
Veselin Jevrosimović: Povratak korenima
Ponekad zaboravimo značaj i veličinu tehnoloških rešenja koja svakodnevno koristimo. Zamislite, na primer, prve korisnike elektronske pošte.
Umesto da pišete pismo, pakujete ga u kovertu, lepite markicu i odnosite do poštanskog sandučeta, a onda čekate danima da ono bude uručeno primaocu, ceo proces odjednom se dešava praktično trenutno. Opis načina na koje je imejl unapredio živote ljudi širom planete zahteva mnogo više prostora nego što mi je na raspolaganju, pa ću od toga odustati.
Zauzvrat, fokusiraću se na neke izazove i načine da se oni prevaziđu. Naime, adresa elektronske pošte u isto vreme predstavlja i blagoslov i kletvu.
Sa jedne strane, to što je svaka adresa jedinstvena, omogućuje da se ona koristi kao idealni i univerzalni identifikator njenog vlasnika. Zbog toga se adresa istovremeno koristi i kao korisničko ime za različite servise i aplikacije na internetu.

Mana je što tim putem do vaše adrese mogu da dođu i oni od kojih ne želite da primate poruke – bilo da vas zasipaju reklamama i ponudama, šalju vam viruse ili pokušavaju da vas namame u zamku prevara. Posle nekog vremena, elektronsko sanduče postaje zatrpano neželjenim sadržajima, među kojima mogu da se zagube bitne poruke.
Jedno od rešenja prvi je ponudio Apple, a slede ga i druge IT kompanije poput Google. Ideja je da, svaki put kada se imejlom prijavite na neki portal ili aplikaciju, u pozadini bude generisana nova adresa samo za tu namenu.
Sve poruke koje stižu na tu adresu biće vam automatski prosleđene, ali samo ako dolaze od servisa na koji ste se prijavili. Takođe, sve što šaljete tom servisu biće prikazano kao da dolazi sa virtuelne adrese.
Uprkos brojnim drugim sistemima i aplikacijama za razmenu poruka, verujem da će elektronska pošta nastaviti da bude primarni kanal komunikacije u poslovanju i privatnoj korespodenciji.
Razloga za to je mnogo, a najvažniji je to što govorimo o servisu koji je integralni deo internet infrastrukture i ne zavisi od jedne kompanije. Naravno da postoji ogroman prostor za unapređenje procesa slanja i primanja pošte, kao i za poboljšanje korisničkog iskustva.
Uostalom, sve o čemu sam pisao u ovim redovima samo je jedan od koraka ka tom cilju.
(Telegraf.rs/Veselin Jevrosimović)
Video: "O, Pope!!! Ćao, ćao direktore": Urnebesni skeč Slobe Radanović sa ženom
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.