40 odsto.
Sličan efekat primećen je i kod klasičnih električnih limuzina. Domet sa oko 446 kilometara pri 80 km/h pada na približno 322 kilometra na 128 km/h. I tu je reč o padu od oko 28 procenata, što nimalo nije zanemarljivo.
Stručnjaci ističu da vozači često oklevaju da uključe klimu po vrućini, ali da istovremeno bez razmišljanja voze velikim brzinama. Podaci jasno pokazuju da vožnja 16 do 24 km/h sporije može da poveća domet i za više od 20 odsto, u zavisnosti od vozila.
Klima troši, ali mnogo manje nego što svi misle
Naravno, klima uređaj troši energiju, posebno u gradskoj vožnji i pri malim brzinama. Međutim, njegov uticaj na domet je znatno manji nego što većina ljudi pretpostavlja, posebno u poređenju sa gubicima koje pravi velika brzina na otvorenom putu.
Treba imati na umu da je domet električnog automobila uvek promenljiva vrednost. Zavisi od spoljne temperature, konfiguracije rute, gužve u saobraćaju i, iznad svega, od stila vožnje. Isto važi i za klasične automobile na benzin ili dizel, ali kod električnih se razlike osećaju mnogo direktnije.
Zaključak je vrlo jasan i za mnoge neprijatan. Ako želite veći domet, ne morate da se kuvate bez klime. Dovoljno je da smanjite brzinu, jer upravo ona najbrže prazni bateriju i pravi najveće gubitke.
(Telegraf.rs/Auto Klub)
Video: Yettel pustio 5G
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.