Više od optičke varke: Tajna priča Salvadora Dalija skrivena u jednoj od njegovih najzagonetnijih slika

V. Đ.
V. Đ.    
Čitanje: oko 3 min.
  • 0
Salvador Dali Foto: Roger Higgins, World Telegram/Wikipedia

U svetu umetnosti, malo je dela koja tako vešto manipulišu percepcijom kao "Adolescencija" Salvadora Dalija. Na prvi pogled, posmatrač je uvučen u optičku iluziju – portret lica sačinjen od pejzaža. Ali iza ove briljantne vizuelne zagonetke krije se duboko intimna, gotovo ispovedna priča o dečačkoj žudnji, parališućem stidu i sećanju koje je oblikovalo život jednog od najvećih umetnika 20. veka.

Kada stanete pred ovo remek-delo iz 1941. godine, gotovo je nemoguće ne podleći prvoj impresiji. Nos formiran od figure žene, oči od kuća u daljini, usta od dečaka koji se skriva. Većina posmatrača tu se i zaustavlja, zadovoljna otkrićem pametne iluzije. Ali Salvador Dalí nikada nije bio umetnik površnosti. On poziva na dublje kopanje, na dešifrovanje sveta koji je stvorio. Ako dopustite očima da se prilagode, iluzija lica se raspada, a pred vama se otvara složena scena: žena u meditativnoj pozi na obali, dečak koji se pripija uz nju, brda, preorana polja i udaljeni arhipelag. Scena deluje mirno, ali je nabijena potisnutom energijom.

Da bi nas dodatno zbunio, Dalí ubacuje tragove koji naizgled vode u pogrešnom smeru. U gornjem levom uglu, gotovo nevidljivo, ispisane su reči "Pour Vous" (Za vas). To je bio naziv popularnog francuskog filmskog časopisa koji je ugašen usled nemačke okupacije – suptilan komentar na nestanak jedne kulturne epohe. Figura žene, kako sugeriše njen profil, mogla bi biti tada poznata austrijska glumica Beti Stokfild. Ali ovo su samo dimne zavese, slojevi koje treba oljuštiti da bi se došlo do istine.

Ključ za razumevanje slike leži u Dalijevom čuvenom "paranoično-kritičkom metodu" – tehnici koju je sam razvio kako bi "sistematizovao konfuziju" i materijalizovao svoje najdublje opsesije i strahove. Kroz ovaj "kontrolisani haos", on je težio potpunom diskreditovanju objektivne stvarnosti, tvrdeći da su slike iz podsvesti jednako validne, ako ne i validnije od onoga što vidimo budnim očima.

Upravo ovde leži srž "Adolescencije". Kada se razgrnu svi lažni tragovi, otkriva se prava, duboko lična priča. Dečak na slici nije bilo koji dečak – to je sam mladi Salvador Dalí. A žena koja dominira kompozicijom nije glumica, već centralna figura njegovog detinjstva – njegova voljena i obožavana dadilja, Lusija.

Otkrićem njihovog pravog identiteta, slika prestaje da bude puka optička varka i postaje pozornica za jedno formativno, traumatično sećanje. Dalí nas vraća na dan vojne parade u njegovom rodnom Figerasu. Tada je, kao dečak, prvi put ugledao devojku po imenu Galučka, koja je postala predmet njegove silne, gotovo bolne erotske fiksacije. Preplavljen bujicom do tada nepoznatih osećanja – snažnom žudnjom pomešanom sa jednako snažnim, parališućim stidom – mladi Salvador nije mogao da podnese njen "nepodnošljivi pogled". Jedino utočište od te bujice emocija pronašao je skrivajući se iza leđa svoje sigurne luke, svoje dadilje Lusije.

Tako se ceo pejzaž pretvara u mapu Dalijeve psihe. Stena u obliku ženskog tela predstavlja stabilnost i zaštitu koju mu je pružala dadilja, dok se on, malen i ranjiv, skriva od sveta i od sopstvenih probuđenih nagona. Slika je, dakle, zamrznuti trenutak unutrašnjeg konflikta – borbe između želje da se gleda i straha od toga da se bude viđen.

"Adolescencija" je mnogo više od ingeniozne iluzije. To je vizuelni dnevnik, psihoanalitička autoportret koji počinje kao intelektualni izazov ("Šta je ovo što vidim?"), a završava se kao duboko emotivno putovanje u srž ljudske ranjivosti. U konačnici, slika ne govori samo o tome šta mi vidimo, već o dubokom, ponekad zastrašujućem osećaju onoga što znači biti viđen.

(Telegraf.rs/izvor: Instagram/matthewolivierx)

Video: Biljana Cincarević u podkastu "Glasno" o svojoj knjizi, drevnim mudrostima i moći umetnosti

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA