Vreme čitanja: oko 2 min.

"Umetnost i vino" - 10. put u Vinogradarevoj kući: Otvaranje postavke je u subotu, 10. juna

Vreme čitanja: oko 2 min.

Više od 300 radova ozbiljnog kulturnog blaga prikazano je tokom ovih deset godina

• 0
Umetnost i vino 2023 Foto: Privatna arhiva

Reprezentativna i tradicionalna izložba, koja objedinjuje izvorno i moderno, arhaično i vanpojavno, "Umetnost i vino" predstavlja se jubilarno - 10. put - u Vinogradarevoj kući u Topoli. Otvaranje postavke je u subotu 10. juna, u 15 časova.

U deceniji za nama, ona je opstala zahvaljujući entuzijazmu i posvećenosti organizatora, vajara Nebojše Savovića Nesa, koji je pronašao najbolji način da promoviše smotru likovnih dela sublimiranog stvaralaštva i hedonizma. Slaveći životno, više od 300 radova ozbiljnog kulturnog blaga prikazano je tokom ovih deset godina.

Uvek istog koncepta, postavka je odraz individualnih doživljaja i emocija vezanih za vinovu lozu, grožđe i vino - inkorporiranih u slike i skulpture 28 renomiranih likovnih umetnika. Oni su i ove godine, na Nesov poziv, našli učešće sa 33 rada. Većina stvaralaca su zrele (posvećene i agilne) ličnosti, koje učestvuju na postavci od samih početaka, a raduje činjenica da svake godine bude angažovan i neko iz mlađe generacije savremenika.

Jedinstvena manifestacija je, gotovo od samog starta, sadržinski i organizaciono, preplitana s vinskim potencijalima Šumadije - "Devetim festivalom šumadijskih vina", a kroz deceniju postojanja je postala jedan od najradosnijih i najpopularnijih događaja obnavljanja i negovanja kulturne baštine u ovom delu Srbije.

Već vekovima, kroz istoriju umetnosti sagledavamo tu neraskidivu sintezu umetnosti i vina.U antičkoj Grčkoj ono je bilo simbol besmrtnosti, a po Bibliji je znamenje radosti. Fascinacija božanskim pićem bila je najizraženija u umetnosti renesanse i baroka - u mnogim kompozicijama izražene čulnosti s Dionisom i Bahusom. Vino je dublet za radost, ali i potištenost, Eros i Tanatos. Savremeni umetnici snažnih stvaralačkih personaliteta, prateći taj osećaj podsticaja radosti življenja, odgovorili su tematski, ali sopstvenim, negovanim estetikama.

Neka od dela - rađenih specijalno za ovu izložbu - strastvenih su boja, pikturalne sočnosti i bleštave svetlosti, druga su svedenija. Zajednički imenitelj je optimizam i dinamična neposrednost. Uravnotežene kompozicije u realnim, metafizičkim i asocijativnim prizorima slika, skulptura i mozaika... slave život kroz plodove i listove vinove loze, ali i svakodnevne rituale ispijanja vina.

Postavku prati i oplemenjuje relevantan katalog, sa svim učesnicima. Umetničko nadigravanje realizovano je kroz nagradu stručnog žirija, koja je ustanovljena pre četiri godine (dosadašnji dobitnici su slikari Slavko Krunić, Milan Miletić, Sergej Aparin i Predrag Todorović). Osobenost izložbe su i glasovi posetilaca, pa se od 2018. godine dodeljuje i nagrada publike. Prošle godine, njen izbor pao je na mozaik Bisenije Tereščenko. Nagrađeni umetnici dobijaju paket najboljih šumadijskih vina - za uživanje i veliki podsticaj u svojim biografijama.

Obožavatelji umetnosti i vina, autentičnu izložbu u Topoli - srpskoj Toskani - mogu da posete do 10. avgusta.