≫ 

Dado Topić za Telegraf.rs: O grupama Time i Korni, Beogradu i "vremenu koje je bilo dobro za sve bendove"

Tokom godina Dado i Beograd su bili i ostali neraskidivo vezani, još iz vremena daleke 1968. kada je sa svojim Dinamitima osvojio "Zlatnu gitaru" Beograda

  • 0
dado topic Foto: Wood RS

Postoji nekoliko trenutaka u istorijatu ex-Yu rokenrola gde se domaća scena po kvalitetu i raznolikosti gotovo izjednačila sa onim što se tada događalo u svetu. Jedan od takvih trenutaka svakako se odnosi na rane sedamdesete godine, kada su svoje prve albume objavili grupa Time, Josipa Lisac, Korni grupa, Drago Mlinarec, Indexi, Yu grupa i Pop mašina. U tom pionirskom redu, pravi kamen međaš, pa možemo reći i apsolutni presedan, bio je prvenac grupe Time.

Objavljen '72. godine i sa ove vremenske distance deluje gotovo pa nestvarno, a samo nekoliko godina pre izgledalo je potpuno neverovatno da se u jednoj socijalističkoj zemlji pojavi jedan tako svirački kompetentan bend, odnosno autor i pevač takvog kalibra kakav je Dado Topić. No on nije bio samo to, već i mnogo više - bio je duhovni vođa svoje grupe ali i svih onih koji su tih godina u muzici tražili nešto mnogo značajnije i dublje od puke zabave i razbibrige.

dado topic Foto: Wood RS

Tokom godina Dado i Beograd su bili i ostali neraskidivo vezani, još iz vremena daleke 1968. kada je sa svojim Dinamitima osvojio "Zlatnu gitaru" Beograda, preko prvih snimanja u "Studiju VI" koje im je organizovao Kornelije Kovač, dolaska u Korni grupu i mnogo čega drugog. Zato se ovom gradu uvek i sa dužnim poštovanjem i vraćao, a razgovor koji sledi upravo je i vođen nakon beogradskog koncerta njegove grupe Time After Time, u Botaničkoj Bašti 24. ovog meseca.

  • Pre grupe Time bio si član Korni grupe i legendarnih Dinamita koje su još zvali "Genijalci iz Osijeka", gde su pored tebe bili Josip Boček, Alberto Krasnići i Ratko Divjak. To je bio bend koji je na tada aktuelnim gitarijadama gotovo redovno pobeđivao tadašnju elitu bendova. Ipak, ti ne odbijaš poziv Kornelija Kovača da dođeš u Beograd i priključiš se Korni grupi. Upravo sinoć si imao koncert u Beogradu, čini se da je dosta toga u vezi tvoje karijere vezano za ovaj grad.

Tako je, i sa Dinamitima smo slavu stekli u Beogradu, svirali smo često u Domu omladine. Što se tiče Korni grupe, volio sam taj bend jer se uglavnom radilo o autorskom materijalu, a Dinamiti su ipak bili cover bend, svirali smo soul i blues, pa mi je kod Kovača svakako bilo dosta interesantnije u smislu tog autorskog, kreativnog angažmana. Kasnije u grupi Time, već od drugog albuma smo imali ugovor sa RTB-om i taj ugovor još uvek vredi, tako da su se te mnoge profesionalne stvari, kako i sam kažeš, događale u Beogradu i oko Beograda.

  • O čemu si na neki način ispričao priču kroz kompoziciju "Rock'n'roll u Beogradu".

Pa između ostalog. Želeo sam na neki način povezati tu sponu sa Beogradom, pa je ta pesma tako i nastala.

  • U Korni grupi si bio relativno kratko. Po jednoj priči, to je zbog nezadovoljstva tom dvosmernom fazom benda, jer je Korni grupa imala i te neke kompozicije koje su bile približnije šlagerima, nasuprot njihove progresivne faze rada. Opet, sa druge strane, postoji i priča da si osećao nezadovoljstvo jer se tvoje pesme nisu pojavljivale na pločama Korni grupe, a u studiju je snimljeno samo nekoliko tvojih kompozicija - "Prvo svetlo u kući br. 4", "Žena je luka a čovek brod"... Šta je prava istina?

Istina je da sam ja hteo da se autorski izrazim i trebao mi je moj bend, zato sam i složio tu ekipu, odnosno grupu Time i odmah smo počeli autorski da delujemo. U Korni grupi sam naučio neke vrlo važne profesionalne stvari, sa Batom sam bio i ostao prijatelj i dobro je da smo to tako napravili, mislim da je to važno i za historiju muzike na Balkanu.

  • Čija je u osnovi bila ideja u vezi osnivanja grupe Time? Kakvu je ulogu tu imao Vladimir Mihaljek Miha?
dado topic Foto: Wood RS

Pa ne baš neku preveliku. On je u to vreme bio menadžer nekakvog pop mejnstrima, radio je sa kojekakvim bendovima, ali tačno je da smo na samom startu imali neke dogovore sa njim što se tiče organizacije turneja i koncerata, ali sve ostalo smo sami radili.

  • U trenutku kada si iz Beograda odlazio za Zagreb, jesi li imao faktički formiran bend?

Imao sam na raspolaganju Ratka Divjaka, Joza Boček je takođe bio pozvan da svira, međutim on nije mogao zbog obaveza prema Korni grupi pa je uletio Vedran Božić, a zatim su i ovi ostali pristali na suradnju. Mada, ja sam htio da moj bend bude nastavak rada Dinamita iz Osijeka, ali uspio sam samo Raleta da dobijem.

  • Znači, razmišlajo si da u tom novom bendu svira i Alberto Krasnići?

Tako je.

dado topic Foto: Wood RS
  • Iz kog razloga to nije moglo da se ostvari?

To je bilo zbog obiteljskih poslova. On je morao da nastavi biznis svoga tate, pa iz tog razloga nije mogao da se profesionalno bavi muzikom.

  • Kada su nastajale te kompozicije koje će se ubrzo naći na prvom albumu grupe Time? Da li je nešto od toga nastalo dok si još uvek bio u Beogradu?

Jeste. Ja sam radio stalno i uspeo sam sa Batom da se dogovorim samo za "Prvo svetlo u kući br. 4" i ovu koju si ti pomenuo ("Žena je luka a čovek brod", op. autora), tako da smo neke stvari ipak snimili, ali dalje nismo mogli jer je Kovač rekao da Korni grupa svira samo njegove stvari, pa sam ja praktično sa spremnim materijalom otišao u Zagreb.

dado topic Foto: Wood RS
  • Mnogi prvi album grupe Time i danas smatraju istinskim međašem ex Yu rocka, ipak i pored takve ploče, grupa je ubrzo počela da se osipa.

To je sa neke strane čak i logično. Kada su se ljudi malo oprobali u tim studijskim poslovima i kad su uhvatili malo slave, onda su samostalno odlučili da se zaposle na neka druga radna mesta, Rale je prihvatio posao u Big bendu u Ljubljani, Vedran i Pop su išli sa Boškom Petrovićem, svirali su taj neki jazz repertoar, tako da sam ja morao spremati različite verzije benda za turneje sa nekim mlađim ljudima, ali nažalost i pored toga grupa Time nije dugo trajala. Onda sam bio primoran da nekako nastavim sam da radim, potom je iz Engleske došao Kris Nikols, to je bila stvarno dobra varijanta, uspeli bi u studiju sve da uradimo, faktički sam stvorio drugi bend i nastavio raditi.

  • Posle drugog albuma grupe Time odlaziš u vojsku, a posle vojske u London. Kroz neke priče se provlači da si tamo otišao zbog nekog razočaranja, izazvanog nekim ovdašnjim grupama koje su imale sasvim drugačiji pristup u odnosu na vas, dakle onaj koji je donosio ogromne tiraže, a na koji ti, odnosno grupa Time, niste hteli da pristanete.
dado topic Foto: Wood RS

Bilo je to dobro vreme za sve bendove. Bijelo dugme se tada nekako izdiglo svojim repertoarom i svojim načinom svirke, to je bio dobar bend, naravno govorim o vremenu dok je Bebek tu bio pjevač, a ja sam jedno vreme otišao, onako čisto da vidim šta se događa u Engleskoj. Tamo sam radio sa grupom Foundations, a nakon toga sam sa Nikolsom ovde nastavio karijeru.

  • Sa njim si snimio treći album koji je priča o rokenrol zvezdi - "Život u čizmama sa visokom petom". Taj album je sniman u Nemačkoj.

Da u Minhenu u "Ariola" studiju smo to snimili. Tamo su uzpoznali neke interesantne ljude, pa samo se i vezali za tu neku nemačku producentsku grupu sa kojom smo sarađivali neko vreme. Sve smo to radili u cilju da napravimo što bolje stvari, ali i da ostanemo verni svom stilu i načinu sviranja.

dado topic Foto: Wood RS
  • Bilo je više pokušaja da se napravi neka ovdašnja super grupa. Sećam se recimo da je u medijima najavljivana grupa K2 u kojoj je pored tebe trebao da bude i Kornelije Kovač, Sloba Marković, Josip Boček, Čarli Novak, Ratko Divjak...

To je bila ideja Kornelija Kovača, hteo je da napravi super grupu i to je bilo dobro zamišljeno, međutim, velike relacije su bile u pitanju, Ljubljana - Zagreb - Beograd i to nije moglo da funkcioniše na neko duže vreme, to je bio razlog što se cela ta stvar nije realizirala.

  • Interesantna je svakako i tvoja saradnja sa grupom Smak. Još od vašeg davnog upoznavanja u Dubrovniku počeli su neki dogovori sa Točkom i Kepom o nekoj mogućoj saradnji.

Pa Točak je u biti voleo taj neki moj producentski rad, imao sam već dovoljno iskustva, tako da sam mu pomogao kada su bili u studiju da malo uozbiljimo celu tu stvar i njihovu svirku i ja sam vjerujem u tome uspeo, dobro je bilo to što smo uradili. No Točak je toliko kreativan čovek da je on u biti sam dovoljan za taj bend, da ga vodi i da radi onako kako je to i uradio.

  • Nakon grupe Time usledili su tvoji albumi "Neosedlani", "Šaputanje na jastuku" itd, međutim, tvrdio si da se čak i ono što si objavljivao pod svojim imenom u neku ruku može smatrati nastavkom rada grupe Time.
dado topic Foto: Wood RS

Pa jeste, to svoje iskustvo i producentsko i svako drugo sam stekao radeći sa "Tajmovcima", tako da sam nekako uvjek na umu imao tu ekipu, uvjek je tu bio Ratko Divjak kao bubnjar, uvek je tu neka spona ostala i ja sam sledio tu neku osnovnu muzičku ideju.

  • Nakon 2000-te godine, nastupao si sa raznim muzičarima pa i na Evroviziji. Bilo je i ranije takvih pokušaja, npr. sa kompozicijom "Princeza", koju si izvodio sa Slađanom Milošević, a 2007. si sa kompozicijom "Vjerujem u ljubav", predstavljao Hrvatsku u Helsinkiju. Ipak, oni tvrdokorniji fanovi rok muzike jasno je, nikada nisu podržavali ili pridavali značaj jednoj takvoj manifestaciji.

Prihvatio sam tu varijantu zato što se radilo o mojoj pesmi pa sam tamo otišao kao pomoćni član benda, čisto da vidim šta se tu događa. Bilo je lepo gledati taj festival svega i svačega, tako da su svakako iskustva dobra. Nisam išao tamo da nešto pobeđujem, već da vidim kako se sve to doživljava i kako funkcionira. To jeste svetski festival i sve je to na mestu, ali kao što ti kažeš, tu nema mesta za rokere, to je jedan muzički mejnstrim koji poštuje neka svoja pravila, ali ko god je otišao tamo nije napravio neki veći uspon u karijeri, bar što se nas sa Balkana tiče.

  • Pre nekoliko dana si u Beogradu nastupao sa grupom Time After Time.

Sa tom ekipom radim jedno petnaest godina i to izvrsno funkcionira. To su mladi momci, ali vole da sviraju taj repertoar i to uvek lepo ispadne.

  • Ima li mladih ljudi u publici koji bi mogli da ostanu lučonoše te neke rok priče sa prostora Balkana?

U biti, to je pola-pola. Ima i tih novih mladih fanova koji su preko You Tube doznali za taj repertoar i hoće da ga čuju uživo i to je stvarno lepo videti.

  • Imaš li u planu još neke koncerte ovde?

Svi smo u nekom iščekivanju da korona odradi svoje pa da se onda otvori prostor. Ako tako bude, svakako ćemo proširiti koncertnu delatnost, malo ćemo putovati i svirati od Slovenije do Makedonije, nadam se da će tako biti i to bi stvarno bilo dobro.

  • Ima li nekih planova za ulazak u studio?

Imam nešto novog materijala, videću koliko je to kompatabilno sa bendovskim svirkama, ali svakako, ako se ukaže prilika nije isključen ni rad u studiju.

Video: Jelena Tomašević pustila glas i sa Bočelijem otpevala njegov hit Vivo Per Lei

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA