
Da li će veštačka inteligencija zameniti nastavnike?
Veštačka inteligencija (VI) se probija u škole. Neki veruju da bi mogla da preuzme određene zadatke od nastavnika, dok drugi kažu da bi trebalo da se posmatra samo kao alat. Veliko pitanje je: hoće li VI ikada zameniti nastavnike ili će ih samo podržati? Mnogi roditelji, škole, pa čak i vladini lideri pozdravljaju VI ove školske godine. Oni je vide kao način za poboljšanje učenja i pomoć́ u svakodnevnom školskom radu. Istovremeno, stručnjaci upozoravaju da ako VI postane previše uobičajena, mogla bi smanjiti broj nastavničkih radnih mesta. U stvari, istraživanja pokazuju da oko jedne trećine stručnjaka smatra da bi VI mogla da ugrozi nastavnička mesta u narednih 20 godina.
Ovo je posebno zabrinjavajuće jer se škole već suočavaju sa nedostatkom kadra. U narednim godinama očekuje se da će mnoge učionice ostati bez kvalifikovanih nastavnika. Neki kažu da bi VI mogla da pomogne u popunjavanju ovih praznina, dok drugi tvrde da nijedna mašina ne može da zameni ljudskog nastavnika.
Prosvetni radnici se slažu da VI može da se nosi sa nekim delovima nastave. Može da ocenjuje eseje, pomaže u planiranju časova ili odgovara na osnovna pitanja učenika. Ovi zadaci štede vreme nastavnicima, dajući im više energije da se fokusiraju na lične interakcije sa učenicima. Međutim, većina insistira da se veštačka inteligencija nikada ne sme posmatrati kao potpuna zamena. Nastavnik se i dalje smatra najvažnijim delom učionice.
Učenicima je takođe potrebno nešto što veštačka inteligencija ne može da pruži: prava ljudska veza. Tokom pandemije, kada je učenje prešlo na internet, mnoga deca su se osećala izolovano i suočavala su se sa izazovima mentalnog zdravlja. Stručnjaci veruju da bi zamena nastavnika mašinama samo pogoršala ovaj problem. Nastavnici pružaju brigu, ohrabrenje i osećaj zajedništva koji veštačka inteligencija jednostavno ne može da parira.
Istovremeno, škole pokušavaju da pronađu pravu ravnotežu. Neke države koje su nekada razmatrale zabranu alata veštačke inteligencije sada nude obuku kako bi pomogli nastavnicima da ih efikasno koriste. Ideja nije da se beži od tehnologije, već da se nauči kako da se ona mudro koristi i izbegnu mogući problemi.
Na kraju, većina ljudi se slaže da veštačka inteligencija nije neprijatelj. Umesto toga, treba je tretirati kao partnera koji čini obrazovanje jačim. Nastavnici koji nauče kako da koriste veštačku inteligenciju mogu čak imati i prednost u odnosu na one koji to ne čine. Hoće li veštačka inteligencija jednog dana potpuno zameniti nastavnike ili će ih jednostavno učiniti boljim u njihovom poslu? Saznaćemo u bliskoj budućnosti.
(Telegraf.rs/Goran Lazarov)
Video: HONOR 400 je telefon koji nudi nešto što za ovu cenu nećete videti nigde
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.