
Veštačka inteligencija koristi vaše lajkove da "čita misli"
Uticaj veštačke inteligencije na naš digitalni život postaje sve veći i dublje zadire u sferu privatnosti i ličnih preferencija. Iza svakog lajka koji ostavite na društvenim mrežama krije se dragoceni podatak koji tehnološki giganti koriste na način koji malo ko od nas u potpunosti razume.
Maks Levčin, suosnivač PayPal-a i CEO kompanije Affirm, ukazuje na novu i izuzetno vrednu ulogu podataka o lajkovima u treniranju veštačke inteligencije kako bi donela zaključke koji su više u skladu sa ljudskim rasuđivanjem. Ovo je posebno važno kad znamo da AI sistemi, vođeni matematičkim optimizacijama, često dolaze do sasvim drugačijih rezultata nego što bi ljudi doneli svojim prosuđivanjem.
"Mogao bih da tvrdim da je jedna od najvrednijih stvari koje Facebook poseduje upravo ta planina podataka o lajkovima," kaže Levčin. U trenutku kada veštačka inteligencija doživljava prekretnicu u razvoju, pristup informacijama o "sadržaju koji ljudi lajkuju, koji se koristi za treniranje AI modela, verovatno je jedna od najvrednijih stvari na internetu."
Kako AI koristi podatke o lajkovima da bolje razume ljude
Da bi korigovali "nesavršenosti" veštačke inteligencije, programeri često koriste metodu poznatu kao "učenje kroz ojačavanje sa ljudskim povratnim informacijama" (RLHF). Suština ove metode je da se ljudska perspektiva uključi u proces dok računar formira svoj model, trenirajući ga na podacima koji odražavaju stvarne preferencije ljudi.
Problem je što je ovaj metod skup ako zahteva zapošljavanje ljudskih supervizora koji bi unosili povratne informacije. Upravo tu lajk dugme postaje neprocenjiv izvor podataka za treniranje AI sistema o ljudskim preferencijama bez dodatnih troškova.
Dok Levčin vidi potencijal u učenju AI iz ljudskih preferencija kroz lajkove, veštačka inteligencija već menja način na koji se te preferencije formiraju. Društvene mreže aktivno koriste AI ne samo da analiziraju lajkove, već i da ih predviđaju – što potencijalno čini samo dugme zastarelim.
Stiv Čen, suosnivač YouTube-a, razmišlja da li će lajk dugme uopšte biti potrebno kada AI postane dovoljno sofisticirana da sa 100% tačnosti predvidi šta želite da gledate sledeće, bazirano samo na obrascima gledanja i deljenja. "Do sada je lajk dugme bio najjednostavniji način za platforme da to učine, ali krajnji cilj je da to bude što lakše i tačnije sa bilo kojim dostupnim podacima," objašnjava Čen.
Budućnost digitalnog sadržaja u eri veštačke inteligencije
Drugi veliki uticaj AI biće njena rastuća primena u generisanju samog sadržaja koji izaziva emocionalne reakcije kod ljudi. Već sada, sve veća količina sadržaja – i teksta i slika – koje korisnici društvenih mreža lajkuju su generisani veštačkom inteligencijom.
Ovo otvara pitanje autentičnosti. Tokom poluvremena Super Bowl-a 2024. godine, pevačica Ališa Kiz otpevala je pogrešnu notu koju su primetili svi pažljivi slušaoci. Međutim, kada je snimak njenog nastupa kasnije postavljen na YouTube, ta greška je bila besprekorno ispravljena, bez ikakvog obaveštenja da je video izmenjen.
Uznemirujući trend koji su regulatorna tela za komunikacije (FCC) počela da kontrolišu je upotreba AI za "kloniranje" glasa pojedinca. Zvuči kao da ta osoba govori, ali to može biti prevarant koji pokušava da prevari nečijeg dedu da plati otkupninu ili pokušava da izvrši finansijsku transakciju u njihovo ime.
U budućnosti gde AI uticajni ljudi i botovi komuniciraju neverovatnom brzinom, sama srž onlajn interakcija se menja. Ako lajkovi više ne dolaze od pravih ljudi, i sadržaj više ne kreiraju ljudi, šta to znači za budućnost digitalne ekonomije bazirane na lajkovima?
Možemo zamisliti scenario u kojem veliki deo lajkova nije dodeljen sadržaju koji su stvorili ljudi – niti ga dodeljuju stvarne osobe. Mogli bismo imati digitalni svet preplavljen sintetizovanim kreatorima i potrošačima koji munjevitom brzinom komuniciraju jedni s drugima.
Različite platforme će verovatno primeniti različite mere transparentnosti kako bi korisnicima omogućile da razlikuju autentičan sadržaj i interakcije od onih koje je stvorila ili inicirala veštačka inteligencija.
(Telegraf.rs)
Video: Ugledala je "zver" na zidu: Da je "radila papuča" mogla je da završi u zatvoru i do 12 dana!
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.