Jedan od najboljih harfista sveta nastupa u Beogradu, de Mestr: Sa Beogradskom filharmonijom osećam povezanost
Muzičar Gzavije de Mestr, jedan od najpoznatijih harfista današnjice, izjavio je danas da će večeras u Kolarčevoj zadužbini, uz pratnju Beogradske filharmonije (BF) i pod dirigentskom palicom Rodolfa Baraeza, izvesti koncert za harfu Fransoa-Adrijena Boaldjea iz 1800. godine, ističući da se raduje nastupu i da očekuje snažnu emotivnu razmenu sa beogradskom publikom.
Pre probe sa orkestrom u Kolarcu, De Mestr je rekao za Tanjug da je "veoma srećan“ što ponovo nastupa u Beogradu i da sa Filharmonijom oseća snažnu muzičku povezanost.
"Pokušavamo da budemo spremni, naravno. To je divan orkestar. Bio sam ovde pre nekoliko godina i veoma sam srećan što sam ponovo došao. Sjajni muzičari. Osećam veliku podršku i mnogo se radujem večerašnjem nastupu“, rekao je on.
Kako je istakao, ovo je njegov drugi nastup sa BF, a posebno ga raduje to što publika večeras sluša repertoar koji se retko izvodi.
"Radi se o veoma dobrim muzičarima, i možda repertoar nije toliko poznat jer nije svakog dana moguće čuti koncert za harfu. Ali osećam veliki entuzijazam i veoma sam srećan što mogu da promovišem harfu ovde u Srbiji“, rekao je De Mestr.
Govoreći o uvreženoj predstavi da je harfa tipično ženski instrument, podsetio je da je taj pogled istorijski nastao u visokim društvenim krugovima, ali da se danas brzo menja.
"Nekada je bilo tako, jer je harfa bila instrument dama iz visokog društva. Još od Marije Antoanete, koja je donela harfu u Pariz i Versaj. Ali to se menja. Na primer, predajem u Hamburgu i sada je polovina mojih studenata muškarci. Mislim da se imidž menja, što je dobro, jer naravno, mnogi sjajni svirači su žene, ali harfa nije samo salonski instrument. Ona je pravi solo instrument koji bi trebalo smatrati ravnopravnim svakom drugom“, naglasio je on.
Na pitanje koliko vremena dnevno provodi uz harfu, De Mestr se našalio da mu instrument predstavlja i podršku i izazov.
"Ponekad mi je najbolji prijatelj, a ponekad najveći neprijatelj. Ali rekao bih da nije uvek lako, jer kada mnogo putujete, ponekad vas harfa ne čeka u hotelskoj sobi. To je veliki logistički izazov. Ali volim da vežbam oko tri sata dnevno kada sam slobodan“, kazao je harfista.
Video: Jedan od najboljih harfista sveta Gzavije de Mestr nastupa sa Beogradskom filharmonijom
O ritualu pred nastup, De Mestr je istakao da mu je na dan koncerta najvažniji psihički mir.
"Obično volim da se odmorim ujutru, kao danas, i da se odmorim popodne kako bih ‘ispraznio glavu’. Ranije sam radio mnogo stvari, odlazio bih u obilazak grada i slično. Ali sada, kako bih zadržao fokus i koncentraciju, više volim da budem sam i da nemam previše uzbuđenja oko sebe“, objasnio je muzičar.
Govoreći o tome što je inspirisao savremene kompozitore da pišu nova dela za harfu, De Mestr je rekao da to vidi kao profesionalnu i umetničku odgovornost.
"Sada sam u srećnoj situaciji da sam poznatiji, pa mogu da zamolim veoma poznate kompozitore da pišu za moj instrument. Smatram da je to moja dužnost kao ambasadora harfe da promovišem nova dela i nove narudžbine. Tako je Kaja Saariaho napisala predivan koncert pre nekoliko godina, a pre dve godine Peter Etveš, neverovatno delo koje volim da sviram. I veoma sam uzbuđen zbog naredne kompozicije, to će biti koncert za harfu Toma Dona. Mislim da je izuzetno važno da harfa dobija nova dela, jer nam nedostaju poznati koncerti za harfu“, rekao je De Mestr.
De Mestr je istakao da će večeras biti izvedeno delo Francoa-Adrijena Boaldjea, opisavši ga kao "prelep francuski koncert za harfu“ napisan 1800. godine.
"Boaldje je bio veoma poznat operski kompozitor, pa je stil negde između klasicizma i belkanta. To su prelepe melodije, veoma dobro napisane i muzika koja se zadrži u mislima nakon koncerta. Nadam se da će publika uživati“, rekao je harfista.
Osvrćući se na saradnju sa maestrom Rodolfom Baraezom, naglasio je da je pred njima prvi zajednički nastup.
"Ovo je moja prva saradnja sa maestrom večeras. On je mlad dirigent iz Venecuele, veoma talentovan i odlično pripremljen. Veoma se radujem što ću svirati sa njim“, naveo je De Mestr.
Na kraju je poručio da veruje da će publika i večerašnje izvođenje biti povezani univerzalnim jezikom muzike.
"Mislim da je ponekad element iznenađenja važan, jer ljudi ne znaju tačno šta da očekuju. Ali muzika je univerzalni jezik i verujem da će emocije biti ono što će nas sve povezati večeras na koncertu“, zaključio je De Mestr.
De Mestr je stekao reputaciju jednog od najkreativnijih i najneobičnijih muzičara svoje generacije, izvodeći na harfi dela koja obično izvodi ceo orkestar.
Kao prvi francuski član Bečke filharmonije, izgradio je solističku karijeru sarađujući sa vrhunskim orkestrima i dirigentima poput Kristjana Jarvija, Rikarda Mutija i Andre Prevena.
(Telegraf.rs/Tanjug)
Video: Konferencija povodom saradnje Beogradskog dramskog pozorišta i BDT-a iz Sankt Peterburga.
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.