≫ 

Za njega je Džimi Hendriks rekao: "Ovaj gitarista je bolji od mene". Besmislena smrt vanvremenskog talenta

Neka svemir pljune moje lice

  • 0
Terry Kath Teri Ket Printskrin: YT/Terry Kath Spotlight

Možda su neki životi besmisleni. Ali postoje i besmislene smrti. Smrti, ničim opravdane. A rok muzika vrvi od njih...Hendriks, Bonam, Brajan Džons... Tek su neka od duboko "opevanih" imena iz te priče. Ipak jedno je gotovo zaboravljeno...

- Ovo je najbolji bend koji sam čuo u životu - izgovorio je Džimi Hendriks slušajući grupu Chicago Transit Authority, u bekstejdžu legendarnog kluba Whisky a Go Go, 1969. godine. I dodao:

- Ovaj gitarista je bolji od mene.

Čikago, Chicago Foto: Profimedia/Shutterstock Editorial/Andre Csillag

Takve izjave nisu hranile samo njihov ego. Bila je to hrana za njihovu dušu. Dve godine ranije u Čikagu je formirana postava koja je želela drugačiji zvuk. Želeli su da sviraju r'n'r "obojen" duvačima. Neobičan eksperiment za to vreme. Ne obraćajući previše pažnju na drugačija mišljenja, daju sebi ime Big Thing, ali ga ubrzo menjaju u Chicago Transit Authority, po ideji Džejmsa Vilijama Guersia, producenta zbog koga se sele u Los Anđeles, u cilju uspostavljanja saradnje i konačnog proboja na šire tržište.

Njihov prvi album, objavljen u aprilu 1969. godine, bio je dvostruki, što je tada bilo potpuno neuobičajeno. I još nešto je bilo neobično: Svi odreda u grupi su bili vrhunski instrumentalisti. No jedno ime je gotovo odmah ostalo upamćeno. I u autorskom i u sviračkom smislu. Terry Kath!

Ako postoji neka čudesna kompozicija kojom je ne samo otvoren jedan album, već i čitava karijera nekog benda, onda je to "Introduction" grupe Chicago, sa njihovog prvog albuma, koju je upravo napisao gitarista Teri Ket. I otpevao, svojim prekrasnim blues baritonom. Ne treba ovde preskočiti ni njegov neobični eksperiment, kompoziciju "Free Form Guitar", koju je možda najbolje opisao njihov trubač Li Lugen:

- Teri je radio sve ono što je i Hendriks radio, pre nego što smo uopšte i čuli da Hendriks to radi.

Ili kako je to i sam Ket izjavio za časopis "Guitar Player", u jednom od retkih intervjua koji je uopšte i dao:

- Džimi je svirao sve stvari koje sam oduvek imao u glavi. Nisam mogao da poverujem šta slušam, kada sam ga prvi put čuo.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A post shared by Chicago The Band (@chicagotheband)

Ipak, album je dosegao tek sedmnaestu poziciju na top listama u Americi, dok je istovremeno grupa Blood, Sweat and Tears koja je imala sličan pristup, već zasela na vrhove top lista popularnosti. U to vreme, istoimeni gradski prevoznik u Čikagu im je zapretio tužbom zbog korišćenja njihovog imena, pa grupa skraćuje ime u Chicago i ulazi u studio, kako bi snimili drugi album.

Na tom ostvarenju (dupli album, takođe), pored ostalih kompozicija nalazi se i "25 Or 6 Tu 4" u kojoj je sublimirano sve ono što inače i čini grupu Chicago: čudesna melodičnost, izuzetna virtouznost i vanvremenska solo partija Terija Keta. Ta ploča im uveliko otvara put ka Evropi. Na njihovoj prvoj turneji u Britaniji svi su se ophodili prema njima kao prema istinskim umetnicima. Kompozicija "Make Me Smile" (takođe na drugom albumu), već je dosegla Top Ten pozicije.

Grupa je slavila uspeh, ali tu počinju i prvi problemi. Droga i alkohol su već uveliko prisutni. Čini se da je sve to najteže podnosio upravo onaj ponajbolji medju njima - Teri Ket .Kada su se po drugi put našli u Britaniji, interesovanje publike se već u dobroj meri ohladilo, a Ketov autodestruktivni sindrom dolazi do punog izražaja. Naime, na konferenciji za štampu, frustriran interesovnjem novinara za Džimija Pejdža i Erika Klaptona uzviknuo je:

- Clapton, he sucks! Fuck you England, you motherfucking' teabag faggot motherfuchers!

Ipak, i pored toga što se ostatak benda zaista stideo ovakvih reči, Teri i dalje ostaje njihov muzički lider. No iako je Chicago neosporno bio dobar bend, sreće u grupi je bilo sve manje i manje. Pritisnuti stalnom potrebom da pišu hitove, sve dublje su tonuli u mrak opijata. U međuvremenu, Ket je počeo upražnjavati još jednu, sasvim čudnu pasiju. Već dosta ranije bio je opčinjen oružjem, sakupljao ga je i kupovao svuda, tako da ga je često imao uz sebe i na dohvat ruke.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A post shared by Chicago The Band (@chicagotheband)

Na užas ostalih, počeo je sam sa sobom da igra ruski rulet. Ostavio bi jedan metak u burencetu, zavrteo ga, a potom prislonivši cev sebi na glavu, povlačio oroz. Tako je bilo sve do te kobne noći 23. januara 1978. godine, kada je ostao sam u kući sa prijateljem i roudijem grupe, Donom Džonsonom. Prema njegovim rečima Teri je čistio poluautomatski pištolj kalibra 9mm na kuhinjskom stolu, pa ga je Don zamolio da bude pažljiv, ali ga je Ket uveravao da ne brine, jer je pištolj prazan. Zatim je iznenada vratio šaržer unutra govoreći:

- Šta misliš da ću uraditi? Opaliti u svoj mozak?

Potom je prislonio cev na svoju glavu, ne znajući da se u šaržeru nalazi jedan metak. Džonson tvrdi kako mu se čini da je slučajno povukao oroz. Slučajno ili ne, ostao je na mestu mrtav. Krv je bila na sve strane. Kasnije su se počele širiti glasine da je u pitanju bilo samoubistvo, ali Ketovi prijatelji takvu mogućnost odlučno odbijaju.

Ostali članovi grupe Chicago su nakon ovog razmišljali o njenom gašenju, a zatim su odlučili da se suoče sa smrću svog prijatelja i nastave dalje. Mnogi danas na taj način i dele karijeru ovog benda: Na onu sa, i onu bez Keta.

U znak sećanja na svog oca, i želji da ono što je uradio ne padne potpuno u zaborav Mišel Ket Sinkler, Terijeva kćer iz drugog braka, koja je bila beba kada se nesreća dogodila, 2017. godine je producirala i režirala dokumentarni film o njemu pod nazivom "Chicago - The Terry Kath Experience". Možda je ovu priču najbolje završiti sa rečima legendarnog Džoa Volša, koji se proslavio u grupi Eagles, a inače vazio je za Ketovog velikog prijatelja i poštovaoca:

- Sve što mi gitaristi treba da radimo i sledimo, nalazi se na tih prvih par albuma grupe Chicago. Jako mi je žao što mladi nisu imali priliku da ga vide uživo - to je potpuno druga dimenzija. Napisao je mnogo toga i danas je njegov gitarski rad i doprinos potpuno zaboravljen, što je velika sramota, jer je bio pravo "čudovište" na gitari. Sve se dogodilo u trenutku dok je stvarao svoju prvu solo ploču. Da je dočekao njeno objavljivanje, mislim da bi mnogo toga išlo sasvim drugačijim tokom. Ovako je sve jedna potpuna nesreća.

(Goran Živanović)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA