Mlade umetnice iz Srbije u finalu programa nastalog u partnerstvu sa bečkim Muzejom Kvartijer

V. Đ.
V. Đ.    
Čitanje: oko 5 min.
  • 0

Za finale je odabrano sedam perspektivnih mladih umetnica: Krasimira Butseva (Bugarska / Ujedinjeno Kraljevstvo), Marija Iva Gocić (Srbija), Bruna Jakupović (Hrvatska), Milica Mijajlović Živković (Crna Gora), Mila Panić (BiH), Sofija Pavković (Srbija) i Paula Tončić (Hrvatska)

U savremenoj umetnosti uspeh često deluje kao složen i izazovan put, posebno za žene koje se suočavaju s dodatnim preprekama i predrasudama. Svaki korak prema ostvarenju linčih umetničkih snova zahteva hrabrost, upornost i veru u sostveni talenat. Podrška mladim talentovanim umetnicama svakako pridonosi stvaranju okruženja u kojem mogu ostvariti svoj puni potencijal.

Stoga je zaista vredna inicijativa programa mentorstva za vizuelne umetnice koju predstavljaju Nomad – Hrvatski ured za suvremenu umetnost iz Zagreba, Nomarts - Kunstverein zur Schaffung von Kunstsammlungen iz Beča i Fondacija UNIQA SEE FUTURE, koja se sprovodi u partnerstvu s bečkim MuseumsQuartierom. Reč je o programu osmišljenom da podrži i afirmiše mlade vizuelne umetnice iz Jugoistočne Evrope, pružajući im jedinstvenu platformu za umetnički razvoj i međunarodnu vidljivost.

Proces odabira vizuelnih umetnica prvog izdanja programa mentorstva poveren je žiriju istaknutih stručnjaka u sastavu: vizuelna umetnica, ujedno i mentorka projekta Šejla Kamerić, kustoskinja u bečkom MuseumsQuartieru Verena Kaspar-Eisert, nezavisni kustos Tevž Logar, nezavisna kustoskinja Natalija Paunić, direktorka UNIQA SEE FUTURE Foundation Petra Šolman, kustoskinja Lea Vene i kustoskinja i umetnička menadžerka Vanja Žanko.

Sejla Kameric_CEASE pSejla Kameric_CEASE photo by Braca Nadezdichoto by Braca Nadezdic Foto: Braca Nadeždić

Za prvo izdanje programa mentorstva odabrano je sedam perspektivnih mladih umetnica.

Bugarska umetnica s londonskom adresom Krasimira Butseva istražuje napetosti između sećanja i zaborava, istorije izvan arhiva i službenih narativa, te prostore tišine i odsutnosti. Beogradska umetnica Marija Iva Gocić prepliće performans, instalaciju, intervencije vezane za specifične prostore i kolektivne prakse kako bi se pozabavila temama intimnosti i poverenja. Umetnička praksa zagrebačke umetnice Brune Jakupović fokusirana je na teme tela, identiteta i položaja žena u društvu, dok njen rad obuhvata medije poput meke skulpture, filma, teksta, instalacije, poezije, performansa i zvuka. Crnogorska umetnica Milica Mijajlović Živković istražuje lične i kolektivne istorije te kontradikcije ženskog identiteta unutar složenog i promenjivog krajolika postratnog Balkana. Rad bosanskohercegovačke umetnice Mile Panić odvija se na raskršću stand-up komedije i savremene vizuelne umetnosti, s ciljem narušavanja konvencionalnih normi umetničkih institucija i komičarskih prostora, koristeći se humorom za propitivanje struktura moći i društvenih normi. Umetnička praksa beogradske umetnice Sofije Pavković bavi se temama sećanja, identiteta, nasljeđa u odnosu na lično i kolektivno pamćenje. Hrvatska umetnica Paula Tončić, koristeći se nelinearnom naracijom, dokumentuje i arhivira zaboravljene tragove našeg društva, s posebnim fokusom na prisutnost ženskog tela u napuštenim javnim prostorima.

Jedna od njih dobiće priliku učestvovati u opsežnom mentorstvu koje uključuje saradnju i mentorski rad sa Šejlom Kamerić, cenjenom vizuelnom umetnicom čiji opus obuhvata film, fotografiju i instalaciju, a u svom se radu često bavi temama sećanja, traume i identiteta. Njena dela predstavljena su na brojnim međunarodnim izložbama, uključujući one u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu, TATE Modernu u Londonu, MACBA-i u Barceloni, MUMOK-u u Beču te u Centru Pompidou u Parizu.

„Sretna sam što sam dio ovog projekta. Biti mentorica znači mnogo više od prenosa znanja – to je prilika za međusobnu razmenu iskustava, inspiraciju i stvaranje prostora za nova umetnička ispitivanja. Podrška mladim umetnicama mi je posebno važna jer sam svesna koliko je izazovno graditi umetničku karijeru, osobito za žene koje dolaze iz našeg regiona. Ova inicijativa otvara redak, ali preko potreban prostor u kom umetnost može rasti slobodno, iskreno i hrabro“, izjavila je Šejla Kamerić.

Odabrana finalistkinja održaće i samostalnu izložbu u prostoru MuseumsQuartier Freirauma u Beču predviđenu za februar 2026. godine, i ostvariti finansijsku podršku za produkciju i prezentaciju novog rada. MuseumsQuartier, smešten u samom srcu Beča, predstavlja živahno središte savremene umetnosti. MQ Freiraum, smešten u baroknom krilu Fischer-von-Erlacha u MQ-u, posvećen je predstavljanju savremenih umetničkih izložbi s naglaskom na videoradove, instalacije i umetnost koja se kritički osvrće na društveno-političke teme. Ovaj prostor pruža idealnu platformu umetnicima za predstavljanje svojih radova međunarodnoj publici, potičući kritički diskurs i kulturnu razmenu.

Umetnička organizacija Nomarts fokusirana je na strateški razvoj umetničkih zbirki i savjetovanje filantropskih fondacija, dok Nomad povezuje umetnike, javne institucije te privatne i korporativne kolekcije s ciljem zajedničke promocije savremenih umetnika iz Hrvatske i regiona na međunarodnoj sceni. Među ključnim umetničkim saradnjama ističu se Lovro Artuković, Jasmina Cibic, Šejla Kamerić i Zlatan Vehabović, kao i partnerstva s domaćim i međunarodnim institucijama poput Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti u Zagrebu, Muzeja suvremene umjetnosti Zagreb, Umjetničke galerije Dubrovnik, Museum der Moderne Salzburg i MuseumsQuartiera u Beču.

„Ovaj program je iznimno važan jer sustavno prepoznaje i podržava izvanredne umetničke talente iz regiona koji često deluju izvan institucionalnih i produkcijskih okvira. Kroz otvoreni poziv, mentorstvo i izložbu u prestižnom međunarodnom kontekstu poput MuseumsQuartiera u Beču, program ne samo da gradi profesionalne puteve za umetnike nego istovremeno stvara novu platformu za vidljivost i razmenu u jugoistočnoj Evropi. Rad s finalistima pokazao je koliko je ovakva podrška nužna – svaki od njih mogao je biti dobitnik. To je najbolji dokaz da region ima potencijal, ali mu treba infrastruktura, prostor i kontinuitet“, izjavila je Vanja Žanko.

UNIQA SEE FUTURE neprofitna je fondacija osiguravajuće kuće UNIQA, osnovana da bi promovisala filantropiju i pružala podršku mladima i organizacijama koje se svojim veštinama i talentima ističu u području sporta, kulture i održivog razvoja, a deluje na prostoru Jugoistočne Evrope. Direktorka Fondacije Petra Šolman izjavila je: „Vrlo smo sretni i ponosni što smo zajednički s partnerima pokrenuli ovaj vrlo važan i hvalevrijedan projekt koji u potpunosti prati vrijednosti Fondacije UNIQA SEE FUTURE. Kako u umetnosti, tako i u poslovnom okruženju promovišemo i zalažemo se za raznolikost i ravnopravnost, a podupiranjem ovog projekta želimo pružiti priliku talentovanim vizuelnim umetnicama da ostvare svoj potencijal te da svojim vlastitim primerom pozitivno utiču na celu zajednicu. S veseljem iščekujemo nastavak ovog projekta kako bismo svedočili pozitivnim promjenama u životima ovih perspektivnih vizuelnih umetnica jer verujemo da je biti među finalisticama ovakvog projekta veliki uspeh i sjajan 'vetar u leđa' za daljnji razvoj karijere, ali i poticaj za sve ostale koje su na početku svoje umetničke karijere.“

(Telegraf.rs)

Video: Oprez: Srpska agencija bankrotirala, pa nastavila pod novim imenom

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Teme

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA