Elina Garanča, najbolja Karmen današnjice, podigla na noge publiku na Tašmajdanu

Francuska opera "Karmen" je prvi put u Beogradu predstavljena u koncertnoj verziji

  • 1
Karmen Zorza Bizea Elina Garanča Foto: ATA Images

Koncertno izvođenje čuvene opere "Karmen" Žorža Bizea oduševilo je sinoć gotovo prepun stadion Tašmajdan, zahvaljujući mecosopranu, svetskoj zvezdi Elini Garanči, koja je efektno nastupila u naslovnoj, glavnoj ulozi fatalne junakinje - španske Ciganke.

Operski spektakl koncert je realizovan u okviru festivala BELEF uz produkciju poznate koncertne agencije i muzičke kompanije "SkyMusic", koji je ljubiteljima scenske umetnosti pružio sat i po ubedljive vokalne lepote neprikosnovene solistkinje iz Letonije, uz orkestar Srpskog narodnog pozorišta (SNP) iz Novog Sada.

Francuska opera "Karmen" je prvi put u Beogradu predstavljena u koncertnoj verziji, ne kao pozorišna predstava, na koju je publika navikla, te je bilo neobično biti svedok prilično skraćene verzije antologijske muzičke melodrame o specifičnom ljubavnom trouglu.

Libreto tandema Meijak - Alevi napisan je prema poznatom romanu Prospera Merimea, objavljenog u hiljadu izdanja, na muziku kompozitora opere Žorža Bizea.

Elina Garanča je u sat i po napravila presek grandiozne opere iz četiri čina te višeslojne priče, koja je scenski postavljena prvi put u Parizu 3. marta 1875, a u Beogradu je premijerno izvođenje imala pre skoro celog veka - 6. aprila 1923. godine.

Mecosopran Garanča čarobnim glasom je apsolutno dominirala koncertom, iako je uz sebe imala dostojne međunarodne umetnike na visokom nivou - tenor Džonatan Tetelman i bas Kostas Smoriginas, dok je dirigent bio Karel Mark Čišon. Uloga Mikaele pripala je hvaljenoj srpskoj operskoj umetnici - sopranu Mariji Jelić.

Svetska zvezda, čiji vokal krasi albume prestižne diskografske kuće "Dojče gramofon", smatra se za najbolju Karmen današnjice, prema oceni stručnjaka iz sveta opere.

Iako izgledom nimalo ne liči na kobnu junakinju španske strasti i krvi, Garanča kao plava dama je izvanrednom i vanserijskim bojom glasa nekako nadomestila ta nepodudaranja.

Radnja se odvija u Sevilji, 1820. godine, kada lepotom, stasom i glasom, svojim plesom i pesmom (anti)junakinja Karmen zavodi suprotni pol, a posebno srce zaigra dvojici suparnika - Don Hose kao narednik (tenor) i Eskamiljo - toreador (bariton).

Neizbežna tragedija čeka Karmen, nesrećnu heroinu, koja je bila prilično neustrašiva i jaka, prkoseći onome koji će joj doći glave, čak iako je donekle očekivala da cje na taj način skončati.

Naravno, koncertna verzija “Karmen” ne može dočarati operu u punom, snažnom scenskom obliku, jer je proscenijum za soliste prilično ograničen i ne dozvoljava da se oni glumački i emotivno dovoljno razmahnu.

Time je akcenat stavljen na dirigernta i orkestar na prostranoj pozornici, i publika je uživala najviše u solistima koji su zaista oduševili nekoliko hiljada posetioca na Tašmajdanu.

Njeno izvođenje Karmen u Metropoliten operi ođeknulo je u operskom i umetničkom univerzumu, a prestižni list “New York Times” ga je opisivao samo u vidu pohvala, čak je zaključak bio da je to najbolje izvođenje ikada.

Talentovana operska diva Elina Garanča je na svetski operski tron krenula iz rodnog grada Rige, preko Frankfurta, Beča i Minhena, da bi stigla do Londona i Njujorka, a sada je prvi put u karijeri posetila Beograd na novoj post-kovid turneji.

(Telegraf.rs/Tanjug)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA