"Čovek u ljudima": Dragan Petrović Pele o svom liku u filmu "Linija" i nasleđu doktora Miodraga Lazića
U atmosferi intenzivnog snimanja filma "Linija" na VMA, delu inspirisanom izuzetnim životom i radom doktora Miodraga Lazića, glumački velikan Dragan Petrović Pele otvara dušu i sa našim čitaocima deli svoje viđenje lika Đorđa, izazove rada na autentičnim lokacijama, kao i univerzalne poruke koje film nosi. Poznati glumac ističe da je ovo filmsko ostvarenje mnogo više od ratne drame - to je duboko promišljanje o ljudskosti, odgovornosti i neprestanoj potrazi za smislom u najmračnijim vremenima.
Film "Linija" oživljava motivima iz potresnog „Dnevnika ratnog hirurga“ dr Miodraga Lazića, heroja iz Niša, koji je 1992. godine napustio sigurnost civilnog života kako bi se posvetio spasavanju ranjenika u ratnoj bolnici "Žica" na sarajevskom ratištu. Njegovo delovanje dramatično je smanjilo smrtnost, a hiljade hirurških zahvata izveo je u nemogućim uslovima, služeći svima, bez obzira na poreklo.
O liku Đorđa
Dragan Petrović Pele tumači ulogu Đorđa, lika koji predstavlja vitalni stub bolnice i podršku svima koji se u njoj nađu. "Ja tumačim lik Đorđa. To je... jedan vrlo zanimljiv i interesantan karakter u ovom filmu, koji ne izlazi iz bolnice i tu je, ono što bi rekli, ne dečko nego starac za sve, je l' da?", objašnjava Petrović, sa osmehom koji odaje duboko razumevanje svog junaka. Dodaje da je Đorđe tu "da se nađe, sve što treba, onima koji su na nesreću u toj bolesti", čime naglašava njegovu humanost i posvećenost.
Video: Dragan Petrović Pele o filmu Linija i o doktoru Miodragu Laziću
Atmosfera na setu
Snimanje filma odvija se u pravom bolničkom okruženju, što ekipi postavlja jedinstvene izazove i zahteva visok stepen odgovornosti. "Pa svakako da je drugačija atmosfera. Mislim, ovo nije klasičan set, ovo je bolnica koja radi, znate", ističe glumac, naglašavajući realnost situacije. "I vi sad ne možete da izbegnete to da se ne sretnete sa pacijentima, sa lekarima koji ovde rade, oni rade svoj posao, vrlo odgovoran i važan posao, a mi radimo jedan drugi posao koji nije toliko važan i odgovoran."
Ova distinkcija između glumačke umetnosti i vitalne medicine je za Peleta ključna. "Uglavnom, na setu ne može niko da strada, je l' da? A u njihovim zadacima, poslovima, koji su zaista jako odgovorni i važni, tu ipak su u pitanju ljudski životi", kaže on, naglašavajući teret odgovornosti koji nose pravi medicinski radnici.
Priprema za ulogu
Iako je uloga duboka i emotivno zahtevna, Pele ističe da mu priprema nije predstavljala preterani emotivni teret, zahvaljujući njegovoj specifičnoj metodologiji. "Meni nije bilo teško emotivno da se pripremim. To je odgovoran posao, znate. Što više znate o stvarnim likovima, to vam je teže", objašnjava. Upravo zbog toga, on namerno izbegava preveliko istraživanje istorijskih činjenica dok radi na liku. "Ja izbegavam da uopšte slušam to. Oslobađa me neke dodatne odgovornosti i opterećenja koje mi nije potrebno u trenutku dok radim na tom karakteru", kaže Petrović, otkrivajući svoj pristup koji omogućava umetničku slobodu, a istovremeno poštuje kompleksnost priče.
Lična veza sa temom
Zanimljiv je podatak da Dragan Petrović nije poznavao rad doktora Lazića pre rada na filmu, već je za njega saznao tek kada je doktor preminuo tokom pandemije koronavirusa. Ipak, sudbina je htela da ga sa tematikom poveže na ličnom nivou. "Ja sam imao drugi jedan primer iz života, jednog svog prijatelja, koji je tu negde u vreme kad je i doktor Lazić preminuo, isto izgubio život od pandemije", priseća se Pele. "On je i predavao na Medicinskom fakultetu u Beogradu i radio u Urgentnom centru." Kroz razgovore sa ovim prijateljem, koji se nalazio u sličnoj poziciji heroja i lekara, Petrović je "slušao te priče", koje su mu pružile dublje razumevanje sveta u kojem je dr Lazić delovao. "Tako da sam ja iz razgovora sa njim, a bio je isto u sličnoj situaciji kao Miodrag Lazić, mislim... tako da sam ja od njega slušao te priče... Ali o doktoru Miodragu Laziću sam saznao u onom trenutku kad je, nažalost, preminuo", zaključuje glumac.
"Čovek u ljudima": Srž filma i univerzalna poruka
Film "Linija" ne fokusira se isključivo na rat, već na dublju, univerzalnu priču o ljudskom duhu i neprestanoj potrazi za identitetom i svrhom. "Ovaj film je o čoveku u ljudima, znate", s dubokim uverenjem kaže Petrović. "Svaki čovek, možda i ne mora da definiše baš tako tačno, je l' da, ali oseća da ga neka, neka sila čitavog života tera na nešto, znate."
Ova potraga za unutrašnjim bićem i smislom dostiže vrhunac u prelomnim životnim trenucima. "I onda kad dođete u godine kad možete da definišete eventualno neke stvari, setite se šta vam je najviše nedostajalo, pošto nijedan čovek nije ostrvo, je l' da, što kaže Hemingvej, znate, to je čoveku u ljudima", citira Pele, povezujući svoju glumačku filozofiju sa čuvenom literarnom misli. "Mi zapravo čitavog svog života tragamo za čovekom u ljudima. I kad se pojavi neko ko suvereno je probudio tog čoveka u sebi, je l' da? Mi gledamo i ne znamo šta nas to uzbuđuje", dodaje, ističući da je prepoznavanje te iskonske ljudskosti u drugima ono što nas duboko dira.
Petrović naglašava da je "Linija" "vrlo važna, ozbiljna, ako hoćete i tragična tema." Umetnički pristup takvoj priči mora biti poseban. "Uvek kad se bavite tim temama, to su onako... vi morate na poseban način da pristupite iz, iz onog specijalnog ugla što bismo rekli, je l' da? Niste oslobođeni odgovornosti kao kad radite neku komediju ili tako neku ovaj fikciju dramsku, bilo kog oblika." Stoga, film "traži dodatnu odgovornost" od svih aktera.
Video: Bili smo na snimanju filma Linija o Miodragu Laziću na VMA
Umetnički izazovi: Portretisanje stanja, a ne samo radnje
Na pitanje o upečatljivim i teškim scenama, glumac nudi dublji uvid u glumački proces. "Uh... Pa znate, kad igrate... u najlepšem smislu... ovaj film obuhvata taj epsko-lirski i dramski oblik", objašnjava. "Kad igrate stanje, vi ne možete doslovno da to odigrate. Kako da igrate stanje, je l' da? Morate nekim sredstvima, izražajnim sredstvima, je l' da? Morate da radite neku radnju, počev od proste fizičke radnje." Zbog toga, snimanje nije "teško" u uobičajenom smislu, već "složeno".
Vizija reditelja i duboka poruka filma
Film je u poodmakloj fazi snimanja, sa već više od dve trećine materijala u "kutiji". Iako se producenti brinu o tačnim brojkama, Pele se fokusira na umetnički proces.
Zaključujući razgovor, Dragan Petrović Pele rezimira suštinu filma „Linija“ sa emotivnom snagom: "Ova priča, okolnosti su takve da se ona dešavala u ratnom okruženju. A ova priča je o spašavanju čoveka, ne samo njegovog fizičkog bića, nego spašavanju duše. Ja mislim da je to najtačnije." Veruje da je reditelj Dragan Aleksić, koga opisuje kao "divnog čoveka i divnog reditelja", uspeo da "ovu priču sjajno vodi i mislim da je vodio u tom pravcu ako se ne varam."
Film "Linija" obećava da će biti mnogo više od istorijske drame, nudeći publici duboko promišljanje o ljudskosti, žrtvi i neprekinutoj niti nade, čak i kada je sve oko nas razoreno.
(Telegraf.rs)
Video: Počeo pljusak! Spremite kišobrane i kabanice ako živite u ovom delu zemlje
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.