Google krije pravu istinu: Zašto ćemo uskoro ostati bez omiljenih sajtova

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Da li ste primetili da u poslednje vreme dosta ređe otvarate linkove kada nešto tražite na Google-u? Umesto da odete na sajt, odgovor dobijate odmah tu, u okviru pretrage. To nije slučajnost - Google namerno drži informacije kod sebe umesto da vas pošalje dalje.

Ova promena ima ime - AI Overviews - i Google je predstavlja kao veliki uspeh. Zaista jeste uspeh, samo ne za one koji mislite. Kompanija je jednostavno odlučila da stavi svoje odgovore ispred svega ostalog, kao da kaže: "Pre nego što koristiš naš glavni proizvod, probaj ovo umesto toga."

Sada su otišli još dalje. Nova funkcija koja se zove AI Mode potpuno zamenjuje klasičnu pretragu. Umesto liste linkova, dobijate razgovor sa AI-jem koji vam odgovara na pitanja. Deluje kul, zar ne?

Problem je što Google i dalje uzima sve informacije sa drugih sajtova, ali ih više ne šalje tamo. Predstavljajte si da neko čita vašu knjigu, prepriča je drugima svojim rečima, a vi ne dobijate ništa zauzvrat. Upravo to Google radi sa celim internetom.

Šta se krije iza "pametne" pretrage

Evo kako to funkcioniše u praksi. Ranije ste ukucali pitanje, dobili listu sajtova, kliknuli na neki i pročitali članak. Sajt je dobio posetioce, možda zaradu od reklama, vi ste dobili informaciju. Svi zadovoljni.

Danas ukucate isto pitanje i Google vam servira gotov odgovor direktno na vrh strane. Nema potrebe da kliknete bilo gde. Informacija je tu, lepo spakovana, bez nepotrebnog sadržaja. Zvuči sjajno, ali...

Odakle Google uzima te informacije? Sa istih onih sajtova na koje vas ranije slao. Samo što im sada ne vraća uslugu. Oni grade sadržaj, Google ga koristi, ali posetioce zadržava za sebe.

Čak je i šef Google pretrage javno rekao da smatra da je "stranica sa rezultatima bila konstrukt". To je prilično bezobrazna izjava od kompanije koja je godinama držala predavanja vlasnicima sajtova o tome kako da optimizuju sadržaj za njihove algoritme.

Zašto je ovo problem za sve nas

Na prvi pogled, brža pretraga deluje kao dobra stvar. Ko neće da dobije odgovor odmah umesto da klika po sajtovima? Problem je što Google pravi zatvoreni krug koji će se vremenom uruševati.

Sajt-vlasnici dobijaju manje posetilaca, što znači manje prihoda. To znači manje novca za stvaranje kvalitetnog sadržaja. Manje kvalitetnog sadržaja znači da će Google AI imati manje materijala za učenje i odgovaranje.

U isto vreme, Google zadržava sve više pažnje korisnika kod sebe i priprema se da ubaci reklame i u AI odgovore. Oni će zadržati prihode, ali neće deliti saobraćaj sa onima koji stvaraju sadržaj.

Ironično, AI pretraga deluje bolje upravo zato što zaobilazi haos koji je Google stvorio na običnim rezultatima. Klasična Google pretraga je puna spam sajtova optimizovanih samo za algoritam, AI Mode daje čiste odgovore. Google rešava problem koji je sam napravio, ali pritom uništava sistem koji ga hrani.

Šta nas čeka u budućnosti

Jasno je da Google o ovome razmišlja već dugo. Za kompaniju koja se bori da pobedi u "AI trci", sudbina običnih sajtova nije prioritet. Njihovi rukovodioci pričaju o tome kako da iskoriste nagomilane podatke za veštačku opštu inteligenciju.

Signali su kristalno jasni: Google će učiniti sve da pobedi, pa makar to značilo i uništavanje interneta kakav poznajemo. Možda će se razviti nova ekonomija oko AI alata, možda će potpisati više ugovora o licenciranju sadržaja sa velikim izdavačima.

Ili će možda ovaj pristup jednostavno srušiti tržište koje podržava pretragu. Koriste godine sakupljanih podataka da rade više sa manje, a ako u procesu unište izvore tih podataka - njihov problem.

Jedna stvar je sigurna: pobeda u AI trci je važnija od sudbine miliona sajtova koji Google hrane informacijama svaki dan.

(Telegraf.rs)

Video: Baka Dubravka dobija platu da čuva unuka

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA