Lansiranje svemirskog teleskopa Džejms Veb ponovo odloženo

Teleskop će raditi na nekoliko stepeni iznad apsolutne nule kako bi registrovao slabo infracrveno zračenje preostalo od početnog praska formiranja zvezda.

Teleskopsko ogledalo Foto: Pixabay

Dugo očekivano lansiranje svemirskog teleskopa Džejms Veb, naslednika legendarnog Habla, prvobitno planirano za 22. decembar odloženo je najmanje dva dana. NASA radi na otklanjanju problema koji se pojavio tokom testiranja pre lansiranja.

Svemirski teleskop Džejms Veb, vredan 10 milijardi dolara, će se “voziti” u svemir na raketi Ariane 5 koju je obezbedila evropska kompanija Arianespace.

Inženjeri u svemirskom centru u Kuruu, Francuskoj Gvajani, su se pripremali da pričvrste zaštitni nosni konus oko teleskopa kada je uočen “problem u komunikaciji između teleskopa i sistema lansirne rakete“, objavila je NASA u blogu.

Ovakvi problemi nisu potpuno neočekivani, ali imajući u vidu cenu ovog teleskopa i njegov potencijalni značaj za nauku, NASA ne želi ni jedan nepotreban rizik.

Ovo odlaganje je samo poslednje u nizu tekućih odlaganja koja su mučila Veb teleskop, čije je lansiranje prvobitno bilo planirano za 2007. godinu.

Svemirski teleskop Džejms Veb je najskuplja i najsloženija naučna letelica ikada napravljena. Dizajniran da otkrije infracrveni sjaj prvih galaksija koje će se “upaliti” nakon velikog praska, teleskop će biti lansiran na “parking mesto” 1,6 miliona kilometra od Zemlje.

Na taj način, astronomi će moći da prate evoluciju galaksija i ulogu misteriozne tamne materije, kao i više o formiranju supermasivnih crnih rupa poput one koja se nalazi u srcu Mlečnog puta.

Veb će takođe biti korišćen za proučavanje atmosfere planeta koje kruže oko obližnjih zvezda, tražeći znake nastanjivosti, dok posmatra planete u našem solarnom sistemu.